Gå til innhold

Hva har skjedd med treningsverdenen ?


NoBro

Anbefalte innlegg

20 minutter siden, Audunss skrev:

Høres ut som om det nærmeste som er igjen av gamle byggere med peiling er deg, og om du ikke tar deg tid til å hjelpe de unge lovende, kan du ikke forvente at andre skal gjøre det.

Har selv fått hjelp av de eldre store sterke fyrene, og det eneste jeg vet er at jeg turte sjeldent å spørre de, men ventet til de ga meg råd, fordi de fyrene som løfter opp mot 200kg i benken kan være relativt skumle for en som sliter med 100. 

 

Forskjellen fra når du var ung er nok at styrketrenning er blitt mer noe som alle gjør, og alle er medlem av et gym nå, ikke bare de som vil bli sterke. Derfor må du inn på mer spesialiserte gyms om du vil finne den atmosfæren du vil ha. Ellers er det færre gym som har en kjerne av folk som har trent der lenge som har den kunnskapen, siden folk flytter mer på seg og disse folkene blir spredd over flere treningssenter. 

Når jeg begyndte å trene i 2009, var jeg som alle andre de fleste andre en tulling som trodde beinpress var den beste øvelsen for bein, og den eneste måten å trene mage på var med sittups. Når jeg da kom på et gym der de sterke folka tok knebøy og markløft, ga det meg ønske til å trene dette selv, jeg ville jo tross alt bli sterk. Når de sterke folke forsvinner fra et gym, vil stort sett de nye folke gå mot halvbøy og maskiner, fordi dette er stort sett veldig mye lettere, fysisk og psykisk, å gjennomføre. 

Når det er sagt, har jeg de siste årene trent på et megakommersielt senter, der jeg i begynnelsen var så heldig å kunne kjøre knebøy fritt på et av de to stativene de hadde der, siden det eneste stativene ble brukt til var curls, til å måtte stå i kø, fordi nå er knebøy plutselig blitt populært igjen. Fortsett mange tullinger som driver med curls i bøy-stativet, men ser at flere folk ønsker å faktisk bli sterke istedenfor å få størst mulig biceps. Relativt mange flere folk som begynner å spørre meg om tips også, siden mine 200kg i mark er det nærmeste noen kommer til å være "sterk" der. Poenget er at hva som er populært går nok litt i bølgedaler også. 

 

 

 

 

 

Gode refleksjoner du kommer med. På langt vei enig. 

Selv om jeg ikke anser meg som den helt store byggeren eller de "Old school gamle gutta" så hjelper jeg gladelig andre, jeg mener det er en viktig ting å gjøre. 

Kjenner meg igjen i det, var livredd de svære voksne gutta når jeg var helt grønn selv, jeg tenkte gjerne at jeg kom til å få juling hvis jeg opptok noe utstyr de hade tenkt å bruke. Viste seg naturligvis å være svært irrasjonell frykt, og de var i det hele tatt veldig ansvarlige ovenfor ungdommene som trente, og søppelfolk som ville tilby ungdommer steroider var det verste de visste om.

Jeg vil faktisk tro at i den grad det var mulig å finne statistikk på det, så var sterke/godt trente folk lavt representert på ymse voldsstatistikker. De drikker/ruser seg mindre enn andre, og ja i det hele tatt hadde det vært en interessant statistikk å se, men jeg forstår selvsagt at påtalemyndigheten ikke prioriterer å kjøre styrketester på siktede voldsutøvere :) 

Jeg er jo selvsagt klar over dette med mer spesialiserte gym, jeg har trent på "Spesialiserte gym" tidligere, blant annet Kaliber i Trondheim, som jo er et sted hvor det er mange som er på et relativt høyt nivå, og så og si null tull og tøys. Ingen regel uten unntak, og det er jo med visshet om det jeg sier det jeg sier: Jeg prater på generelt grunnlag, hva som er blitt normen og ikke unntaket.  Der jeg bor nå finnes det kun kommersielle gym, og når jeg er bort på jobb blir det å trene på et gym i Oslo hvor jeg har fått meg en gullkantet avtale økonomisk gjennom kjentfolk. 

Hvor sterkt dine 200 kg i mark er vil jo først og fremst avhenge hva dine mål med treningen er, deretter ting som kroppsvekt, treningsgrunnlag, alder etc.  Så en mann på 60+ og maks 90 kg dra 200 i mark her om dagen, awesome. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, LarsErik skrev:

Koselig å se at du henger og slenger her annå.

Og hvorfor siterer du meg? Du vil at jeg skal bæsje på deg, som jeg gjorde i den foregående tråden? Jeg skriver bare at jeg er enig med vedkommende, og at han er spot on, lille venn. 

Nåh synes jo det er koselig å gi deg litt oppmerksomhet innimellom kimtony. Vise deg at du ikke er glemt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 hours ago, NoBro said:

Det du må huske på er at selv om 60 kg i benkpress for deg er easypeasy så behøver det ikke være det for alle andre.  Jeg har en 1RM på 195 i benkpress uten noe som helst utstyr for noen uker tilbake - Skal jeg hetse de som tar "Ett sett på bare 130 i benken" ? Trokke det. 

For det andre må du huske på at det ikke finnes noe universal fasit for dybde i knebøy, det kommer helt og holdent an på formålet med øvelsen. Folk liker å klage på dybden, men hvis formålet er f.eks å få en bedre vertical leap, så har det faktisk mer for seg å trene halvbøy enn ASS TO THE GRASS OR GO HOME BRO. 

Hva er galt med bicepscurls ? Gjør dem selv av og til, funker fint det. 

Haha, nå vrir du alt jeg skrev til hva du selv vil. 

Er helt greit å trene med 60 kg i benkpress, men, å gå bort til benken, ta ett sett 60kg i benkpress(viktig med de største bumperplatene (ikke noe oppvarming heller, eller mer enn det ene settet med 60kg), etterfulgt av ett sett knebøy med pussypad, alt for mye vekt på stanga, 20 cm ned med knær som vingler mer enn nyfødte rådyr, etterfulgt av ett sett bicepscurls.

Og å fortsette sånn i 45min-1 time, uten mål eller mening.

Denne typen karakterer ser jeg også somregel på alle gymmene  jeg har vært på (dog mer vanlig på de større kjedene)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Krsitoffer skrev:

Haha, nå vrir du alt jeg skrev til hva du selv vil. 

Er helt greit å trene med 60 kg i benkpress, men, å gå bort til benken, ta ett sett 60kg i benkpress(viktig med de største bumperplatene (ikke noe oppvarming heller, eller mer enn det ene settet med 60kg), etterfulgt av ett sett knebøy med pussypad, alt for mye vekt på stanga, 20 cm ned med knær som vingler mer enn nyfødte rådyr, etterfulgt av ett sett bicepscurls.

Og å fortsette sånn i 45min-1 time, uten mål eller mening.

Denne typen karakterer ser jeg også somregel på alle gymmene  jeg har vært på (dog mer vanlig på de større kjedene)

 

Nja , mulig jeg gjorde det.. Folk som er helt grønne vil man alltid finne, men de fleste bør da forhåpentligvis komme seg etterhvert.  Etterhvert som man lærer mer og ser seg selv i fortiden innser man at man dilla rundt en del selv også i starten. Det er ingen som starter opp med spot on prog/kost osv - Men om folk holder på sånn over tid bør det ringe noen bjeller ja. 

Det er mange prototyper på treningssentrene, min favoritt er imidlertid "Professor NoGains" - Alle senter har en sånn en. Minst èn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 hours ago, NoBro said:

Gode refleksjoner du kommer med. På langt vei enig. 

Selv om jeg ikke anser meg som den helt store byggeren eller de "Old school gamle gutta" så hjelper jeg gladelig andre, jeg mener det er en viktig ting å gjøre. 

Kjenner meg igjen i det, var livredd de svære voksne gutta når jeg var helt grønn selv, jeg tenkte gjerne at jeg kom til å få juling hvis jeg opptok noe utstyr de hade tenkt å bruke. Viste seg naturligvis å være svært irrasjonell frykt, og de var i det hele tatt veldig ansvarlige ovenfor ungdommene som trente, og søppelfolk som ville tilby ungdommer steroider var det verste de visste om.

Jeg vil faktisk tro at i den grad det var mulig å finne statistikk på det, så var sterke/godt trente folk lavt representert på ymse voldsstatistikker. De drikker/ruser seg mindre enn andre, og ja i det hele tatt hadde det vært en interessant statistikk å se, men jeg forstår selvsagt at påtalemyndigheten ikke prioriterer å kjøre styrketester på siktede voldsutøvere :) 

Jeg er jo selvsagt klar over dette med mer spesialiserte gym, jeg har trent på "Spesialiserte gym" tidligere, blant annet Kaliber i Trondheim, som jo er et sted hvor det er mange som er på et relativt høyt nivå, og så og si null tull og tøys. Ingen regel uten unntak, og det er jo med visshet om det jeg sier det jeg sier: Jeg prater på generelt grunnlag, hva som er blitt normen og ikke unntaket.  Der jeg bor nå finnes det kun kommersielle gym, og når jeg er bort på jobb blir det å trene på et gym i Oslo hvor jeg har fått meg en gullkantet avtale økonomisk gjennom kjentfolk. 

Hvor sterkt dine 200 kg i mark er vil jo først og fremst avhenge hva dine mål med treningen er, deretter ting som kroppsvekt, treningsgrunnlag, alder etc.  Så en mann på 60+ og maks 90 kg dra 200 i mark her om dagen, awesome. 

Bra å høre, er viktig å hjelpe den "yngre" generasjonen, som begynner å trene også. Folk som begynner å trene, blir nok veldig påvirket av miljøet som allerede er på gymmet. "Problemet"er nok i stor grad den økende massen treningssenter, fra 2007 til 2014 har antall treningssenter dobblet seg, da sier det seg selv at mange senter blir fylt med folk som ikke helt har lært seg normal folkeskikk på et gym enda.

 

De fleste som trener, irriterer seg nok over hva andre gjør, når det ikke passer dem. Nokså sikker på at folk irriterer seg på at jeg bruker en time i knebøystativet, mens jeg irriterer meg over folk som skal kjøre settene så raskt at det absolutt ikke er mulig for andre å trene innimellom. 

Føler stort sett de store sterke er mer medgjørlige enn mange andre, siden de har holdt på en stund, de vet hva som irriterer folk, og er ofte mer medgjørlig for å la andre trene i mellom, siden de trenger uansett 5 min pauser mellom settene.

 

Når det gjelder sterke folk å voldsstatistikk, kan det godt hende de er lavt representert, men de er også lavt representert i befolkningen som en helhet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎26‎.‎01‎.‎2017 den 0.03, NoBro skrev:

Jeg synes atmosfæren og miljøet på treningssentrene i Norge var bedre før i tiden, og jeg synes utviklingen har vært i negativ retning. Og jeg kan (Og har gjort) ramse opp en lang liste for hvorfor jeg mener akkurat det. Mange vil være enig, mange vil være uenig. Det må være greit slik.  Pubertale guttunger som viser seg fram blir en bitteliten del av det hele. 

Som 21-åring vil du dog ikke være istand til å foreta samme sammenligning, av ganske naturlige årsaker. Men det er flott om du trives med det du gjør der du gjør det :)

Jada, er en fersking som har musclememory av sukessfullt et halvt års trening på phat, tilbake på 5 x 5.  Vet ganske lite om trening generelt, men du har nok rett. Jeg var jo bare et lite barn, mens dere i treningssentre var der. Samfunnet har endret seg siden den tid, så da reflekterer sikkert treningssentrene et endret samfunn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Et av problemene med, særlig dette med råd er jo at når de store sterke gutta kommer og gir råd, så er disse besserwisserne enige i det de står og hører, men så fort man snur ryggen så står de å gjør det du akkurat rådet dem ikke og gjøre. For så klart vet disse gutta som benker 45kg, og som har 30 sett bryst hver trening, best. (ingenting feil med å benke 45kg, men heller at man skal trene alle assistanseøvelsene som fins istedenfor å trene benk til man blir sterkere) 

Det er nok litt av problemet, at man prøver å gi råd, dem blir ikke mottatt, og da kan man like godt spare seg bortkastet tid og la vær. 

Har selv rivd tak i noen folk og gitt tips, og brukt lang tid på å forklare hvordan osv osv. Men i de fleste tilfeller så vet dem bedre selv. Det er kult når man møter folk som er litt ivrige på å høre og som tar til seg det du sier, men dem blir det færre av. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, Strølle skrev:

Et av problemene med, særlig dette med råd er jo at når de store sterke gutta kommer og gir råd, så er disse besserwisserne enige i det de står og hører, men så fort man snur ryggen så står de å gjør det du akkurat rådet dem ikke og gjøre. For så klart vet disse gutta som benker 45kg, og som har 30 sett bryst hver trening, best. (ingenting feil med å benke 45kg, men heller at man skal trene alle assistanseøvelsene som fins istedenfor å trene benk til man blir sterkere) 

Det er nok litt av problemet, at man prøver å gi råd, dem blir ikke mottatt, og da kan man like godt spare seg bortkastet tid og la vær. 

Har selv rivd tak i noen folk og gitt tips, og brukt lang tid på å forklare hvordan osv osv. Men i de fleste tilfeller så vet dem bedre selv. Det er kult når man møter folk som er litt ivrige på å høre og som tar til seg det du sier, men dem blir det færre av. 

Eksperter uten noe visuelle bevis eller løft til å underbygge det de sier er en egen rase på treningssentrene, du finner alltid èn eller flere professor nogains. Ikke belær professor nogains, det sårer følelsene hans og hans oppfatning om at han er på førsteplass i et innbilt hierarki. 

Det som overrasker meg mest i 2017 er hvor mange som overfokuserer på tull og tøys. Mange virker livredde for å løfte tungt fordi de tror alt under åtte repetisjoner ikke bygger muskler (Complete bullshit, skulle likt å sett Carl Yngvar Christensen på sitt sterkeste deffe noen måneder) - mens en såkalt "Coach" på et annet forum kalte undertegnede for kunnskapsløs når jeg motsa han når han bastant påsto at man ALDRI måtte spise karbohydrater og fett i samme måltid (Også complete bullshit) 

Norwegian athletic forum er et vepsebol av broscience, jeg måtte melde meg ut før jeg reiv av meg det jeg har igjen av hår på hodet. Helt utrolig hvor mange som bedriver vranglære innpå der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, NoBro skrev:

Eksperter uten noe visuelle bevis eller løft til å underbygge det de sier er en egen rase på treningssentrene, du finner alltid èn eller flere professor nogains. Ikke belær professor nogains, det sårer følelsene hans og hans oppfatning om at han er på førsteplass i et innbilt hierarki. 

Det som overrasker meg mest i 2017 er hvor mange som overfokuserer på tull og tøys. Mange virker livredde for å løfte tungt fordi de tror alt under åtte repetisjoner ikke bygger muskler (Complete bullshit, skulle likt å sett Carl Yngvar Christensen på sitt sterkeste deffe noen måneder) - mens en såkalt "Coach" på et annet forum kalte undertegnede for kunnskapsløs når jeg motsa han når han bastant påsto at man ALDRI måtte spise karbohydrater og fett i samme måltid (Også complete bullshit) 

Norwegian athletic forum er et vepsebol av broscience, jeg måtte melde meg ut før jeg reiv av meg det jeg har igjen av hår på hodet. Helt utrolig hvor mange som bedriver vranglære innpå der.

Det er mye feilinfo ute å går. Særlig når de som deler info ikke klarer å være kildekritiske, og tar alt for god fisk. 

 

Avsporing https://www.nrk.no/ho/verdens-sterkeste-trener-seg-svakere-1.13301444 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, Strølle skrev:

Det er mye feilinfo ute å går. Særlig når de som deler info ikke klarer å være kildekritiske, og tar alt for god fisk. 

 

Avsporing https://www.nrk.no/ho/verdens-sterkeste-trener-seg-svakere-1.13301444 

 

 

Folk leser at de må spise så så ofte, dele opp måltidene sånn og sånn, maks antall proteiner pr måltid og maks antall ditt og datt - så funker det, så serveres det videre som fasit. Og alle tror at du må gjøre det akkurat sånn for å lykkes. Han kunne spist alt ila tre timer og oppnådd det samme. men alle hører på dette, han er jo ripped. 

Broscience : Noe som ikke er nødvendig eller overlegent annet, men som fungerer som èn av ti tusen veier til det ærede Roma. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, NoBro skrev:

Folk leser at de må spise så så ofte, dele opp måltidene sånn og sånn, maks antall proteiner pr måltid og maks antall ditt og datt - så funker det, så serveres det videre som fasit. Og alle tror at du må gjøre det akkurat sånn for å lykkes. Han kunne spist alt ila tre timer og oppnådd det samme. men alle hører på dette, han er jo ripped. 

Broscience : Noe som ikke er nødvendig eller overlegent annet, men som fungerer som èn av ti tusen veier til det ærede Roma. 

Broscience: 50% fact, 50% magic, 100% result

Er nok mange fasiter, men generelle retningslinjer og prinsipper må være tilstede for at treningen skal gå noen vei. Problemet er jo at folk overkompliserer noe som egentlig er veldig lett, de vikler seg inn i alt som er vanskelig, de forstår det feil, de mistolker noe som blir sagt, og de skaper alternative sannheter som presses videre til neste kompis i rekka. I eksempelet alle som skal trene treningsprogrammet til Phil Heat tar ikke høyde for at Phil Heat også ikke bare spiser 'proteinpulver'. 

 

Det er litt som om jeg skulle prøvd å forstå kompleks kvantefysikk uten noen kvalifikasjoner, uten engang å kunne mer enn gangetabellen, for så å skulle videreformidle det jeg lærer til nestemann. Det ligger i korta at noe informasjon uteblir, noe informasjon er feil, noe informasjon er svada og litt av infoen er riktig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Strølle skrev:

Broscience: 50% fact, 50% magic, 100% result

Er nok mange fasiter, men generelle retningslinjer og prinsipper må være tilstede for at treningen skal gå noen vei. Problemet er jo at folk overkompliserer noe som egentlig er veldig lett, de vikler seg inn i alt som er vanskelig, de forstår det feil, de mistolker noe som blir sagt, og de skaper alternative sannheter som presses videre til neste kompis i rekka. I eksempelet alle som skal trene treningsprogrammet til Phil Heat tar ikke høyde for at Phil Heat også ikke bare spiser 'proteinpulver'. 

 

Det er litt som om jeg skulle prøvd å forstå kompleks kvantefysikk uten noen kvalifikasjoner, uten engang å kunne mer enn gangetabellen, for så å skulle videreformidle det jeg lærer til nestemann. Det ligger i korta at noe informasjon uteblir, noe informasjon er feil, noe informasjon er svada og litt av infoen er riktig. 

Det verste er alle som regelrett svindler andre på å selge dem broscience, og i noen tilfeller direkte skadelig vranglære. 

Nå som gud og hvermann er pt, coach, fitnessblogger og kostholdsveileder er det veldig mange som tror de må kjøpe ferdigsnekret program, pt-time, diett ++ - Greit nok at noen kan ha behov for veiledning, men når man skal ha ALT inn med teskje lærer man heller ikke å tenke selv og foreta litt kritisk research for å utdanne seg selv til det bedre. De mest kunnskapsrike jeg kjenner på dette feltet er hverken utdanna PT eller ernæringsfysiolog, men har kort og godt utdanna seg selv både praktisk og teoretisk.  Alle vil fortelle deg hvordan et perfekt markløft eller knebøy skal utføres basert på hvordan DE har har lest på nettet at det skal være. Ser man de som virkelig er sterke i dette sine kanaler på feks youtube vil majoriteten av de si at det ikke finnes noe perfekt knebøy eller markløft. Visse ting vil naturligvis gå igjen, men den universale fasit på øvelser finnes ikke. Det er teit når folk sier "Han gikk ikke ass to grass" - "Han står for bredt"  - før man skal si slikt må man spørre vedkomne om formålet med øvelsen. Hjernevaska av broscience. 

Jeg fikk fnatt når ei venninne av dama lurte på hvorfor dietten hennes gikk til helvete, hun hadde jo betalt over 2000 kroner for den og han som solgte den hadde en muskuløs kropp og synlige magemuskler. Det viste seg at han for å spare tid og penger hadde satt opp en ferdigsnekra diett, med matvarer han hadde valgt ut, og antall kalorier var fastsatt, og ikke tilpasset hver kunde. Da går det til helvete når du har kunder som sikkert varierer mellom 40 og 100+++ kg. Nevnte kvinne var nærmere 90 kg tung og antall kalorier var 1500. For en idiot av en fyr ! Og han solgte MYE.  

Det skremmende er at dette ikke er et enestående eksempel, bare et av mange. 

Det verste med dagens treningskultur er at big business har gjort at man får flere og flere som hverken kan eller vil tenke selv. Man blir hjernevasket med at dette er rakettforskning, og mister helt troen på at man kan få til noe som helst på egenhånd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...