Jump to content
rabalder11

Hvordan få mest ut av treninga?

Recommended Posts

Hei folkens :)

Er helt ny her, har lest endel de siste ukene og nå tar jeg sjansen på å skrive noe her! 

Kort fortalt om meg selv, jeg hadde aldri trent en dag i mitt liv helt til nå i starten av 2017 da jeg ble henvist til arbeidsretta rehab pga fibromyalgi. Veiledern min sa da, med min jobb, min kropp og mine utfordringer ville jeg ha mest utbytte av tung styrketrening. Javel tenkte jeg første dagen, men jammen fikk jeg blod på tann for å si det mildt :) jeg er ei lita frøken på 47 kg (har etter 7 uker lagt på meg 1 kg :D

Armer, overkropp og mage trener jeg i slynger og det går helt strålende, har økt volum i det meste så det syns og jeg elsker det. 

Også var det den tunge biten, hu "dytta" meg inn i knebøy. Når hu først sa 12 kg så tenkte jeg at jeg kom til å krepere, helt til jeg faktisk prøvde. Det var tydeligvis bare for å få inn teknikken og sjekke om kroppen min tålte det. Og det gjorde den uten tvil :)

Også en dag kom hu "nei, nå skal du inn på styrkerommet, du skal øke vekta vesentlig". Kort fortalt, på onsdag tok jeg 45 kg uten større problemer :)

Endelig kommer jeg til poenget, jeg vil jo få mest mulig ut av tia jeg har igjen der. Trener 3 ganger i uka, men aner ikke egentlig hvordan jeg skal legge opp rep og set for både evt oppvarming og å bli "stor og sterk" som jeg sier når jeg er inne på styrkerommet :)

Tar imot alt av tips og innspill :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fortsetter under...

Hei! Først vil jeg gjøre litt skamløs egenreklame ved å linke til min youtube side! Der gir jeg kosthold og treningsråd til hvermansen:)

https://www.youtube.com/channel/UCZwgkTnoQhvRSKNVsZ-Yz4g

Så til spørsmålet ditt. For en nybegynner vil det ofte være gunstig å kjøre et fullkroppsprogram som involverer tunge baseøvelser, knebøy er en slik baseøvelse. Grunnen til at du burde kjøre fullkropp vs det å for eksempel trene bein en dag, så rygg en annen, er at du får kjørt gjennom musklene flere ganger i uka, og dette er mer ideelt:)

Her er 3 supre programmer:
www.fitnessbloggen.no/starting-strength



http://fitnessbloggen.no/5x5-for-styrke-og-muskelmasse/

http://fitnessbloggen.no/starting-strength/

https://www.muscleandstrength.com/workouts/jason-blaha-ice-cream-fitness-5x5-novice-workout



Du tenker kanskje at dette virker osm lite trening, men faktum er at du kan bygge flott og sterk fysikk
utelukkende ved å gjøre dette. Jeg anbefaler folk å trene et slikt program fra 6-12 måneder, for så å finne andre programmer

Du spurte etter hvordan du kan få mest ut av treninga, jeg er overbevist om at dette er rett vei og gå:)

ha en super dag:)

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
15 timer siden, Broseidon skrev:

Hei! Først vil jeg gjøre litt skamløs egenreklame ved å linke til min youtube side! Der gir jeg kosthold og treningsråd til hvermansen:)

https://www.youtube.com/channel/UCZwgkTnoQhvRSKNVsZ-Yz4g

Så til spørsmålet ditt. For en nybegynner vil det ofte være gunstig å kjøre et fullkroppsprogram som involverer tunge baseøvelser, knebøy er en slik baseøvelse. Grunnen til at du burde kjøre fullkropp vs det å for eksempel trene bein en dag, så rygg en annen, er at du får kjørt gjennom musklene flere ganger i uka, og dette er mer ideelt:)

Her er 3 supre programmer:
www.fitnessbloggen.no/starting-strength



http://fitnessbloggen.no/5x5-for-styrke-og-muskelmasse/

http://fitnessbloggen.no/starting-strength/

https://www.muscleandstrength.com/workouts/jason-blaha-ice-cream-fitness-5x5-novice-workout



Du tenker kanskje at dette virker osm lite trening, men faktum er at du kan bygge flott og sterk fysikk
utelukkende ved å gjøre dette. Jeg anbefaler folk å trene et slikt program fra 6-12 måneder, for så å finne andre programmer

Du spurte etter hvordan du kan få mest ut av treninga, jeg er overbevist om at dette er rett vei og gå:)

ha en super dag:)

 

Tusen takk, jeg skal se nærmere på linkene ikveld :)

Har forsåvidt ett fullkroppsprogram som jeg har fått av fysio, men var mest nyskjærrig på knebøy siden det er den jeg er mest usikker på. Har som jeg skrev ett program ut ifra min situasjon, men vil jo opp og fram :D

Men igjen, takk alt kommer godt med :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...