Gå til innhold

Periodisk faste


pilatus

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det er jo det jeg "går på" nå. Litt teit å skrive "går på" kanskje, for dette er jo fast. For meg.

Men. Jeg begynte med det for...tja...1-2 måneder siden. Og jeg syns det fungerer SÅ bra! Jeg spiser først til lunsj, og det går greit. Er mer sulten til lunsj hvis jeg spiser frokost, enn hvis jeg ikke gjør det. Jeg har gått ned 3 kg (dette er hovedsaklig fett. Jeg er samtidig blitt sterkere. Vann i kroppen varierer jo selvfølgelig, men jeg har god kontroll på dette)på denne tiden, og det syns jeg er bra med tanke på hvor lang tid jeg har brukt på å gå ned i fettprosent før jeg begynte med periodisk fasting. Og i påska så spiste jeg masse god mat, drakk øl og spiste godis. Likevel så har jeg gått ned såpass.

Nei, jeg syns periodisk fasting er helt fantastisk altså. Så dette er noe jeg kommer til å fortsette med. Jeg syns det er lett å holde seg i et kcal underskudd, som jo er målet mitt. Blir mer utfordrende når jeg skal på kcal overskudd etterhvert, tror jeg ;) Går heller ikke sulten mellom måltidene, snarere tvert i mot.

Så jeg anbefaler iallefall periodisk fasting!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke helt låst på ett spesielt tidspunkt, men prøver alltid å faste minst 14 timer. Ofte trener jeg sent på kvelden, da blir klokka gjerne 21 før jeg spiser(jeg prioriterer alltid å få i meg karbs og proteiner etter trening, men spiser ikke store måltid så sent). Og lunsj på jobb starter kl.11.15. Og det blir jo da 14 timer...Om jeg ikke trener, så spiser jeg ikke etter kl.20.00. 

Lørdagene så spiser vi alltid felles frokost, så da faster jeg ikke. Familien kommer først, så da får fasting være fasting. Samme nå i påska. Men det er aldri noe problem å gå tilbake på fastinga etterpå (nå ble det mye "fasting" her :roflmao:).

Og dette har fungert veldig bra, selv om det ikke er helt låst. Man skal jo leve med det også, over tid. Så derfor gjør jeg det sånn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pga for lite magesyreproduksjon, har eg aldri før kunne prøvd PF (måtte ha høgare måltidsfrekvens). I sommar kjøpte eg saltsyrekapslar og har hatt tilsvarande PF i spisemønster etter det. Frokost et eg ca 10:30 og kveldsmat klokka 20. Årsaken er at det passar med når dei andre går til lunsj, og eg gidd ikkje ete frokost klokka 8 og lunsj klokka 10:30. Fordelen er at eg kan ete meir i spisevinduet, ulempen er at eg er skikkeleg svolten fram til frokost... Merkar ingen forskjell på kroppsamansetjing eller treningsprogresjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspill :)

Jeg tror jeg skal teste det. Problemet mitt er at jeg trener om morgenen rundt kl 7. Å trene fastende er ikke noe særlig... ser for meg to alternativer:

- Trene fastende (oh no!)

- Ha spisevindu fra kl 6 til 17 på treningsdager og 12 til 20 på fridager. Det blir jo ikke et rent 8/16-opplegg da siden det blir fasteperioder på 19 og 10 timer annenhver dag.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg forsøkte IF/PF med veiledning fra Martin Berkhan. Spisevindu fra 3-10.

Endte opp med å gå på en stor smell, men må legge til at jeg kanskje hadde problemer fra før av. Føler også at det var litt ekstremt å vente så lenge som 3 før man spiste dagens måltid når man er vant til å spise frokost, men mange av klientene til Martin gjorde det, så da ble det slik. I tillegg var dietten veldig mager på fett.

Har i ettertid spist semi IF/PF og gjør det vel egentlig den dag i dag. Enkelt og greit så liker jeg ikke spise frokost, så sant jeg ikke er ute på reise eller lignende sosiale forekomster. Elsker å starte dagen med kaffe og spiser frokost 10-12. Så kveldsmat mellom 22-24. Så, ikke helt periodisk faste, men litt faste allikevel. 

Fordelen dette gir meg er mer mat til de andre måltidene, men jeg liker også å unngå frokost og å kunne vite at det er uproblematisk. Martin Berkhan har vel mange grunner for at IF skal være både sunt og bra. I diettsammenheng er også en av argumentene at det skal være bra for å angripe gjenstridige fettreserver. MEN, det er et kontroversielt tema. Det er mange som har påpekt negative sider også.

Vet ikke helt hva du forventer å oppnå med det eller hva slags forventninger du har til det, men fordelen så vidt jeg kan se er at det blir større måltider når man først spiser og at man slipper å spise frokost om man ikke vil det. Fordeler utover det er jeg usikker på. :)

Martin har også skrevet om fastende trening (og gjør visst dette selv). Tror han da anbefaler å bruke BCAA i forkant. Google it. ;)

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Periodisk faste fungerer kjempefint for meg, selv om jeg i likhet med andre her gjør unntak for å spise frokost i sosiale settinger - for meg er ikke å spise frokost essensielt, og ikke noe som får meg ut av senga om morgenen, men å dele det måltidet med andre gjør det jo, uh, verdt bryet. :D

Jeg velger å ha cut-off-time ved midnatt og faste 12-14 timer (det anbefales vel generelt at kvinner begrenser fastevinduet mer enn menn, 16-timers-faste for kvinner over tid har vel vist seg å kunne tulle med blant annet hormoner). Noen dager er fastevinduet mitt dog lengre, i går var første måltid etter trening rundt 16.30. Jeg har altså ikke et fastsatt antall timer, men minimum 12 bortsett fra de dagene jeg spiser frokost med andre (selv da kan det jo fort bli 12 timer mellom siste måltid lørdag og en sen søndagsfrokost, f.eks).

 

Jeg trener fastende, både cardio og tung styrke (men etter flere kopper kaffe rett før styrkeøktene :D ) veldig ofte, og hvordan det fungerer varierer vel (som alt) både fra person til person og også makrofordeling i den enkeltes kosthold- og hva man er vant med.  Med den vanlige makrosammensetningen min, som generelt fungerer best for min kropp (15-30 prosent kh, 30-35% protein, resten fett, altså veldig liberal lavkarbo), går trening fastende nydelig, både energinivå, eksplosivitet og utholdenhet er på det jeg tror er nært opptll optimalt nivå.  Jeg merker veldig godt forskjellen når jeg i flere dager før har spist annerledes (mer karbohydrat-basert), som i påsken da fastende trening både var seigt og kjipt og jeg hadde mindre å gi samtlige økter- jeg kunne ikke løfte så tungt som vanlig, og "gikk tom" veldig fort.

 

Sier ikke at du må gå lavkarbo for å drive med PF, men for meg er det kombinasjonen som fungerer best. :)

Jeg kutter ned på kaloriene nå. og liker store måltider, og tåler mye bedre å gå litt sulten før dagens første måltid enn å legge meg sulten, da kan jeg glemme både søvnkvalitet og å i det hele tatt få sovet mer enn 3-4 timer. Så periodisk faste er spesielt fint i, uh, perioder med lavere kcalinntak. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 29.4.2017 den 12.35, SamGold skrev:

Martin har også skrevet om fastende trening (og gjør visst dette selv). Tror han da anbefaler å bruke BCAA i forkant. Google it.

Jeg synes det er utrolig hvor mye vranglære såkalte eksperter/coacher driver å råder andre mennesker til å følge, og i tillegg tjener de penger på det.

Det har ingen hensikt å innta BCAA med mindre man av en eller annen merkelig grunn har et ekstremt proteinfattig kosthold, noe BCAA uansett ikke vil kunne være noe fullverdig erstatter for.

Og dette helt uavhengig av spisemønster. PF, 10 eller 2 måltider i døgnet, forutsatt at kalorier/makroer er de samme (Og forholdsvis fornuftige) 

Spiste man eksempelvis 3000 kalorier igår og skal spise det samme idag er ikke lagrene tomme bare fordi man har et "ukonvensjonelt" spisemønster. Tenk at man skal spise 21 000 kalorier ila. en uke. Kroppen prosesserer mat 24/7 - Hvor viktig kan timing egentlig være ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, NoBro skrev:

Jeg synes det er utrolig hvor mye vranglære såkalte eksperter/coacher driver å råder andre mennesker til å følge, og i tillegg tjener de penger på det.

Det har ingen hensikt å innta BCAA med mindre man av en eller annen merkelig grunn har et ekstremt proteinfattig kosthold, noe BCAA uansett ikke vil kunne være noe fullverdig erstatter for.

Og dette helt uavhengig av spisemønster. PF, 10 eller 2 måltider i døgnet, forutsatt at kalorier/makroer er de samme (Og forholdsvis fornuftige) 

Spiste man eksempelvis 3000 kalorier igår og skal spise det samme idag er ikke lagrene tomme bare fordi man har et "ukonvensjonelt" spisemønster. Tenk at man skal spise 21 000 kalorier ila. en uke. Kroppen prosesserer mat 24/7 - Hvor viktig kan timing egentlig være ? 

"Har du allerede et tilstrekkelig inntak av protein, er det du egentlig betaler for bare dyrt vann. Liker du smaken, må du for all del fortsette fortsette å drikke det." (direkte sitat Martin Norum/Benjamin Christensenss bok "Sterkere, fra trent til veltrent", og de to er blant de mer pållitelige ekspertene i bransjen).

 

Jeg vet heller ikke hva man argumenterer med at BCAA før fastende trening skal gjøre for kroppen, å få i seg proteiner etter trening er vel fortsatt cluet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Ethereal skrev:

"Har du allerede et tilstrekkelig inntak av protein, er det du egentlig betaler for bare dyrt vann. Liker du smaken, må du for all del fortsette fortsette å drikke det." (direkte sitat Martin Norum/Benjamin Christensenss bok "Sterkere, fra trent til veltrent", og de to er blant de mer pållitelige ekspertene i bransjen).

 

Jeg vet heller ikke hva man argumenterer med at BCAA før fastende trening skal gjøre for kroppen, å få i seg proteiner etter trening er vel fortsatt cluet?

Foretrekker fun light ass. God smak, billigere, samme nytte. 

Nok protein totalt utifra eget behov er cluet. Når de inntas spiller mindre rolle. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, NoBro skrev:

Jeg synes det er utrolig hvor mye vranglære såkalte eksperter/coacher driver å råder andre mennesker til å følge, og i tillegg tjener de penger på det.

Det har ingen hensikt å innta BCAA med mindre man av en eller annen merkelig grunn har et ekstremt proteinfattig kosthold, noe BCAA uansett ikke vil kunne være noe fullverdig erstatter for.

Og dette helt uavhengig av spisemønster. PF, 10 eller 2 måltider i døgnet, forutsatt at kalorier/makroer er de samme (Og forholdsvis fornuftige) 

Spiste man eksempelvis 3000 kalorier igår og skal spise det samme idag er ikke lagrene tomme bare fordi man har et "ukonvensjonelt" spisemønster. Tenk at man skal spise 21 000 kalorier ila. en uke. Kroppen prosesserer mat 24/7 - Hvor viktig kan timing egentlig være ? 

Om du ikke kan argumentere for det utover at du sier det er slik, så velger jeg heller å forholde meg til hva en anerkjent, forskningsbasert "ekspert" med gode resultater sier, enn "NoBro" på Fitnessbloggen. :)

Ellers er vel både 'timing' og 'matvalg' et kontroversielt tema. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 timer siden, SamGold skrev:

Om du ikke kan argumentere for det utover at du sier det er slik, så velger jeg heller å forholde meg til hva en anerkjent, forskningsbasert "ekspert" med gode resultater sier, enn "NoBro" på Fitnessbloggen. :)

Ellers er vel både 'timing' og 'matvalg' et kontroversielt tema. 

Det finnes ingen forskning som støtter inntak av BCAA iform av et eget tilskudd dersom du spiser nok proteiner gjennom kostholdet ditt. 

Årsaken til dette er veldig enkel : De tre aminosyrene du finner i dette tilskuddet finner du i det som er å oppdrive av proteinholdig mat. 

Noe jeg vitterlig argumenterte med i innlegget du besvarer også. 

At en såkalt ekspert sier noe betyr ikke at det er riktig. Det finnes ingen forskning som støtter det. 

At tilskuddsprodusenter sier ting for å selge mest mulig tilskudd, og betaler ymse "eksperter" for å spre ordet er imidlertid ikke noe nytt. 

Timing og matvalg er ikke kontroversielt, det er bare noen som ønsker å gjøre det kontroversielt for å i størst grad selge sine tjenester som coach/ekspert og whatnot. 

"If it fits your macros" er et godt begrep. Hvorfor velge kylling og brokkoli om man liker biff eller annet  bedre sier nå jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 29.4.2017 den 8.42, pilatus skrev:

Takk for innspill :)

Jeg tror jeg skal teste det. Problemet mitt er at jeg trener om morgenen rundt kl 7. Å trene fastende er ikke noe særlig... ser for meg to alternativer:

- Trene fastende (oh no!)

- Ha spisevindu fra kl 6 til 17 på treningsdager og 12 til 20 på fridager. Det blir jo ikke et rent 8/16-opplegg da siden det blir fasteperioder på 19 og 10 timer annenhver dag.

 

http://www.leangains.com/2010/04/leangains-guide.html

(fastende morgentrening)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, NoBro skrev:

At en såkalt ekspert sier noe betyr ikke at det er riktig. Det finnes ingen forskning som støtter det. 

At tilskuddsprodusenter sier ting for å selge mest mulig tilskudd, og betaler ymse "eksperter" for å spre ordet er imidlertid ikke noe nytt. 

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19997003?dopt=Abstractplus

http://www.leangains.com/2009/12/pre-workout-protein-boosts-metabolism.html

http://www.leangains.com/2010/05/early-morning-fasted-training.html

http://www.leangains.com/2009/12/fasted-training-boosts-muscle-growth.html

Timing og matvalg er ikke kontroversielt, det er bare noen som ønsker å gjøre det kontroversielt for å i størst grad selge sine tjenester som coach/ekspert og whatnot. 

"If it fits your macros" er et godt begrep. Hvorfor velge kylling og brokkoli om man liker biff eller annet  bedre sier nå jeg. 

Feil. Det er et kontroversielt (omdiskutert) tema.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, SamGold skrev:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19997003?dopt=Abstractplus

http://www.leangains.com/2009/12/pre-workout-protein-boosts-metabolism.html

http://www.leangains.com/2010/05/early-morning-fasted-training.html

http://www.leangains.com/2009/12/fasted-training-boosts-muscle-growth.html

Timing og matvalg er ikke kontroversielt, det er bare noen som ønsker å gjøre det kontroversielt for å i størst grad selge sine tjenester som coach/ekspert og whatnot. 

"If it fits your macros" er et godt begrep. Hvorfor velge kylling og brokkoli om man liker biff eller annet  bedre sier nå jeg. 

Feil. Det er et kontroversielt (omdiskutert) tema.

 

Når kilden du refererer til er samme person som kom med anbefalingen i utgangspunktet (At man bør innta BCAA-tilskudd under fastende trening) så sier utfallet seg selv: Selvfølgelig støtter han sitt eget syn. 

Man kommer likevel ikke unna at Valin, Leucin og Isoleucin (De tre aminosyrene som utgjør innholdet i BCAA-tilskudd) finnes naturlig i store mengder i det meste av proteinrik mat. Og dersom du har et noenlunde fornuftig kosthold, overskudd som underskudd, så får du høyst sannsynlig mer enn nok av disse tre i deg til at kroppen har den nytten av dem som de riktig nok har et potensiale til å gi. 

For jeg påstår på ingen måte at disse tre aminosyrene ikke har noen nytte. Jeg påstår at det er ikke har noen nytte å innta ekstra av dem i form av et dyrt tilskudd med kult navn, når man får i seg nok gjennom mat, noe man gjør, dersom man har et noenlunde gjennomtenkt kosthold i forhold til sine mål, noe jeg vil anta at du har. 

Litt interessant lesning på feltet: https://www.muscleforlife.com/bcaa-supplement/

For å oppsummere artikkelen: 

* Studier som har talt i favør av inntak av BCAA-tilskudd har vært utført på individer med for lavt proteininntak

* Du får i deg nok BCAA gjennom mat

 

Når det gjelder måltidstiming så er det riktignok omdiskutert. Men vi vet mer idag enn vi visste på 90-tallet. Vi vet at periodisk faste er èn av sikkert tusenvis av måter å få i seg et gitt antall kalorier på. Og vi vet at HVA du spiser ikke spiller så stor rolle gitt at kalorier/makroer forblir de samme. 

Du kan fint gå til en coach som tar noen tusenlapper for å fortelle deg at du skal spise kylling, brun ris og brokkoli 6-8 ganger om dagen, og du kan fint skrive her at du har mer tiltro til denne "Eksperten" fremfor "Nobro på fitnessbloggen" - Tro meg, akkurat det lever jeg godt med, men det endrer ikke på faktum: Disse diettene er det ingenting magisk over, og du vil høyst sannsynlig komme lenger med IFYYM-kalkulator og et valg av matvarer du selv liker som fyller opp gitte kalorier og makroer. 

Jeg kjenner folk på et relativt høyt nivå (I norsk målestokk) som spiser ett måltid i døgnet, som spiser 7-8, som spiser 4-5 og som sverger til periodisk faste..Alle ser de veldig bra ut, og har gjort det bra i varierende grad på scenen. 

Selv spiser jeg 4-5, bestående av ting jeg liker, hva er poenget i å spise tørr kylling og brokkoli når du liker hjemmelaget pizza så mye bedre ? Just sayin.  Utifra fettprosent, styrke og kroppsvekt er jeg på god vei til den beste formen jeg noensinne har vært i i mitt 15 år gamle treningsliv. 

Litt lesning: https://www.t-nation.com/diet-fat-loss/whats-best-3-or-6-meals-per-day

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, NoBro skrev:

Når kilden du refererer til er samme person som kom med anbefalingen i utgangspunktet (At man bør innta BCAA-tilskudd under fastende trening) så sier utfallet seg selv: Selvfølgelig støtter han sitt eget syn. 

Man kommer likevel ikke unna at Valin, Leucin og Isoleucin (De tre aminosyrene som utgjør innholdet i BCAA-tilskudd) finnes naturlig i store mengder i det meste av proteinrik mat. Og dersom du har et noenlunde fornuftig kosthold, overskudd som underskudd, så får du høyst sannsynlig mer enn nok av disse tre i deg til at kroppen har den nytten av dem som de riktig nok har et potensiale til å gi. 

For jeg påstår på ingen måte at disse tre aminosyrene ikke har noen nytte. Jeg påstår at det er ikke har noen nytte å innta ekstra av dem i form av et dyrt tilskudd med kult navn, når man får i seg nok gjennom mat, noe man gjør, dersom man har et noenlunde gjennomtenkt kosthold i forhold til sine mål, noe jeg vil anta at du har. 

Litt interessant lesning på feltet: https://www.muscleforlife.com/bcaa-supplement/

For å oppsummere artikkelen: 

* Studier som har talt i favør av inntak av BCAA-tilskudd har vært utført på individer med for lavt proteininntak

* Du får i deg nok BCAA gjennom mat

1. Minst en av linkene til Berkhan hvor han argumenterte for BCAA var underbygget av forskning som han linket til.

2. I den grad vi har diskutert noe har det vært bruk av BCAA i forbindelse med fastende trening, ikke som et generelt supplement.

3. Leste du egentlig hele artikkelen du mener er interessant? Den underbygger jo hele poenget til Martin Berkhan. Så istedet for å 'debunke' Martin og hans påstand, så hjelper du bare å underbygge den ved å ironisk nok selv lenke til en ekspert. Lol, lol, lol.

If you were on the fence about buying a BCAA supplement for general use, you’re probably off it now. It turns out, however, that this supplement does one scientifically supported use, and it relates to fasted training.

*

The easiest way to work fasted training into your routine is to work out first thing in the morning, before you eat breakfast. This has an added benefit, as well: fasting for longer than 6 hours increases your body’s ability to burn fat.

There is a downside to fasted training, however, and this is where we get to BCAAs.

When you exercise in a fasted state, muscle breakdown is increased and this is bad simply because too much muscle breakdown impairs total muscle growth over time.

You can prevent this with proper supplementation, however.

As BCAAs include leucine, and as leucine suppresses muscle breakdown, a BCAA supplement is useful for preserving muscle while training in a fasted state.

4. "Ekspertsiden" du lenker til selger supplement. Hele den artikkelen din var kun en salespitch hvor eksperten kunne avslutte med at han hadde et overlegent produkt å selge. Latterlig. :)

Når det gjelder måltidstiming så er det riktignok omdiskutert. Men vi vet mer idag enn vi visste på 90-tallet. Vi vet at periodisk faste er èn av sikkert tusenvis av måter å få i seg et gitt antall kalorier på. Og vi vet at HVA du spiser ikke spiller så stor rolle gitt at kalorier/makroer forblir de samme. 

Så nå er det kontroversielt? Du ombestemte deg jaggu raskt. Og hvordan kan du si at "Vi vet at HVA du spiser ikke spiller så så stor rolle gitt at kalorier/makroer forblir de samme"? Spiler noen rolle i forhold til hva? Fettap? Muskelbygging?

Så vidt jeg kan se er det mye sprikende forskning på området, men jeg er i hvert fall ikke i tvil om at enkelte ting er mer optimalt enn andre. Det er det det handler om. Uansett hva det er snakk om, så er det ofte slik at mange ting fungerer, men det betyr ikke at det er noe annet som ikke fungerer bedre. 

Bottom line: Du må gjerne være uenig med eksperter, men da må du ikke selv være en påståelig ekspert selv. I så fall må du gjøre hjemmeleksa di bedre først og faktisk vite hva du snakker om. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, SamGold skrev:

1. Minst en av linkene til Berkhan hvor han argumenterte for BCAA var underbygget av forskning som han linket til.

2. I den grad vi har diskutert noe har det vært bruk av BCAA i forbindelse med fastende trening, ikke som et generelt supplement.

3. Leste du egentlig hele artikkelen du mener er interessant? Den underbygger jo hele poenget til Martin Berkhan. Så istedet for å 'debunke' Martin og hans påstand, så hjelper du bare å underbygge den ved å ironisk nok selv lenke til en ekspert. Lol, lol, lol.

If you were on the fence about buying a BCAA supplement for general use, you’re probably off it now. It turns out, however, that this supplement does one scientifically supported use, and it relates to fasted training.

*

The easiest way to work fasted training into your routine is to work out first thing in the morning, before you eat breakfast. This has an added benefit, as well: fasting for longer than 6 hours increases your body’s ability to burn fat.

There is a downside to fasted training, however, and this is where we get to BCAAs.

When you exercise in a fasted state, muscle breakdown is increased and this is bad simply because too much muscle breakdown impairs total muscle growth over time.

You can prevent this with proper supplementation, however.

As BCAAs include leucine, and as leucine suppresses muscle breakdown, a BCAA supplement is useful for preserving muscle while training in a fasted state.

4. "Ekspertsiden" du lenker til selger supplement. Hele den artikkelen din var kun en salespitch hvor eksperten kunne avslutte med at han hadde et overlegent produkt å selge. Latterlig. :)

Når det gjelder måltidstiming så er det riktignok omdiskutert. Men vi vet mer idag enn vi visste på 90-tallet. Vi vet at periodisk faste er èn av sikkert tusenvis av måter å få i seg et gitt antall kalorier på. Og vi vet at HVA du spiser ikke spiller så stor rolle gitt at kalorier/makroer forblir de samme. 

Så nå er det kontroversielt? Du ombestemte deg jaggu raskt. Og hvordan kan du si at "Vi vet at HVA du spiser ikke spiller så så stor rolle gitt at kalorier/makroer forblir de samme"? Spiler noen rolle i forhold til hva? Fettap? Muskelbygging?

Så vidt jeg kan se er det mye sprikende forskning på området, men jeg er i hvert fall ikke i tvil om at enkelte ting er mer optimalt enn andre. Det er det det handler om. Uansett hva det er snakk om, så er det ofte slik at mange ting fungerer, men det betyr ikke at det er noe annet som ikke fungerer bedre. 

Bottom line: Du må gjerne være uenig med eksperter, men da må du ikke selv være en påståelig ekspert selv. I så fall må du gjøre hjemmeleksa di bedre først og faktisk vite hva du snakker om. :)

1. At forskning dokumenterer at BCAA er nyttig betyr ikke at dette er en dokumentasjon på at det er nyttig å innta eget BCAA-tilskudd i tillegg til et kosthold med nok proteiner. 

2. Nøyaktig det samme som ovenfor gjelder om du trener fastende eller hva du nå gjør og ikke gjør. Skaff deg litt mer kunnskap om hvordan kroppen prosesserer mat 24 timer i døgnet og om matopptak på ukesbasis. Det finnes ingen dokumentasjon på at eget BCAA-tilskudd (I tillegg til nok proteinrik mat) har noen ekstra funksjon fordi du ikke har spist siden igår. Les deg i tillegg opp på hva som faktisk skal til for å ha tomme lagre og i praksis være fastende. Det virker som du er en av mange som ikke har noe begrep om hvor lang tid det faktisk tar før kroppen havner i en katabol tilstand.   

3. Gjør jeg det ? Merkelige hersketeknikker og barnslig retorikk på deg "Lol lol lol" "Du vet ikke hva du snakker om" "Latterlig!" etc.  Er det vanskelig å bli motsagt uten å komme med usaklig oppgulp ? Jeg skal prøve hardt å holde meg

Her har du artikkelens egne oppsummeringer: 

- Research commonly cited that demonstrates muscle-related benefits of BCAA supplementation was done with subjects that didn’t eat enough protein.

- You can simply get your BCAAs from food instead, and this is cheaper and far more satisfying. 

- Most BCAA supplements are comprised of 2 to 3 parts leucine and 1 part isoleucine and valine, which means you need to take quite a bit (about 10 grams) every time

(You need 3 to 5 grams of leucine to effectively counteract the muscle loss that results from fasted exercise, which means you burn through bottles of BCAAs fairly quickly if you’re training fasted 5 to 7 days per week.)

At de snakker varmt om et annet tilskudd får så være. Når det kommer til BCAA så er det eksakt mitt eget poeng de kommer frem til: Du får i deg nok gjennom mat, med mindre du har et elendig kosthold. Selvsagt snakker de som vil selge deg et produkt varmt om et tilskudd eller et annet opplegg, men det gjør ikke det som skrives om spesifikt BCAA mindre sant. For det er så simpelt som det : Det finnes nok i mat. Men drikk gjerne BCAAen din, jeg kunne ikke brydd meg mindre, bare nevnte at tilskuddet stort sett er ubrukelig. 

Her forsøker de å fortelle deg at denne måten å spise på og trene på er overlegent andre måter å gjøre det på. Hvilket er feil. Det blir som nevnt en av tusen måter å få i seg et gitt antall kalorier og makroer på.  Du virker opphengt i å følge fancy dietter som andre lager for deg, du av mange,  men de vil ikke gjøre noe magisk for deg, resultatet vil bli nøyaktig det samme som om du spiste de samme kaloriene/makroene på et annet vis. Men for all del, hva enn du tror på. 

Tåpelig forsøk på latterliggjøring fra deg fordi jeg "Ombestemte" meg ifølge deg. Faktum er at måltidstiming er noe som gjøres kontroversielt, hovedsaklig av de som ønsker å fortsette å kunne leve godt av å selge fancy dietter med fancy navn til mennesker som betaler for dette gang på gang, og sekundært av de som sverger til å kjøpe og følge disse diettene og produktene og som ikke evner å innse at IFYYM-kalkulator og en sammensetning av matvarer og tidspunkt å innta disse på som en selv liker og som passer en selv vil fungere minst like godt, og høyst sannsynlig bedre da det blir et opplegg du klarer å følge over tid (Ser av postene dine at du sjonglerer mellom forskjellige dietter, vurderer den og den dietten nå, osv)

Det kanskje aller verste med å følge alt det som de andre sier at du skal følge blir at du ikke blir særlig kunnskapsrik på feltet selv. Jeg vil gjerne ta til etterretning at du insinuirerer at jeg er kunnskapsløs og at jeg ikke har peiling på hva jeg snakker om, men jeg klarer ikke helt å ta det til etterretning likevel når jeg ser på egen fysikk, egne (base)løft som jeg tør påstå at få inne her gjør etter meg, kroppskomposisjon og samtidig vel vitende om at jeg ikke har fulgt en eneste diett lagd av andre siden jeg var kanskje 21-22 år, har mitt eget treningsopplegg tilpasset for og av meg selv og i det hele tatt. 

Alt jeg har sagt er at BCAA-tilskudd, fastende trening, den og den dietten etc. ikke vil gi deg noe som helst av betydning. Det var bare ment som et velment råd. Du går rett i forsvarsmodus, kaller meg latterlig, "lol lol lol" , påstår at jeg ikke har peiling osv...Greit nok, gjør gjerne det, men vit at dette ikke var ment som noe personlig angrep på deg. 

Hvilken fremgang har alt dette noensinne gitt deg ? 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...