Gå til innhold

Smerter i knærne, hvordan forebygge skade?


Kristin Charm

Anbefalte innlegg

Overskriften sier vel sitt.

De to siste ukene har begge knærne vært vrange. Det gjør ikke veldig vondt, og hemmer ikke treningen min i særlig stor grad, men det er veldig ubehagelig, og jeg er redd det skal utvikle seg til noe verre. Særlig etter at jeg har trent kjenner jeg det. Noen ganger er det bare litt ømt, andre ganger sliter jeg med å bøye knærne uten å skjære grimaser :thumbsdown:

Har dere noen gode forslag til hva jeg bør gjøre nå fremover for at dette ikke skal utvikle seg til noe verre? Jeg trener gjennomsnittlig fire ganger i uken, både styrke og kondisjon. Bør jeg ta en roligere periode, eller finnes det andre muligheter?

Skal også påpekes at jeg (uten at jeg husker det helt sikkert) tror jeg først begynte å kjenne smertene etter jeg prøvde knebøy med stang for første gang, så det kan vel hende det har blitt tøft på knærne med en såpass tung øvelse, når jeg ikke har trent tungt på bena tidligere. Jeg har derimot fått god hjelp av PT'er til teknikken, så tror ikke det er der problemet ligger.

Håper dere kan hjelpe, det siste jeg vil er å bli skadet! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når jeg har kjent smerter/ubehag i ledd så har jeg vært litt forsiktig med trening som belaster akkurat det leddet en stund, eventuelt bytta øvelse til én som ikke belaster det leddet like mye.

Har ikke vært plaget med knærne, men slitt litt med skuldre og albuer, men dette har gått over etter at jeg har bytta ut øvelser.

Man bør og være flink å ta omega-3 eller selolje når man trener styrke da dette gjør godt for leddene.

Om du jogger, slutt med det og bruk rask gange istedet. Ang knebøy så kan du se litt på hvordan du plasserer beina, eller test ut alterntive øvelser som bulgarsk utfall osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! :) Jeg tar Omega-3 kapsler, så det bør være greit. Kanksje øke dosen fra to til tre tabletter? Også skal jeg være forsiktig med å løpe kommende uke, og heller gå raskt, ja :) Får søke opp alternative øvelser for knærne og bena, da trolig både knebøy og benpress kan ha litt av skylda :mellow:

Andre forslag? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner meg igjen selv her.. Har også opplevd å få smerter i patella ved knebøy, som ble såpass ille at økta måtte bare avbrytes. Det jeg gjorde da var å få tak i varmere, som selges på de fleste sportsbutikker. koster vel fra 300-600 pr stk, avhengig av hvilken tykkelse man skal ha på de. Etter at jeg begynte å bruke de så har jeg aldri hatt vondt under knebøy lenger. Var foresten en dag at jeg glemte å ta de på, og da kom smertene etter 2 repper.. Henta da varmer`ne opp fra bagen, tok de på, og vips så var smertene borte. Så er ikke i tvil om at de funker. :)

Tips: om du får tak i sånne varmere, kjøp de i en str mindre enn de som passer der og da. De utvider seg til å bli en str større etter 2-3 treninger. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner meg igjen selv her.. Har også opplevd å få smerter i patella ved knebøy, som ble såpass ille at økta måtte bare avbrytes. Det jeg gjorde da var å få tak i varmere, som selges på de fleste sportsbutikker. koster vel fra 300-600 pr stk, avhengig av hvilken tykkelse man skal ha på de. Etter at jeg begynte å bruke de så har jeg aldri hatt vondt under knebøy lenger. Var foresten en dag at jeg glemte å ta de på, og da kom smertene etter 2 repper.. Henta da varmer`ne opp fra bagen, tok de på, og vips så var smertene borte. Så er ikke i tvil om at de funker. :)

Tips: om du får tak i sånne varmere, kjøp de i en str mindre enn de som passer der og da. De utvider seg til å bli en str større etter 2-3 treninger. :)

Ikke dumt! Skal se om jeg kan få tak i det :) Anbefaler du tykke eller tynne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd begge deler, og endte tilslutt opp med de tykkeste. Følte at de fungerte best for min sin del ivertfall.. De koster jo og litt mer da, men er jo en god investering med tanke på å få mest mulig ut av treningen. :)

En annen tanke er jo etterhvert å få tak i knebind som du surrer rundt, for å gi mest mulig støtte og avbelastning for kneet, da spesielt med tanke på de tunge løftene. Men du kan jo først og fremst starte med varmere, så finner du jo fort ut om det blir bra eller ikke. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er du sikker på at du går dypt nok når du kjører bøy? Dersom du ikke går til parallell kan dette føre til at det er ganske store krefter som drar i senene fra kneskålen. Vær obs på dette

Jeg fikk beskjed av en PT på elixia at jeg gjorde det helt rett - eller faktisk at jeg bøyde for dypt. Så eventuelt har skaden kommet fordi jeg sluttet å bøye dypt :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk beskjed av en PT på elixia at jeg gjorde det helt rett - eller faktisk at jeg bøyde for dypt. Så eventuelt har skaden kommet fordi jeg sluttet å bøye dypt :p

"for dypt" betyr bare at man ikke klarer å opprettholde spennet i korsryggen, så så lenge du klarer det, er ikke det noe problem. Det kan hende du er quadriceps-dominant i beinøvelser som knebøy. Det er viktig at du presser gjennom hælene for å aktivere hamstring og gluteus maximus, for å med det ta stresset vekk fra knærne.

Og slutt å løpe. Her er hvorfor:

http://thefitcast.com/you-can’t-run-to-get-fit-you-need-to-get-fit-to-run

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"for dypt" betyr bare at man ikke klarer å opprettholde spennet i korsryggen, så så lenge du klarer det, er ikke det noe problem. Det kan hende du er quadriceps-dominant i beinøvelser som knebøy. Det er viktig at du presser gjennom hælene for å aktivere hamstring og gluteus maximus, for å med det ta stresset vekk fra knærne.

Og slutt å løpe. Her er hvorfor:

http://thefitcast.com/you-can’t-run-to-get-fit-you-need-to-get-fit-to-run

Skal prøve å fokusere på det (markert) neste gang, takk! :)

Og til det siste - jeg løper virkelig ikke fordi jeg føler jeg må eller burde, men fordi jeg er veldig, veldig glad i det, og får masse energi ved å løpe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk beskjed av en PT på elixia at jeg gjorde det helt rett - eller faktisk at jeg bøyde for dypt. Så eventuelt har skaden kommet fordi jeg sluttet å bøye dypt :p

Hmm. Når du går ned må du også fokusere på å begynne bevegelsen med hoftene. Litt som om du skulle satt deg på en stol. Dette gjør at musklene som bøyer kneet blir strukket og hjelper til med å løfte vekten opp. Pass også på at tærne peker ca 30 grader ut og at knærne dine følger tærne. Pass på at kneet ikke bøyer seg innover når du reiser deg opp fra bøyen.

Oppturen skal også begynnes med hoftene. Press baken opp.

Dersom du gjør disse tingene kan jeg også tipse om at sykling kan være ganske bra for knærne. Dette på grunn av at væsken i leddet blir sirkulert, det er denne væsken som er ansvarlig for blant annet å reparere skader.

Om det ikke bedrer seg vil jeg anbefale deg å oppsøke fysioterapaut. Smerter i kneet er ganske kjedelig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm. Når du går ned må du også fokusere på å begynne bevegelsen med hoftene. Litt som om du skulle satt deg på en stol. Dette gjør at musklene som bøyer kneet blir strukket og hjelper til med å løfte vekten opp. Pass også på at tærne peker ca 30 grader ut og at knærne dine følger tærne. Pass på at kneet ikke bøyer seg innover når du reiser deg opp fra bøyen.

Oppturen skal også begynnes med hoftene. Press baken opp.

Dersom du gjør disse tingene kan jeg også tipse om at sykling kan være ganske bra for knærne. Dette på grunn av at væsken i leddet blir sirkulert, det er denne væsken som er ansvarlig for blant annet å reparere skader.

Om det ikke bedrer seg vil jeg anbefale deg å oppsøke fysioterapaut. Smerter i kneet er ganske kjedelig

Tusen takk for gode tips! Jeg skal ta de til meg :) Vet at sykling er bra, så jeg sykler en del nå fremfor å løpe ;) Hvordan annser du roing i forhold til kneproblemer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for gode tips! Jeg skal ta de til meg :) Vet at sykling er bra, så jeg sykler en del nå fremfor å løpe ;) Hvordan annser du roing i forhold til kneproblemer?

Det har jeg dessverre ikke noe kunnskap om. Pleier ikke å ro selv.

Håper det ordner seg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har hatt litt av det samme problemet, og tar det bare litt rolig da/ skifter øvelser:) Ville latt hver å bruke støttebind/knebind, da dette gjerne kan gjøre kneet "avhengig" og at foten blir vant til å ha denne støtten hele tiden.. og dermed ikke gror/blir bra igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har ikke jeg orket å lese gjennom alle postene her, så kan hende jeg gjentar nie :p uansett; hvor i kneet får du vondt? Fremsiden? Kan i såfall vøre at du får en skjevt drag på kneskålen fordi den ene delen av quadriceps er sterkere enn den andre (kort fortalt). Det et dette som kalles PFS eller "runners knee". I såfall kan du jobbe med å styrke den innerste delen ved å gjøre stabilitetstrening på balansepute osv. Du kan også jobbe med å begege kbeskålen (mens du hviler benet i strak stilling, beveg med fingrene) og dra den spesielt godt mot innsiden.. Hvis det blir mye værre ville jeg dratt til en fysioterapeut.. Uansett så kan ikke noe av denne skade deg :) du brde også slutte å løpe en stund..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har ikke jeg orket å lese gjennom alle postene her, så kan hende jeg gjentar nie :p uansett; hvor i kneet får du vondt? Fremsiden? Kan i såfall vøre at du får en skjevt drag på kneskålen fordi den ene delen av quadriceps er sterkere enn den andre (kort fortalt). Det et dette som kalles PFS eller "runners knee". I såfall kan du jobbe med å styrke den innerste delen ved å gjøre stabilitetstrening på balansepute osv. Du kan også jobbe med å begege kbeskålen (mens du hviler benet i strak stilling, beveg med fingrene) og dra den spesielt godt mot innsiden.. Hvis det blir mye værre ville jeg dratt til en fysioterapeut.. Uansett så kan ikke noe av denne skade deg :) du brde også slutte å løpe en stund..

Takk for godt svar! Det begynner og føles bedre allerede, og det er på ingen måte vondt, jeg bare kjenner at alt ikke er i orden (vanskelig å forklare, men om du forstår). Nesten som om det vrikkes litt inni kneet? :p Men det har blitt bedre i det siste, og jeg ska bare være forsiktig med å starte opp med tyngre øvelser som går på knærne :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for godt svar! Det begynner og føles bedre allerede, og det er på ingen måte vondt, jeg bare kjenner at alt ikke er i orden (vanskelig å forklare, men om du forstår). Nesten som om det vrikkes litt inni kneet? :p Men det har blitt bedre i det siste, og jeg ska bare være forsiktig med å starte opp med tyngre øvelser som går på knærne :)

Høres lurt ut! Jeg ville prøvd å bevege på kneskålen sånn som jeg sa i tillegg, kan virke som om det er noen stramme strukturer som fører til ubehaget :) Og veldig lurt å ta det med ro på de tunge øvelsene.. Bedre å hvile en periode for så å kunne trene etter litt tid enn å fortsette ig risikere å bli slått ut i lang tid! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...