Jump to content
Sign in to follow this  
Falk

Skade i korsrygg ved markløft

Recommended Posts

Hei alle sammen :)

Og godt nytt år. Treningsår.

Jeg tok en økt på nyttårsaften (nå på lørdag formiddag). Startet med frontbøy, deretter litt benkpress også skulle jeg da ta markløft. Skulle ha en maks treningsvekt på 157,5 kg. Dette er ikke så mye, da jeg har løftet 197,5 kg tidligere (ca 1,5 uker siden). Begynte med stang, så 70 kg, før første rep på 5x120 kg. Men da jeg kom opp i 140 kg, så fikk jeg kjenne på det etter siste reppen. Det satt seg da i korsryggen. Har hatt noen problemer her tidligere og bla vært til behandling hos kiropraktor for plagene. Da skjedde skaden etter knebøy. Også i korsryggen. Da kom det etter at jeg kom litt for langt frempå ved øvelsen, og måtte kompansere med ryggen (ikke bra). Teknikken i knebøy er blitt bedre siden den gang. Fikk også noen tøye øvelser for korsrygg da jeg var hos kiropraktor. De har jeg nå rotet bort (tror jeg) :(

Er det noen bra forslag/tøyeøvelse/øvelser for å unngå problemer i korsryggen ved fremtidige økter? 

Regner med at det er flere der ute som har opplevd tilsvarende.

Legger ved en video som viser noen tøyeøvelser for markløft.

Håper på snarlige svar :)

Og en til fra her inne :

http://fitnessbloggen.no/toying-studie/

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fortsetter under...

Høres ut som fleksjonsintoleranse.

Du bøyer sannsynligvis bekkenet og korsryggen for mye, enten i holdning og /eller på trening. Ekstremt vanlig årsak til ryggsmerter, som ofte overses av terapeuter og trenere.

Når bekkenet bøyes, f.eks mellom L5/S1, fremstår ryggen som rett, men unntak av at bekkenet peker i en annen retning enn korsryggen. Det er av høyeste viktighet at slikt identifiseres og korrigeres for at ryggskivene skal belastes riktig.

Share this post


Link to post
Share on other sites
På 3.1.2017 den 13.17, Kjetil Larsen skrev:

Høres ut som fleksjonsintoleranse.

Du bøyer sannsynligvis bekkenet og korsryggen for mye, enten i holdning og /eller på trening. Ekstremt vanlig årsak til ryggsmerter, som ofte overses av terapeuter og trenere.

Når bekkenet bøyes, f.eks mellom L5/S1, fremstår ryggen som rett, men unntak av at bekkenet peker i en annen retning enn korsryggen. Det er av høyeste viktighet at slikt identifiseres og korrigeres for at ryggskivene skal belastes riktig.

Ok. Ser at du har en forestilling om hva det kan være. Hva kan jeg gjøre nå? Egentrenig, tøying, oppsøke terapaut?

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Annonse

På 4.1.2017 den 15.32, Kjetil Larsen skrev:

Les her i første omgang. Det er nesten ingen terapeuter som jobber med holdning lenger. Har ingen jeg kan anbefale deg å dra til, med mindre du bor i nærheten av oslo eller stavanger.

https://treningogrehab.no/nokkelen-smertefri-kneboy/

https://treningogrehab.no/true-solution-lower-back-pain/

Takk. Tusen takk. Tror kanskje du har reddet min tilstedeværelse på treningsstudio. Har som skrevet vært en del plaget med korsryggen etter jeg startet med tung belastning i markløft og knebøy. Har aldri tenkt på akkurat dette med holdning (naturlig) i korsryggen. Dette skal jeg herved implementere i treningen. :)  Takk igjen :)

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 time siden, Falk skrev:

Takk. Tusen takk. Tror kanskje du har reddet min tilstedeværelse på treningsstudio. Har som skrevet vært en del plaget med korsryggen etter jeg startet med tung belastning i markløft og knebøy. Har aldri tenkt på akkurat dette med holdning (naturlig) i korsryggen. Dette skal jeg herved implementere i treningen. :)  Takk igjen :)

 

Bra jobbet! :-)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...