Gå til innhold

Har gått ned i vekt, men kroppen er like daff og slapp?


coby

Anbefalte innlegg

Halla!

Jeg har siden februar prøvd å være i et såkalt kcal-underskudd, og spist maks 1800-2000 kcal, som har funket sånn helt ok. Veide 90 kg imorges, men tror det kan skyldes litt vann og annet. -5 kg siden februar kan ikke stemme når jeg har spist så lite mat, og jeg veide 86 for tre dager siden.

Uansett greia er den at når jeg ser kroppen så ser den jævli daff ut, og generelt slapp lissom. Den er ikke stramma opp, og nei trener ikke styrke. Når jeg sitter, så kommer valkene fram, siden kroppen ikke er stramma opp. Har tidligere veid rundt 80kg, men kroppen var ganske daff da også.

Så hva i alle dager skal jeg gjøre nå? Å drive å spise masse mat funker ikke, da legger jeg på meg masse fett igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mann/kvinne? Går ut i fra at du er mann. Vet ikke ut i fra dette hvor mye og ofte du trener så svarer bare litt sånn generelt.
Vekten din sier meg heller ingenting mtp. at du synes den ser daff ut - hvor høy er du? Hvordan er aktivitetsnivået ditt? 

Hvordan kostholdet ditt er har mye å si.
Salt/sukker binder vann seg til molekylene og holder på det - noe som kanskje (?) kan fint forklare vektstagneringen. 
Hvordan er ditt totale energiforbruk pr dag? Hvileforbrenningen din skal være ca 2000 kcal (dersom du er mann, mellom 18-30 år) i følge en kostholdsplan jeg har liggende. Om du har ett kcal-underskudd (etter beregnet totalforbruk) på 500 så skulle du ha gått ned ca 0,5 kg i uken - dvs ila. 13 uker, så skulle du ha gått ned ca 6,5 kg. Ved vekttap går produksjon og sekresjon av leptin ned som resulterer i økt apetitt og lavere energiforbruk - du må derfor øke aktivitetsnivået for å holde det gående.
http://fitnessbloggen.no/leptin-hormonet-bestemmer-om-du-spiser-for-mye-eller-for-lite/

Og forresten så skal man være obs på akutt øking av vekta. Fortsetter dette så bør du sjekke det hos lege. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Nabcake skrev:

Mann/kvinne? Går ut i fra at du er mann. Vet ikke ut i fra dette hvor mye og ofte du trener så svarer bare litt sånn generelt.
Vekten din sier meg heller ingenting mtp. at du synes den ser daff ut - hvor høy er du? Hvordan er aktivitetsnivået ditt? 

Hvordan kostholdet ditt er har mye å si.
Salt/sukker binder vann seg til molekylene og holder på det - noe som kanskje (?) kan fint forklare vektstagneringen. 
Hvordan er ditt totale energiforbruk pr dag? Hvileforbrenningen din skal være ca 2000 kcal (dersom du er mann, mellom 18-30 år) i følge en kostholdsplan jeg har liggende. Om du har ett kcal-underskudd (etter beregnet totalforbruk) på 500 så skulle du ha gått ned ca 0,5 kg i uken - dvs ila. 13 uker, så skulle du ha gått ned ca 6,5 kg. Ved vekttap går produksjon og sekresjon av leptin ned som resulterer i økt apetitt og lavere energiforbruk - du må derfor øke aktivitetsnivået for å holde det gående.
http://fitnessbloggen.no/leptin-hormonet-bestemmer-om-du-spiser-for-mye-eller-for-lite/

Og forresten så skal man være obs på akutt øking av vekta. Fortsetter dette så bør du sjekke det hos lege. 

Hei! Ja er mann.

Jeg trener for øyeblikket ikke noe styrke eller slik, er bare i kcal underskudd og prøver å spise mindre mat. Men jeg føler meg like feit som når jeg veide 80kg, ifjor. Kostholdet mitt er helt normalt, spiser ikke noe søtsaker, men spiser VELDIG mye vannmelon og mye potet/knekkebrød blant annet. Bruker myfitnesspal og loggfører alt jeg spiser.

Aner ikke energiforbruket mitt, men jeg gjør egentlig lite. Er bare utpå byen og det er det haha.

Hva mener du med akutt økning av vekt? Jeg reagerer på at jeg veier 89  kg idag, når jeg veide 87 for en uke sia. Jeg tror det kan skyldes at jeg spiser så innmari mye vannmelon og 2 l vann hver dag, slik at det er mye vann i kroppen elr no.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I utgangspunktet så er kroppen "daff" hvis man ikke trener. Så fort man begynner med tyngre styrketrening da spesielt rygg, så får man med en gang en bedre (kropps)holdning. 

Jeg vil tippe at du er den typiske "Skinnyfat" modellen også. Ikke spesielt tjukk men du har noen kilo fett til overs. 

Du kan iallefall ikke slanke deg stram. Det blir heller omvendt på meg, får mye løshud osv. 

Løsningen er å legge på deg muskelmasse. Og det skjer via trening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Superspurv skrev:

I utgangspunktet så er kroppen "daff" hvis man ikke trener. Så fort man begynner med tyngre styrketrening da spesielt rygg, så får man med en gang en bedre (kropps)holdning. 

Jeg vil tippe at du er den typiske "Skinnyfat" modellen også. Ikke spesielt tjukk men du har noen kilo fett til overs. 

Du kan iallefall ikke slanke deg stram. Det blir heller omvendt på meg, får mye løshud osv. 

Løsningen er å legge på deg muskelmasse. Og det skjer via trening.

Aner ikke hva skinnyfat er, men en rask titt på google sier meg at det er noenlunde der jeg er, ja. Er ikke feit lissom, men litt for mye fett som er løst og ikke strammet opp.

Ja trening. Men hvordan skal jeg gå fram. Hvor mye kcal bør jeg sette meg på? Spiser rundt 1800 nå, på deff. Har prøvd over 3k før, og da la jeg på meg mye fett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, coby skrev:

Aner ikke hva skinnyfat er, men en rask titt på google sier meg at det er noenlunde der jeg er, ja. Er ikke feit lissom, men litt for mye fett som er løst og ikke strammet opp.

Ja trening. Men hvordan skal jeg gå fram. Hvor mye kcal bør jeg sette meg på? Spiser rundt 1800 nå, på deff. Har prøvd over 3k før, og da la jeg på meg mye fett

Spis deg mett på ''sunn'' mat, dvs. det aller meste som inneholder lite fett, men mye vitaminer, mineraler, osv. Kylling, ris og grønnsaker, fisk og poteter, pasta, biff, you name it. Noe smør her og der skader heller ikke, det har ikke så mye å si. Du kommer til å gå opp i vekt når du begynner å trene fordi musklene dine og leveren din kommer til å lagre karbohydrater og vann, så du burde ta vekten din met et klype salt. Legger du merke til at du har lagt på deg en del fett etter flere måneder, så spiser du mindre mat, ganske enkelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, Zharoon skrev:

Spis deg mett på ''sunn'' mat, dvs. det aller meste som inneholder lite fett, men mye vitaminer, mineraler, osv. Kylling, ris og grønnsaker, fisk og poteter, pasta, biff, you name it. Noe smør her og der skader heller ikke, det har ikke så mye å si. Du kommer til å gå opp i vekt når du begynner å trene fordi musklene dine og leveren din kommer til å lagre karbohydrater og vann, så du burde ta vekten din met et klype salt. Legger du merke til at du har lagt på deg en del fett etter flere måneder, så spiser du mindre mat, ganske enkelt.

Joa, det vet jeg jo, men litt sånn mer eksakt. 

Fordi om jeg skal stramme opp kroppen, så må jeg vel ligge i overskudd, iom at jeg må bygge muskler for å få strammet opp. Og da er det vel fort oppimot 3000 kalorier?

Har tidligere spist rundt der, og da la jeg på meg fryktelig mye fett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, coby skrev:

Joa, det vet jeg jo, men litt sånn mer eksakt. 

Fordi om jeg skal stramme opp kroppen, så må jeg vel ligge i overskudd, iom at jeg må bygge muskler for å få strammet opp. Og da er det vel fort oppimot 3000 kalorier?

Har tidligere spist rundt der, og da la jeg på meg fryktelig mye fett.

Du trenger kanskje ikke ligge i et stort overskudd til å begynne med. Gå opp til f.eks. 2000 kcal og tren tungt. Når du ikke lenger klarer å øke vektene du løfter øker 200kcal til.

Et overskudd på 1000 kcal tilsier en muskelvekst på 1 kilo i uka. Det er lite realistisk din historie tatt i betraktning.

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og som nybegynner vil du, litt flåsete sagt, øke i muskelmasse og styrke så fort du tar i en vekstang...det er dog en sannhet med litt modifikasjoner, men kom i gang med styrketrening, og prøv deg litt frem da det gjelder kaloriinntaket...mye gode tips lenger opp her :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, coby skrev:

Joa, det vet jeg jo, men litt sånn mer eksakt. 

Fordi om jeg skal stramme opp kroppen, så må jeg vel ligge i overskudd, iom at jeg må bygge muskler for å få strammet opp. Og da er det vel fort oppimot 3000 kalorier?

Har tidligere spist rundt der, og da la jeg på meg fryktelig mye fett.

Hvorfor i helvete er du her og spør da? Hvordan skal vi vite hvor mange kcal du skal spise for å gå opp i vekt, når vi ikke vet vekten, høyden, BMIen din eller aktivitetsnivået ditt? Finn en kalkulator og tell kaloriene du spiser. Spis mindre enn da du ble feit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nok en tufs som vil bli servert alt mulig med teskje uten å gjøre noe form for arbeid selv. 

Det er irrelevant hvor mange kalorier du trenger nå. Det som er viktig er at du starter å trene styrke. Det er på den måten man "strammer opp". 

- Du burde selv finne ut hva du bør spise
- Du burde selv finne ut hva slags treningsprogram du bør kjøre

 

Husk at det er ingen på internett som kan gjøre noe som helst med at du er "daff".

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Superspurv skrev:

Nok en tufs som vil bli servert alt mulig med teskje uten å gjøre noe form for arbeid selv. 

Det er irrelevant hvor mange kalorier du trenger nå. Det som er viktig er at du starter å trene styrke. Det er på den måten man "strammer opp". 

- Du burde selv finne ut hva du bør spise
- Du burde selv finne ut hva slags treningsprogram du bør kjøre

 

Husk at det er ingen på internett som kan gjøre noe som helst med at du er "daff".

 

På hvilken måte er det irrelevant hvor mange kcal jeg spiser? Med andre ord jeg kan spise 1000 kcal, men sålenge jeg trener styrke går det bra?

Av det jeg har lest på nettet, så må jeg nok sette meg på rundt 2,5 kcal iom at jeg må være litt i overskudd skal jeg få strammet opp. Tviler megasterkt på at jeg får strammet opp noe på underskudd. 

Og jeg er ikke helt nybegynner, har trent styrke før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, coby skrev:

Joa, det vet jeg jo, men litt sånn mer eksakt. 

Fordi om jeg skal stramme opp kroppen, så må jeg vel ligge i overskudd, iom at jeg må bygge muskler for å få strammet opp. Og da er det vel fort oppimot 3000 kalorier?

Har tidligere spist rundt der, og da la jeg på meg fryktelig mye fett.

La oss si det sånn:

Du sier selv at du er "skinnyfat", føler deg daff, lever i kaloriunderskudd og ønsker å gjøre noe med det? sant?

Ok, nå tar vi bare variablene ut av tynne lufta her og går ut fra at du har en ca normal høyde og kroppssammensetning.
Sleng deg på gymmen 2-3 ganger i uka og tren tungt i 10-12 uker hvor du samtidig legger deg på ca 2200-2500 kcal i døgnet. 
(og kutt for gudsskyld ut de tura dine på byen - de hjelper deg lite med å bli kvitt kroppsfettet).

Deretter kommer du tilbake hit om 10-12 uker og forteller mer om status :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

32 minutter siden, PT_jorn skrev:

La oss si det sånn:

Du sier selv at du er "skinnyfat", føler deg daff, lever i kaloriunderskudd og ønsker å gjøre noe med det? sant?

Ok, nå tar vi bare variablene ut av tynne lufta her og går ut fra at du har en ca normal høyde og kroppssammensetning.
Sleng deg på gymmen 2-3 ganger i uka og tren tungt i 10-12 uker hvor du samtidig legger deg på ca 2200-2500 kcal i døgnet. 
(og kutt for gudsskyld ut de tura dine på byen - de hjelper deg lite med å bli kvitt kroppsfettet).

Deretter kommer du tilbake hit om 10-12 uker og forteller mer om status :)

Høyden min er sånn ca 185 og for øyeblikket veier jeg vel i 86-87. Sånn med klær på er jeg ganske slank, men uten klær kommer den daffe kroppen fram.

2200? Føler det er litt lite ass. Tenker fort at 2,5 er mer korrekt. Hvor høyt proteininntak bør jeg ha da? 

Byen kommer jeg ikke til å kutte ut, men alkoholen kan jeg kutte i mindre mengder. Torsdag, fredag og lørdag er fullt kjør :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, coby skrev:

Høyden min er sånn ca 185 og for øyeblikket veier jeg vel i 86-87. Sånn med klær på er jeg ganske slank, men uten klær kommer den daffe kroppen fram.

2200? Føler det er litt lite ass. Tenker fort at 2,5 er mer korrekt. Hvor høyt proteininntak bør jeg ha da? 

Byen kommer jeg ikke til å kutte ut, men alkoholen kan jeg kutte i mindre mengder. Torsdag, fredag og lørdag er fullt kjør :)

Kutte ned alkoholen blir bud 1 :) mye unødvendige kalorier du dytter i deg der :) 

2200 kcal i døgnet er godt nok om du vil stramme opp (gitt at du trener også) legg deg på rundt 120 gr protein, 300 gr carb og 70-80 gr fett. 

Da har du en god start og fint fundament videre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, PT_jorn skrev:

Kutte ned alkoholen blir bud 1 :) mye unødvendige kalorier du dytter i deg der :) 

2200 kcal i døgnet er godt nok om du vil stramme opp (gitt at du trener også) legg deg på rundt 120 gr protein, 300 gr carb og 70-80 gr fett. 

Da har du en god start og fint fundament videre...

Hvorfor bare 120 gram proteiner?

Jeg tenkte mer i underkant av 200, kanskje for mye. Men bedre med for mye enn for lite :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Målte fettprosenten min idag, og den var 25%. Jeg ser jo slank ut med klær på og veier ganske normalt, er 86 kg sånn ca. Men allikvell er fettprosenten så høy?

Er det for lite muskelmasse som er greia? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Superspurv skrev:

Gå ned til 12% fettprosent, da kan du se om du har lite muskelmasse eller ikke x)

Det går ikke. Jeg veier allerede 85 og er på 25%. Da må jeg sikkert ned til 70kg, som er faaaaaaaaarlig lavt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...