Jump to content
Mortn20

Fra slanking til bygging

Recommended Posts

Er 20 år gammel mann. 183 cm høy og veier 74kg.

 

Har gått på lavkarbo i rundt 1 mnd nå og slanket vekk rundt 5 kg fett, som har lagt på magen helt siden mine yngre dager når jeg var større. Føler fettreduksjonen har kommet til veis enda, og tenker å begynne å bygge muskler nå for å få vekk siste restene av magefett. (DETTE ER DET VIKTIGSTE FOR MEG)

Til poenget: 

Har ligger på rundt 18-1900 kalorier hver dag, med 50 gram karbohydrater dagen (10%). Tenker å legge meg på rundt 3000 kalorier om dagen for å bygge nå. 

Spørsmål 1: skal jeg fortsatt regulere karboinntaket for å holde fettprosenten lav?

 

spørsmål 2: hvor mye Kardio anbefaler dere? Har løpt intervaller 2-3 ganger så langt 

 

Setter pris på seriøse og forklarende svar 

Takk!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fortsetter under...

Det viktigste for deg nå er å få tilbake en god og sunn metabolisme og hvileforbrenning. Jeg ville ligget et par-tre uker på vedlikeholdskalorier. Det er allikevel sikkert 7-800kcal mer enn du spiste på diett for å gå ned i vekt (iom at du gikk ned 5kg på 1 mnd så har du ligget ganske hardt i underskudd pr. dag -> mer enn 1000kcal). 

Jeg har ikke peiling på hva din forbrenning ligger på om dagen. Så det beste er å veie deg om morgenen 3 dager etter hverandre, tar gjennomsnittet og dermed har full kontroll på vekten. 

Hovedfokuset må være å holde deg innenfor en "diameter" på 2-3kg, og bli sterkere på gymmet i benk,mark,bøy,militærpress. Så er du på god vei.

En viktig ting: Du blir ikke å miste magefett med å gå på bulk. Men på lang sikt kan magen endre seg og se annerledes ut etter som du bygger muskler rundt hofte, rompe, mage, nedre del av rygg osv. Du blir seende mer atletisk ut rett og slett. Men det er bare fettprosenten som bestemmer hvor mye fett totalt som du har på magen. 
I teorien så vil man, ved å bygge muskler og holder vekten helt det samme, gå ned i fettprosent ettersom den regnes som (antall kilo fett / antall kilo kroppsmasse). 

Lykke til

Share this post


Link to post
Share on other sites

Takk for utfyllende svar! Prøver å ligge på vedlikeholdskalorier (2700. Kcal) i rundt 3 uker, så øke?

 

antar det er en mix av litt løs hud og restfett på magen. Trener mye baseøvelser, men hvor mye fokus bør jeg ha på magetrening?

Skal jeg fortsetter med lavkarbo? Og hvor mye bør jeg løpe?

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

 Ja, 2700-3000 kalorier er en fin plass for deg å ligge på utifra ditt aktivitets nivå. 

Antar det er en mix av litt løs hud og restfett på magen?

Det er en fin mix ja, kan merke du vill legge litt på deg etter hvert som du øker kalorien med tanke på vannoppsamling i gamle fett lagre, de fyller seg opp igjen før de "flusher" og krymper.  

Trener mye baseøvelser, men hvor mye fokus bør jeg ha på magetrening?

Ha fokus på magetrening og for og ha bedre core muskulatur generelt. 

Skal jeg fortsetter med lavkarbo? 

Prøv deg på Høy,moderat og lav dag med karbo det er en fin kombinasjon for å sjokke kroppen samt dra utnytte av karbohydratene. 

Og hvor mye bør jeg løpe?

Jeg hadde løpt likt som du gjør. det er bare en positiv ting for utholdenhet og eksplosivitet under en styrke økt. kanskje omgjort det til mer kardio typ. 130-140 i puls for å ikke slite kroppen helt ned. Men vill du løpe mer og klarer det så er det ingenting i veien for det så lenge du har nok mat ila dagen.

 

mvh

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...