Gå til innhold

Øke kaloriinntaket..


Anbefalte innlegg

Hei! Er en gutt på 19 år som er veldig opptatt av trening og en sunn livsstil, kanskje litt for mye. Siden videregående og siden jeg begynte å trene for egenhånd har jeg hatt et unormalt forhold til mat. Jeg er rett og slett redd for mat, og er redd for å legge på meg fett. Dette er i stikk strid med hva jeg ønsker å oppnå, nemlig bygge muskler. Har som sagt hatt et litt sykelig forhold til mat, der maten skal være "sunnest" mulig. Har unngått familiemiddager og sammenkomster der mat er involvert. I det siste har jeg prøvd å endre tankegangen min, men det er fortsatt like vanskelig. Jeg trener styrke 4 ganger i uken, og kondisjon 2 ganger i uken (som oftest). Jeg har trent styrke i litt over 1 år, men ikke sett så veldig mye fremgang, men litt har jeg observert. Spiser sunn mat, men også ganske mye mat, spesielt på kvelden. Da kan det godt hende at 4 brødskiver med skinke  /cottage cheese og 2 knekkebrød med skinke + melk og proteinbar går ned i magesekken. Ønsker å oppnå et normalt forhold til mat igjen, og samtidig tips til hva jeg kan gjøre for å spise litt mere. Har estimert at jeg trenger ca.2600 kcal om dagen. Hodet mitt syns dette er mye (i og med at all maten jeg spiser er sunn mat (uten sukker), og ofte mat med lite karbohydrater). Ønsker veldig tips til hvordan endre tankegangen min, hvordan få inn mer kalorier i kosten min, samt hvordan gå opp i vekt(muskelmasse) uten å legge på meg unødvendig fett. Sist jeg veide meg var jeg ca. 55 kg, er 170 cm høy. Takk for hjelp!

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 2 uker senere...

Fortsetter under...

Du er 170 og 55 kg

 

Da jeg veide 60 kg var jeg markert. Jeg er jente. Og 160 høy

nå som jeg ikke fikk i meg noe mat, ble jeg tynnfeit og vekta sier nå 48 kg. 

Hvorfor spiser du ikke karbohydrater forresten? 

 

Og tro meg, på 55kg kan du kose deg med pizza og kake uten å få dårlig samvittighet

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det finnes ikke sunn og usunn mat; det finnes bare mat som passer målsetningene dine bra eller dårlig.

Du som sliter med å spise normale mengder mat bør, for å få flere kalorier inn i kosten din, spise kaloritett mat. Kutt ut lettprodukter, og få nå for guds skyld i deg noe karbohydrater da.

Hvorvidt du legger på deg fett eller muskler har ingenting å gjøre med hva du spiser, men alt å gjøre med hvordan du trener. Fokuser på tung styrketrening, så vil kroppen stimuleres til muskelvekst.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du må skifte fokus.

Sett deg styrkemål!

 Overbevis det selv at jo mer du spiser, dess fortere når du styrkemålene dine.

Siden du ikke er så glad i fet mat, så vil du sikkert ikke overspise så mye uansett.

Spis masse nøtter. f.eks peanøttsmør.

Du kan også lage erstatning til kjøttdeig med f.eks mandler/linser (mye mer kalorier)

Jeg ville startet med følgende maksløft mål 

 

Benk 100

front bøy 100

skulderpress 60 kg

markløft 140 kg

 

Når du når disse målene så vil du sikker veie rundt 70kg med mer kjøtt på beina!

Lenke til innlegg
Del på andre sider
6 timer siden, Bøgdauhyret skrev:

Tusen takk for respons! Fra nå av skal jeg sette meg klare mål og spise nok og energitett mat!

Får du ikke i deg nok en dag så sleng i deg litt nøtter forresten, har redda meg maaaange ganger (eller sjokolade da, fordi sjokkis er digg)

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

På 25.9.2017 den 9.29, HenrikWL skrev:

Det finnes ikke sunn og usunn mat; det finnes bare mat som passer målsetningene dine bra eller dårlig.

Du som sliter med å spise normale mengder mat bør, for å få flere kalorier inn i kosten din, spise kaloritett mat. Kutt ut lettprodukter, og få nå for guds skyld i deg noe karbohydrater da.

Hvorvidt du legger på deg fett eller muskler har ingenting å gjøre med hva du spiser, men alt å gjøre med hvordan du trener. Fokuser på tung styrketrening, så vil kroppen stimuleres til muskelvekst.

Jeg blir så glad når jeg leser dette. Elsker når folk har skjønt det :wub:

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå syns jeg høyden var mer skremmende enn vekta til trådstarter (uten å gå til personlig angrep). Være stuck på 170 må være helt forferdelig :D

" Spiser sunn mat, men også ganske mye mat, spesielt på kvelden. Da kan det godt hende at 4 brødskiver med skinke  /cottage cheese og 2 knekkebrød med skinke + melk og proteinbar går ned i magesekken. "

Altså, m8. Det her er et vanlig måltid for de som prøver å bygge. Spist 4 slike måltider om dagen så kommer du til å vokse mer.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...