Gå til innhold

Trenger hjelp til å sette opp en måltidsplan


Anbefalte innlegg

Hei!

Er en gutt på 17 år og veier ca 70kg. Nå framover vil jeg bli enda mer seriøs med kostholdet mitt, og jeg har ganske grei peiling på kosthold. Men det jeg er usikker på er hvor mange måltider jeg skal ha om dagen. Skal hvertfall ha frokost-lunsj-middag-og kveldsmat, men er litt usikker på om jeg burde hatt et skikkelig måltid rett før trening. Går det greit med en banan før trening liksom? eller lønner det seg og lage et lite måltid med pasta/ris og noe kjøtt?

Grunnen til at jeg spør er jeg ikke vil spise for mye og legge på meg mye fett. Kan det evt være greit å starte med 4 måltider, for så og øke? evt å spise 5 ganger, men starte med litt mindre mengder og så øke etter et par uker? Målet er og bygge muskler for de som lurer :) 

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 timer siden, Lord00 skrev:

Hei!

Er en gutt på 17 år og veier ca 70kg. Nå framover vil jeg bli enda mer seriøs med kostholdet mitt, og jeg har ganske grei peiling på kosthold. Men det jeg er usikker på er hvor mange måltider jeg skal ha om dagen. Skal hvertfall ha frokost-lunsj-middag-og kveldsmat, men er litt usikker på om jeg burde hatt et skikkelig måltid rett før trening. Går det greit med en banan før trening liksom? eller lønner det seg og lage et lite måltid med pasta/ris og noe kjøtt?

Grunnen til at jeg spør er jeg ikke vil spise for mye og legge på meg mye fett. Kan det evt være greit å starte med 4 måltider, for så og øke? evt å spise 5 ganger, men starte med litt mindre mengder og så øke etter et par uker? Målet er og bygge muskler for de som lurer :) 

Det rudboy sier er korrekt og kort og godt oppsummert. 

Hvor mange måltid du spiser i døgnet er irelevant, total mengde kalorier på disse er det overordnede. Deretter kommer makros.

I og med at du er 17 år og 70 kg regner jeg med at målet ditt er å bygge muskelmasse og styrke, ihvertfall burde det være det, ergo er det viktigste du gjør å ligge i kalorioverskudd. 

Kalkulatorer som IFYYM skal kunne gi deg en grei pekepinn på antall kalorier og makrofordeling selv om de ikke farer med noe eksakt vitenskap. 

Hvis du for eksempel finner ut at du skal spise 3200 kalorier i døgnet og la oss si 200 gram protein, 400 gram karbo og 90 gram fett, så spiller det ikke noe rolle om dette kommer i form av 2, 5 eller 10 måltid i døgnet.

Det som spiller en rolle er at du finner en rutine på å få i deg den maten du trenger å få i deg for å nå dine mål og prestere på trening og i hverdagen. Mao. et antall måltid og tidspunkt på disse som passer deg og din hverdag. 

Idet du begynner å spise etter et mønster andre mener du skal spise etter og matvarer de mener du skal spise så vil du ganske snart gå lei, og utvikle en matdepresjon og før eller senere møte veggen og gi opp. 

Jeg kan også legge til at jeg ikke er et sekund i tvil om at trivsel og nytelse er undervurderte faktorer på dette emnet. Det finnes mange som tror at for å oppnå en god fysikk så kan man ikke nyte maten, og at man må spise hver tredje time etc. og masse annen velkjent bullshit. 

Personlig tror jeg at dersom man gjør ting så skånsomt som mulig, får i seg i størst mulig grad mat man kan nyte på diett såvel som på overskudd, og et antall måltider og mengder man trives med, så kan man nå lengre over tid mtp. at det er langt sunnere å trives kontra å ikke trives. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider
1 time siden, NoBro skrev:

Det rudboy sier er korrekt og kort og godt oppsummert. 

Hvor mange måltid du spiser i døgnet er irelevant, total mengde kalorier på disse er det overordnede. Deretter kommer makros.

I og med at du er 17 år og 70 kg regner jeg med at målet ditt er å bygge muskelmasse og styrke, ihvertfall burde det være det, ergo er det viktigste du gjør å ligge i kalorioverskudd. 

Kalkulatorer som IFYYM skal kunne gi deg en grei pekepinn på antall kalorier og makrofordeling selv om de ikke farer med noe eksakt vitenskap. 

Hvis du for eksempel finner ut at du skal spise 3200 kalorier i døgnet og la oss si 200 gram protein, 400 gram karbo og 90 gram fett, så spiller det ikke noe rolle om dette kommer i form av 2, 5 eller 10 måltid i døgnet.

Det som spiller en rolle er at du finner en rutine på å få i deg den maten du trenger å få i deg for å nå dine mål og prestere på trening og i hverdagen. Mao. et antall måltid og tidspunkt på disse som passer deg og din hverdag. 

Idet du begynner å spise etter et mønster andre mener du skal spise etter og matvarer de mener du skal spise så vil du ganske snart gå lei, og utvikle en matdepresjon og før eller senere møte veggen og gi opp. 

Jeg kan også legge til at jeg ikke er et sekund i tvil om at trivsel og nytelse er undervurderte faktorer på dette emnet. Det finnes mange som tror at for å oppnå en god fysikk så kan man ikke nyte maten, og at man må spise hver tredje time etc. og masse annen velkjent bullshit. 

Personlig tror jeg at dersom man gjør ting så skånsomt som mulig, får i seg i størst mulig grad mat man kan nyte på diett såvel som på overskudd, og et antall måltider og mengder man trives med, så kan man nå lengre over tid mtp. at det er langt sunnere å trives kontra å ikke trives. 

Okei takk for svar! :) men er det fortsatt sånn at jeg bør øke mat inntaket etter hvert som jeg vokser? jeg kan for eksempel ikke spise like mye som jeg gjorde når jeg var 70kg når jeg for eksempel begynner å nærme meg 80kg? mat inntaket må vel økes etterhvert, for eksempel å legge til 10 gram per matvare etter en stund?

Lenke til innlegg
Del på andre sider
På 19.7.2017 den 16.41, Lord00 skrev:

Okei takk for svar! :) men er det fortsatt sånn at jeg bør øke mat inntaket etter hvert som jeg vokser? jeg kan for eksempel ikke spise like mye som jeg gjorde når jeg var 70kg når jeg for eksempel begynner å nærme meg 80kg? mat inntaket må vel økes etterhvert, for eksempel å legge til 10 gram per matvare etter en stund?

Når du blir tyngre forhåpentigvis som følge av at du har økt muskelmassen så øker også forbrenningen din, da vil du behøve mer energi inn for å holde vekta og enda mer for å øke den ytterligere.

Dette ser du greit når vektoppgangen går saktere eller stagnerer, hvis du veier deg litt systematisk, f.eks hver 14 dag. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider
1 time siden, NoBro skrev:

Når du blir tyngre forhåpentigvis som følge av at du har økt muskelmassen så øker også forbrenningen din, da vil du behøve mer energi inn for å holde vekta og enda mer for å øke den ytterligere.

Dette ser du greit når vektoppgangen går saktere eller stagnerer, hvis du veier deg litt systematisk, f.eks hver 14 dag. 

Okei :D 

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Lord00 skrev:

Okei :D 

Hvis du går opp i vekt og blir sterkere er det indikasjon nr 1 på at du legger på deg muskler.

Keep it simple, ikke overanalyser, ikke gjør ting så vanskelig som enkelte på nettet sikkert vil ha deg til å gjøre.

Å komme i form er ikke komplisert på linje med astrofysikk, det er i bunn og grunn enkelt. Det er stort sett bare de som ønsker å tjene penger som påstår at det er rene rakettforskningen å komme i form. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...