Jump to content
oslomann

Makroer

Recommended Posts

Om man f.eks skal ha i seg 250g proteiner, 250g karbs, 80g fett, har det da noe å si hvilke matvarer man får i seg så lenge man får i seg det man skal ha? 

Selvfølgelig skal man ikke bare spise dårlig mat, men f.eks karbs om det kommer fra ris, pasta eller knekkebrød? 
Fett, om det kommer fra fisk, nøtter eller noe annet. 
Proteiner: Fra ost , melk, kjøtt, poteinpulver osv. 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fortsetter under...

Hei. Nå kan jeg ingenting i forhold til "verstingene" her inne, men jeg prøver å svare med det jeg kan uansett, så kan noen heller korrigere meg om det er feil.

Karbohydrater:
Bra: Trege karbohydrater for å unngå for rask økning i blodsukkeret. Utenom etter trening, da kan raske karbohydrater være greit. Trege karbs er grovbrød, noe frukt, grønnsaker, fullkornsprodukter osv.
Dårlig: Raske karbohydrater. F.eks lyst brød, sukker, smågodt, kaker, boller, brus, juice osv.

Fett:
Bra: Enumettede og flerumettede fettsyrer fra fisk og planter, f.eks tran, fet fisk, nøtter osv. 
Dårlig: Mettet fett fra dyr. F.eks ost, melk, fløte, youghurt, rømme, smør.

Protein:
Bra: Komplette proteiner som inneholder alle de essensielle aminosyrene (de kroppen ikke kan lage selv). F.eks proteiner i melk, egg og kjøtt.
Dårlig: Det blir feil å si at proteiner som ikke inneholder alle de essensielle aminosyrene er dårlige, men siden du trenger alle aminosyrene så må du få i deg disse fra forskjellige kilder slik at kroppen får i seg alt den trenger. Det vil si at du må spise veldig varierte matvarer slik at du får en "komplett samling av aminosyrer". Mat uten alle de essensielle aminosyrene finner vi vanligvis i vegetabilske matvarer. Disse proteinene har også lavere fordøyelighetsgrad så man bør øke inntaket 10-15% om man kun bruker vegetabilske matvarer som proteinkilde.

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timer siden, Superspurv skrev:

Etter min mening så kan de aller fleste benytte seg av IIFYM, og tenker litt på hva man spiser. 100g karbohydrater fra pasta eller ris har ingenting å si for muskelvekst.

Litt sånn seriøst.

Så det har ingenting å si om man spiser yoghurt og 4 skiver med ost kontra noe annet som er mye sunnere, sålenge man ikke overgår karbs/fett grensa?

Share this post


Link to post
Share on other sites
21 minutter siden, LarsErik skrev:

Litt sånn seriøst.

Så det har ingenting å si om man spiser yoghurt og 4 skiver med ost kontra noe annet som er mye sunnere, sålenge man ikke overgår karbs/fett grensa?

Det har omtrent ingenting å si. Man kan faktisk spise massevis av mettet fett, problemet er bare at du risikerer slag/hjerteinfarkt om du spiser sånn i mange år. Går du på bol så ville jeg holdt meg til umettet fett, f.eks.

Share this post


Link to post
Share on other sites
15 minutter siden, Zharoon skrev:

Det har omtrent ingenting å si. Man kan faktisk spise massevis av mettet fett, problemet er bare at du risikerer slag/hjerteinfarkt om du spiser sånn i mange år. Går du på bol så ville jeg holdt meg til umettet fett, f.eks.

Til frokost idag spiste jeg f.eks 4 skiver med ost og god morgen yoghurt. Rundt 600 kcal. 

Resten av dagen blir mye kjøtt/ris og noe havregryn.

Men må da ikke ha noe særlig bra effekt på muskelveksten, eller er det det akkurat samme sålenge en ikke overstiger kcal forbruket? Trodde det var omvendt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Annonse

58 minutter siden, LarsErik skrev:

Til frokost idag spiste jeg f.eks 4 skiver med ost og god morgen yoghurt. Rundt 600 kcal. 

Resten av dagen blir mye kjøtt/ris og noe havregryn.

Men må da ikke ha noe særlig bra effekt på muskelveksten, eller er det det akkurat samme sålenge en ikke overstiger kcal forbruket? Trodde det var omvendt.

Kalorioverskudd vil hjelpe på muskeveksten, kaloriunderskudd vil dempe den/evnt. gjøre at du mister muskler. Fett, spesielt sammen med sukker, øker insulinnivåene, insulin er et anabolt hormon som virker oppbyggende, så det har ingen negativ effekt på muskelvekst. Problemet er bare at man lett blir feit av mye fett.

Share this post


Link to post
Share on other sites
10 timer siden, Zharoon skrev:

Kalorioverskudd vil hjelpe på muskeveksten, kaloriunderskudd vil dempe den/evnt. gjøre at du mister muskler. Fett, spesielt sammen med sukker, øker insulinnivåene, insulin er et anabolt hormon som virker oppbyggende, så det har ingen negativ effekt på muskelvekst. Problemet er bare at man lett blir feit av mye fett.

.

Share this post


Link to post
Share on other sites
På 1/3/2017 den 20.27, Sagstein skrev:

Hei. Nå kan jeg ingenting i forhold til "verstingene" her inne, men jeg prøver å svare med det jeg kan uansett, så kan noen heller korrigere meg om det er feil.

Karbohydrater:
Bra: Trege karbohydrater for å unngå for rask økning i blodsukkeret. Utenom etter trening, da kan raske karbohydrater være greit. Trege karbs er grovbrød, noe frukt, grønnsaker, fullkornsprodukter osv.
Dårlig: Raske karbohydrater. F.eks lyst brød, sukker, smågodt, kaker, boller, brus, juice osv.
Spiller liten rolle i ett balansert kosthold, det er uansett kaloriene som teller

Fett:
Bra: Enumettede og flerumettede fettsyrer fra fisk og planter, f.eks tran, fet fisk, nøtter osv. 
Dårlig: Mettet fett fra dyr. F.eks ost, melk, fløte, youghurt, rømme, smør.
Feil, mettet fett er ikke dårlig fett. En bør sikte på å få 1/3 av hver; mettet, umettet og flerumettet, men mettet fett er det anabole fettet.

Protein:
Bra: Komplette proteiner som inneholder alle de essensielle aminosyrene (de kroppen ikke kan lage selv). F.eks proteiner i melk, egg og kjøtt.
Dårlig: Det blir feil å si at proteiner som ikke inneholder alle de essensielle aminosyrene er dårlige, men siden du trenger alle aminosyrene så må du få i deg disse fra forskjellige kilder slik at kroppen får i seg alt den trenger. Det vil si at du må spise veldig varierte matvarer slik at du får en "komplett samling av aminosyrer". Mat uten alle de essensielle aminosyrene finner vi vanligvis i vegetabilske matvarer. Disse proteinene har også lavere fordøyelighetsgrad så man bør øke inntaket 10-15% om man kun bruker vegetabilske matvarer som proteinkilde.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...