Gå til innhold

Fortvilt gubbe på 44 søker råd.


Fredo72

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen.

Beklager om dette ikke passer inn under kategorien, men jeg lurer på så mange ting som ville passet i flere kategorier.

Jeg er, som sagt i tittelen, en mann på 44 år som har falt helt i do. Dårlig form, gravid-mage (9.måned), slappe muskler etc. Alt det som vi middelaldrende menn blir straffet med etter et liv i sus og dus. Jeg lever som en idiot; for mye stillesitting, ingen trening, usunn mat, 2 liter Cola pr dag, snop etc etc. You name it.

Nå innser jeg at jeg må komme i form. Iallfall bli kvitt "fosteret" i/på magen som jeg har båret på i flere år (skulle ønske jeg bare kunnet føde det og blitt kvitt magen).

Jeg ANER ikke hvor jeg skal begynne, så hvorfor ikke begynne her, tenker jeg. Nå håper jeg at noen kan hjelpe meg med å bli et sunnere menneske; gjennom råd om både trening og kosthold. Men en Colaholiker-slapping som meg aner ikke noe om trening, forbrenning av kalorier etc; jeg har bare spist/drukket det jeg har hatt lyst på uten å tenke over det.

Kan også si at å spise fisk ikke er aktuelt. Ellers er jeg villig til å gjøre/spise/drikke det meste. Kan også ta med at jeg frykter for at jeg er laktoseintolerant (uten å være sikker), eventuelt lider av irritabel tarm.

Hva slags treningsutstyr bør jeg kjøpe? Hva er smart å spise, som kan mette uten å "fette"? Noen supplement (f.eks fra Proteinfabrikken) som kan gjøre noe bra under prosessen? Det er så mye jeg trenger å vite.

Jeg vet bare at jeg ikke kan leve slik som dette lengre. Fettsuging er ikke noe alternativ da det koster altfor mye. Da vil jeg heller betale en PT om h*n kan hjelpe meg å oppnå resultater.

Legger ved et bilde for å vise at det faktisk er så j*vlig som jeg beskriver det.

Kan noen her hjelpe meg med å sette opp treningsprogram, kosthold og gode råd?

DSC00115.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trenger ikke være så vanskelig. Les disse: http://fitnessbloggen.no/styrketrening-for-nybegynnere/  og http://fitnessbloggen.no/vektnedgang-gjor-du-disse-feilene/

Meld deg inn på et treningssenter. Se videoer på YouTube hvis du sliter med noen av øvelsene. Ville også tracket all maten du spiser i en app. Myfitnesspal er gratis og funker utmerket. Spis normal mat, prøv å begrense mat og drikke du vet er usunt. Håper dette kan hjelpe deg litt på vei!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis hovedprioriteten er å gå ned i vekt (bli kvitt fosteret i magen), så er kostholdet det aller viktigste. Faktisk kan du klare det helt uten trening. Så å bruke penger på PT blir bare tull i den sammenhengen. Fysisk aktivitet er selvfølgelig viktig, og jeg vil anbefale deg å begynne å trene 1-2 ganger i uken med noe du synes er artig. Etter hvert kan du øke dette når du begynt å etablere gode vaner.

Så tilbake til det viktige. Kostholdet. Du drikker 2 liter cola om dagen.. det er omtrent 850 kcal i 2 liter cola. 1 kg menneskefett inneholder omtrent 7000 kcal (eller det som tilsvarer litt over 1 uke med 2 liter cola/dag). Kutt ut brusen. Spiser du andre sukkerholdige eller sukker/fettholdige "matvarer" i løpet av ukedagene. Kutt det også ut. Spar heller litt kos til lørdag. Det er ganske enkelt egentlig. Slutt med det du vet er usunt i hverdagen, og spis heller variert kosthold som metter. Proteinrikt og fiberrikt kosthold metter bra ifht kcal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst så bør du ikke bruke penger på kosttilskudd, hverken proteindrikker eller noe annet. Det er bortkastede penger. Kosttilskudd kan ikke hjelpe deg til å bli slankere, sterkere eller strammere. Dersom du av en eller annen grunn får beskjed om at du har for lite av et eller annet i kroppen (vitaminer etc.) kan du selvfølgelig tilføre dette delvis via kosttilskudd, men et normalt kosthold gir deg i utgangspunktet alt du trenger.

Jeg tror heller ikke at du trenger å gå på noen form for diett. Spis vanlig mat, og kutt ut Cola og en del av det unødvendige sukkeret så begynner nok fort det overflødige å forsvinne.

Ellers er jeg enig med det de andre her har svart deg. Finn deg en treningsaktivitet du liker, og start med en eller to ganger i uken. Det er egentlig det samme hva du gjør, enten det er løping, styrketrening, kampsport, svømming, tennis.... osv.

Nå er jo ikke du så fryktelig gammel ennå, men det er verd å ta med seg at fra omtrent din alder av, så minsker muskelmassen med ca 1% i året om man ikke aktivt gjør noe for å morvirke det. Det er derfor styrketrening blir viktigere og vigtigere jo eldre du blir. Se litt på denne artikkelen her, så får du en enkel og grei oppsummering av dette http://vitalernaering.no/muskelmassen-krymper-med-alderen/

Men som sagt, du er egentlig ikke så gammel at det er høyaktuelt for deg med noen reduksjon i muskelmasse, men se heller på det som forebyggende.

Selv er jeg 48 år, straks 49. Jeg begynte så smått med litt løping for fem år siden, og styrketrening for fire år siden. Jeg har aldri i mitt liv vært i bedre form enn det jeg er nå :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med de to over meg her =)

Med ditt utgangspunkt nå så vil de fleste endringer være gode, og det er ikke vits å ta i bruke alle verktøy på en gang. Altså kan du begynne i det små ved å få orden på kostholdet, samt øke hverdagsmosjonen - f.eks ved å gå turer. (Å gå tur er kanskje kjedelig, tenker du, men det er faktisk noe man lærer seg å bli glad i. Og det kan gjøres svært mye mer lystbetont ved å gå med venner, ha en egen tur-spilleliste som du kun får høre på når du går, finne kjekke pod-casts, eller lydbok). Disse to tingene (mosjon+kosthold) vil være mer enn godt nok i starten. På sikt kan du begynne å trene mer strukturert (ettersom jeg antar at du er interessert i å beholde muskelmassen så godt det lar seg gjøre?) og kanskje bli enda mer nøye på kosthold.

KOSTHOLD - her må du finne ut hva slags måltidsrytme som fungerer for DEG.

Jeg råder deg til å gjøre det enklest mulig. Forløpig ville jeg gjort det så enkelt som å fokusere på "ren" (=minst mulig bearbeidet) mat, sunt fett, gode proteinkilder, og mindre karbo enn du er vant til. Grunnen til at jeg anbefaler dette er mange. Blandt annet vil du i større grad få dekket behovet for vitaminer, mineraler sporstoffer o.l når du spiser slike matvarer. I tillegg vil det mette bedre enn tilsvarende kalorimengde fra bearbeidet mat (tenk 2 egg vs 2 tynne loff-skiver ... hva metter mest?). 

antall måltid:
Bestem deg for om du vil ha 2-4 større måltid hver dag, eller flere små; liker du å spise deg god og mett til hvert måltid og heller la det gå litt tid mellom hver gang, eller foretrekker du små måltid ofte? Hva er mest praktisk for deg?

Per måltid:
1 proteinkilde
1 fettkilde
(+evt karbo avhengig av setting og lyst - men la karbo være tilbehør og ikke hovedingrediens)
+ MINIMUM EN grønnsak til alle måltid (metter, gir lite kcal og mye nyttig næring)

GODE PROTEINKILDER
* (fisk---som jeg ser at du ikke vil spise; ikke en gang som pålegg? ingen typer?)
* rent kjøtt (dvs ikke farse-produkter som pølser, karbonader, servelat osv)
   --- Kylling, svin, biff, karbonadedeig (heller enn kjøttdeig)
* egg 
* meieriprodukter som skyr, kesam, cottage cheese, ost

FETTKILDER
* oljer, smør, 
* avocado
* nøtter og frø
+++

KARBOHYDRAT
* frukt, bær, grønt
* belgfrukter; bønner, kikerter, linser
* quinoa
* havregryn, bygg-gryn


Utforsk blogg-verdenen og finn idéer der:
f.eks kan du lage sunne "fries" av sellerirot og/eller søtpotet, iskremer med mye protein, sunne pizzaer, burgere osv... diettmat trenger virkelig ikke å være kjedelig. Det gjelder å se mulighetene og ikke begrensningene. 
Sjekk f.eks ut:
- lindastuhaug.no
- kriweb.no
https://www.tages.no
https://sunnerealternativ.no

lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Been there! Flott at du vil ta vare på kroppen din. En investering for bedre helse og et lykkeligere liv!

Mitt råd: Ta kontakt med en kvalifisert og erfaren PT og få satt opp et styrketreningsprogram som du kan trene 2 ganger i uka. Gå, sykle, ta trappa når du kan. Du vet hva sunn mat er, så spis litt sunnere (du trenger ikke telle kalorier, bruk fornuften og du vil over tid erfare hvor mye du trenger). Begynn i det små, tenk langsiktig og ikke vent store resultater etter bare få uker. Det er små endringer over tid som teller!

Lykke til!!

Hilsen en 47-åring som oppdaget mening med trening i voksen alder :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Dra til psykolog for å fortelle om problemene dine.

2. Dra til fastlegen for å ta blodprøver. Når du får svarene kan du be om å få starte på TRT.

3. Bytt ut kostholdet ditt.

4. ???

5. Profit.


Jeg syns det er helt sinnsykt hvor mange på vanlige treningsforum som tror at "proteiner" og "trening" er løsning på alle verdens problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Superspurv skrev:

1. Dra til psykolog for å fortelle om problemene dine.

2. Dra til fastlegen for å ta blodprøver. Når du får svarene kan du be om å få starte på TRT.

3. Bytt ut kostholdet ditt.

4. ???

5. Profit.


Jeg syns det er helt sinnsykt hvor mange på vanlige treningsforum som tror at "proteiner" og "trening" er løsning på alle verdens problemer.

Spist hoggorm til frokost eller? ;)

For meg ser det ut for at trådstarter har skrevet et fornuftig innlegg med fornuftige spørsmål for å få innspill til hvordan han kan legge om livsstilen. Må ikke kappe hodet av ham før han får begynt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei mister.

Først og fremst - du er ikke alene om å ha det slik du beskriver. Men en ting som kanskje ikke så mange tenker over, er at jo eldre en blir, jo vanskeligere blir det. Altså, det er ikke noe problem å trene og sånt, men kroppen blir litt vanskeligere å trene jo eldre vi blir. Har visst noe med cellefornyelsen og gjøre. Selv nærmer jeg meg 60 og har slitt med overvekt i noen år. Nå trener jeg 5-6 dager pr. uke og veier 10-12 kg mindre enn da jeg begynte. Har prøvd alt fra lavkarbo (LCHF og LCMF) til 5:2 dietter uten de store resultatene. Det er kun en ting som gjelder, og det er å endre kostholdet til et sunnere. Brus og godterier (salt og søtt), ødelegger helsa. Men om det har gått litt langt, så er det fort gjort å nærme seg en insulinresistent tilstand, og da hjelper det knapt å spise lite uten at du legger på deg (iflg. legen min). 

Kort oppsummert så endret jeg kostholdet drastisk og begynte å bevege meg minimum 30 minutter hver eneste dag. Spaserturer hjelper veldig mye, men en trimsykkel er også bra. Når det gjelder kostholdet, er det avhengig av helsa di og eventuelle problemer i så måte, men jeg har selv hatt et hjerteinfarkt og er operert. Legen min ga meg en 4 ukers diett der jeg avstod fra alle typer kornprodukter, alt som heter meieriprodukter, alt av søtstoffer, alt av pasta, ris og grønnsaker som vokser under jorda, samt frukt. Jeg kunne spise omtrent så mye jeg ville av fisk, kjøtt og fugl, grønnsaker som vokser oppå jorda, litt nøtter hver dag og litt bær. Jeg gikk turer og satte meg på trimsykkelen hver dag i 30-45 minutter. Etter 4 uker veide jeg 6 kg mindre, og endret kostholdet litt, med en brødskive hver dag med pålegg og en "sprekkedag" i uken. Etter 4 nye uker, hadde jeg gått ned ytterligere 5 kg, og var i langt bedre form. 

Men det er selvsagt vanskelig å holde på slik i lengden om en er vant med brus og sånt da, så det kan nok være inspirerende å snakke med legen om kostholdet, måle kolesterolet og få råd, i tillegg til å enten begynne å trene på egenhånd eller gå på et treningssenter og gå for et program som forbrenner overskuddsfett. 

Jeg ønsker deg veldig mye lykke til. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, Ove_68 skrev:

Spist hoggorm til frokost eller? ;)

For meg ser det ut for at trådstarter har skrevet et fornuftig innlegg med fornuftige spørsmål for å få innspill til hvordan han kan legge om livsstilen. Må ikke kappe hodet av ham før han får begynt..


Nja.

Innlegget er fornuftig det, til en viss grad. Han viser oss et bilde av en "forfallende" kropp (typ skinnyfat- mode), og lurer på hvordan han skal få bort magen. Han sier også at han drikker 2L brus om dagen. Trenger han virkelig bekreftelse fra mange anynome mennesker på et fitnessrelatert forum at kostholdet hans er elendig? 

Poenget mitt med det jeg skrev er at:
- Gynoen vil ikke forsvinne med trening/kosthold.
- Han er såpass gammel at han ikke vil klare å bygge noe særlig muskler med hans hormonproduksjon. 

TRT er også en utrolig undervurdert medisin til menn i overgangsalderen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja.. Er man nybegynner på et eller annet, vil man automatisk stille noen spørsmål der de erfarne synes at svaret er åpenbart.
Hvis jeg skulle begynt å mekke på bil, så ville jeg nok ha stilt spørsmål om så banale og åpenbare ting at en bilmekaniker ville ha revet av seg håret i ren fortvilelse...

Ser ut som trådstarter er klar over at han lever usunt og at han må gjøre noe med det. Litt tips og litt motivasjon fra andre kan helt sikkert gjøre det enklere...

Vanskelig å si ut fra et bilde om en kropp er et resultat av usunnt kosthold eller hypogonadisme, men tung styrketrening er med på å øke testosteronproduksjonen i alle fall. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Ove_68 skrev:

Spist hoggorm til frokost eller? ;)

For meg ser det ut for at trådstarter har skrevet et fornuftig innlegg med fornuftige spørsmål for å få innspill til hvordan han kan legge om livsstilen. Må ikke kappe hodet av ham før han får begynt..

...... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 timer siden, Ove_68 skrev:

Spist hoggorm til frokost eller? ;)

For meg ser det ut for at trådstarter har skrevet et fornuftig innlegg med fornuftige spørsmål for å få innspill til hvordan han kan legge om livsstilen. Må ikke kappe hodet av ham før han får begynt..

Superspurv sitt råd er knakende godt. 

Hvis man har mistanke om for lave hormonnivåer så koster det eventuelt et par hundre å eventuelt få bekreftet behovet for nødvendig medisin som vil forbedre psykisk så vel som fysisk helse. 

Hvis en lege setter en person på TRT i Norge så er det mildt sagt behov for det for å si det sånn,  for for mange leger sitter dette langt inne,  og pasienter med reelt behov går enten til andre leger eller går underground og medisinerer seg selv. 

Men må heller ikke være lege for å se av blodprøver at nivåer er for lave. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Ove_68 skrev:

 

Først og fremst så bør du ikke bruke penger på kosttilskudd, hverken proteindrikker eller noe annet. Det er bortkastede penger. Kosttilskudd kan ikke hjelpe deg til å bli slankere, sterkere eller strammere.

 

Ikke enig. Proteintilskudd er ikke mer bortkastede penger enn annen mat, for proteinpulver er i all hovedsak mat. Så bunner det ned til hva man foretrekker.Proteintilskudd kan være ganske greit om man vil ha i seg en del proteiner og har et stramt matbudsjett for eksempel. Det er ikke noe must, akkurat like lite som tørr kyllingfilet og såkalt clean eating er et must, bare at pulveret vil være noe rimeligere pr 40 gram protein enn kyllingen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Start i det små! Dropp colaen, bytt ut med farris eller vanlig vann. Kutt snopet, og gå en liten tur i ny og ne. Etterhvert vil stoffet kalt endorfiner gi deg en fysisk og psykisk boost, og før du vet ordet av det har du virkelig lyst å trene. Det blir en sunn avhengighet. Stå på! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, 02-snapper skrev:

Enig med de to over meg her =)

Med ditt utgangspunkt nå så vil de fleste endringer være gode, og det er ikke vits å ta i bruke alle verktøy på en gang. Altså kan du begynne i det små ved å få orden på kostholdet, samt øke hverdagsmosjonen - f.eks ved å gå turer. (Å gå tur er kanskje kjedelig, tenker du, men det er faktisk noe man lærer seg å bli glad i. Og det kan gjøres svært mye mer lystbetont ved å gå med venner, ha en egen tur-spilleliste som du kun får høre på når du går, finne kjekke pod-casts, eller lydbok). Disse to tingene (mosjon+kosthold) vil være mer enn godt nok i starten. På sikt kan du begynne å trene mer strukturert (ettersom jeg antar at du er interessert i å beholde muskelmassen så godt det lar seg gjøre?) og kanskje bli enda mer nøye på kosthold.

KOSTHOLD - her må du finne ut hva slags måltidsrytme som fungerer for DEG.

Jeg råder deg til å gjøre det enklest mulig. Forløpig ville jeg gjort det så enkelt som å fokusere på "ren" (=minst mulig bearbeidet) mat, sunt fett, gode proteinkilder, og mindre karbo enn du er vant til. Grunnen til at jeg anbefaler dette er mange. Blandt annet vil du i større grad få dekket behovet for vitaminer, mineraler sporstoffer o.l når du spiser slike matvarer. I tillegg vil det mette bedre enn tilsvarende kalorimengde fra bearbeidet mat (tenk 2 egg vs 2 tynne loff-skiver ... hva metter mest?). 

antall måltid:
Bestem deg for om du vil ha 2-4 større måltid hver dag, eller flere små; liker du å spise deg god og mett til hvert måltid og heller la det gå litt tid mellom hver gang, eller foretrekker du små måltid ofte? Hva er mest praktisk for deg?

Per måltid:
1 proteinkilde
1 fettkilde
(+evt karbo avhengig av setting og lyst - men la karbo være tilbehør og ikke hovedingrediens)
+ MINIMUM EN grønnsak til alle måltid (metter, gir lite kcal og mye nyttig næring)

GODE PROTEINKILDER
* (fisk---som jeg ser at du ikke vil spise; ikke en gang som pålegg? ingen typer?)
* rent kjøtt (dvs ikke farse-produkter som pølser, karbonader, servelat osv)
   --- Kylling, svin, biff, karbonadedeig (heller enn kjøttdeig)
* egg 
* meieriprodukter som skyr, kesam, cottage cheese, ost

FETTKILDER
* oljer, smør, 
* avocado
* nøtter og frø
+++

KARBOHYDRAT
* frukt, bær, grønt
* belgfrukter; bønner, kikerter, linser
* quinoa
* havregryn, bygg-gryn


Utforsk blogg-verdenen og finn idéer der:
f.eks kan du lage sunne "fries" av sellerirot og/eller søtpotet, iskremer med mye protein, sunne pizzaer, burgere osv... diettmat trenger virkelig ikke å være kjedelig. Det gjelder å se mulighetene og ikke begrensningene. 
Sjekk f.eks ut:
- lindastuhaug.no
- kriweb.no
https://www.tages.no
https://sunnerealternativ.no

lykke til!

Tusen takk for gode råd :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Oldman skrev:

Hei mister.

Først og fremst - du er ikke alene om å ha det slik du beskriver. Men en ting som kanskje ikke så mange tenker over, er at jo eldre en blir, jo vanskeligere blir det. Altså, det er ikke noe problem å trene og sånt, men kroppen blir litt vanskeligere å trene jo eldre vi blir. Har visst noe med cellefornyelsen og gjøre. Selv nærmer jeg meg 60 og har slitt med overvekt i noen år. Nå trener jeg 5-6 dager pr. uke og veier 10-12 kg mindre enn da jeg begynte. Har prøvd alt fra lavkarbo (LCHF og LCMF) til 5:2 dietter uten de store resultatene. Det er kun en ting som gjelder, og det er å endre kostholdet til et sunnere. Brus og godterier (salt og søtt), ødelegger helsa. Men om det har gått litt langt, så er det fort gjort å nærme seg en insulinresistent tilstand, og da hjelper det knapt å spise lite uten at du legger på deg (iflg. legen min). 

Kort oppsummert så endret jeg kostholdet drastisk og begynte å bevege meg minimum 30 minutter hver eneste dag. Spaserturer hjelper veldig mye, men en trimsykkel er også bra. Når det gjelder kostholdet, er det avhengig av helsa di og eventuelle problemer i så måte, men jeg har selv hatt et hjerteinfarkt og er operert. Legen min ga meg en 4 ukers diett der jeg avstod fra alle typer kornprodukter, alt som heter meieriprodukter, alt av søtstoffer, alt av pasta, ris og grønnsaker som vokser under jorda, samt frukt. Jeg kunne spise omtrent så mye jeg ville av fisk, kjøtt og fugl, grønnsaker som vokser oppå jorda, litt nøtter hver dag og litt bær. Jeg gikk turer og satte meg på trimsykkelen hver dag i 30-45 minutter. Etter 4 uker veide jeg 6 kg mindre, og endret kostholdet litt, med en brødskive hver dag med pålegg og en "sprekkedag" i uken. Etter 4 nye uker, hadde jeg gått ned ytterligere 5 kg, og var i langt bedre form. 

Men det er selvsagt vanskelig å holde på slik i lengden om en er vant med brus og sånt da, så det kan nok være inspirerende å snakke med legen om kostholdet, måle kolesterolet og få råd, i tillegg til å enten begynne å trene på egenhånd eller gå på et treningssenter og gå for et program som forbrenner overskuddsfett. 

Jeg ønsker deg veldig mye lykke til. :)

Tusen tak for motivasjonen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...