Jump to content
RobyX

Mat kostnader i måned.

Recommended Posts

Hei alle.

Jeg lurte på hvor mye bruker dere i måned for mat?
Kosttilskudd da?

Jeg bruker i snitt 4000 for mat, og meste parten av dette går på proteinrik mat, hovedsakelig kjøtt og egg.
For kosttilskudd jeg bruker ca. 1000.

Med tanke på at jeg trener styrke 5-6 ganger per uke. Veier 90kg og er på 12% fett. Kostholdet nå er for vedlikehold/gradvis øking i muskel masse 

Er dette mye eller lite?

Fortsetter under...

Ja, 4kg proteinpulver - minst 500kr, zma, bcaa, multivitamin, vitamin C 2-3gr per dag, Calcium. Dette koster minst 1000kr. Er dette mye?

Den 27.10.2016 at 11.22, RobyX skrev:

Hei alle.

Jeg lurte på hvor mye bruker dere i måned for mat?
Kosttilskudd da?

Jeg bruker i snitt 4000 for mat, og meste parten av dette går på proteinrik mat, hovedsakelig kjøtt og egg.
For kosttilskudd jeg bruker ca. 1000.

Med tanke på at jeg trener styrke 5-6 ganger per uke. Veier 90kg og er på 12% fett. Kostholdet nå er for vedlikehold/gradvis øking i muskel masse 

Er dette mye eller lite?

Om det er mye er vel relativt, og kommer i bunn og grunn an på budsjettet ditt. Tjener man mer tillater man seg å handle "Mer ekslusivt" - Mens jeg vet om studenter med stipend som evner å "Treffe makroene" sine på et skralt budsjett (Man kommer langt med tunfisk, bønner, havregryn og egg)

Med det sagt bulker jeg om dagen med en kroppsvekt på 102-103 og bruker kanskje 2500-3000 i mnd på mat til meg selv. Men jeg er kanskje over snittet dyktig på å hamstre inn kjøtt fra Sverige, handle for 14 dager når jeg først handler, ser etter gode tilbud etc.  

Ellers enig i det ovennevnte: Om kostholdet ditt er bra så er de tilskuddene der helt unødvendige. Du får både aminosyrer, magnesium/sink og vitaminer gjennom ordentlig mat som kjøtt/fisk/egg/havregryn/grønnsaker/frukt etc etc.

I tillegg er jeg glad i å fiske, fryseren er stort sett kontinuerlig full, mye gratis gainz der :)

Vitamin C er veldig viktig for en som trener mye, dette hjelper mange kroppsfunksjoner, immunforsvar, proteinsyntese og restitusjon men ikke begrenset til dette. Bodybuilding.com anbefaler 3gr vitamin C per dag for idrettsutøvere som driver med styrketrening.  http://www.bodybuilding.com/fun/vitamin-c-the-vitamin-you-need-to-succeed.htm.

Hvis du tenker at 3gr vitamin c kan kommer fra mat, tenk igjen. En appelsin inneholder ikke mer en 82mg vitamin C, dvs at man må spise ca. 12 appelsiner for å kunne benytte 1 gr vitamin C.

Annonse

10 minutter siden, NoBro skrev:

Om det er mye er vel relevant, og kommer i bunn og grunn an på budsjettet ditt. Tjener man mer tillater man seg å handle "Mer ekslusivt" - Mens jeg vet om studenter med stipend som evner å "Treffe makroene" sine på et skralt budsjett (Man kommer langt med tunfisk, bønner, havregryn og egg)

Med det sagt bulker jeg om dagen med en kroppsvekt på 102-103 og bruker kanskje 2500-3000 i mnd på mat til meg selv. Men jeg er kanskje over snittet dyktig på å hamstre inn kjøtt fra Sverige, handle for 14 dager når jeg først handler, ser etter gode tilbud etc.  

I tillegg er jeg glad i å fiske, fryseren er stort sett kontinuerlig full, mye gratis gainz der :)

Hvor mange studenter med lav budsjett er der, jeg antar at dem er mange.

Men hvor mange som deg er der ute?

Eller hvor mange som trener på siden av bussiness / jobb og ikke har tid til å lage mat, og nå jeg refere meg ikke bare til folk som trener styrke, men andre krevende idrett.

Dette er anbefalt å innta ca. 2-2.5gxkropsvekt i protein hver dag ved hard trening.
Dvs. at jeg supplere kroppen med protein fra mat 80% or resten er dekket av kosttilskudd pga. prisen.

billigste 1 gram protein fra proteinpulver koster ca. 0,15kr
billigste 1 gram protein fra mat - fryst torsk - ca. 0,35kr
billigste 1 gram protein fra mat - kylling bryst - 0,40kr
billigste egg hvit 1 gram protein fra mat - 0,41kr
havre 1 gram protein - 0,17kr
ris 1 gram protein - 0,1kr

2gr proteinx90gk kroppsvekt = 180gr protein per dag
70% protein fra kjøtt eller egg = 126gr protein = kr 49kr
20% protein fra pulver = 36gr protein = 6kr
10% protein fra andre mat = 18gr protein = 3kr
------------------------------------------------------------

Dette vil seier at jeg bruker i snitt 55kr per dag for protein bare vis jeg velger de billigste og spiser 2gr protein per kg ting som ikke skjer alltid, jeg pleier å spise mer protein en det ved har arbeid og hard trening, men dette er ikke bare det jeg spiser, i tillegg kommer grønnsakene og av og til cheat meals.
1650 kr - 3000kr bare for protein - dette kan variere med opptil og over 100% ved storfe, kalkun laks eller andre.
500 kr cheat meals
500 kr grønsaker
300 kr diverse - nøtter, melk, ost osv.
------------------------------------------------------------

ca. 3000 til 4000 kr for mat i Norge :).

10 minutter siden, RobyX skrev:

Vitamin C er veldig viktig for en som trener mye, dette hjelper mange kroppsfunksjoner, immunforsvar, proteinsyntese og restitusjon men ikke begrenset til dette. Bodybuilding.com anbefaler 3gr vitamin C per dag for idrettsutøvere som driver med styrketrening.  http://www.bodybuilding.com/fun/vitamin-c-the-vitamin-you-need-to-succeed.htm.

Hvis du tenker at 3gr vitamin c kan kommer fra mat, tenk igjen. En appelsin inneholder ikke mer en 82mg vitamin C, dvs at man må spise ca. 12 appelsiner for å kunne benytte 1 gr vitamin C.

Hvis du skal kjøpe spesifike bokser på sunkost med hver type vitamin og mineral som har positive effekter på de tingene du ramser opp så trenger du et månetlig budsjett på 100 000 +

At det er viktig å innta spesifike c-vitamintilskudd fordi skal være essensielt for å bygge kropp er bare sludder og vås som produsentene og selgerne av disse tilskuddene elsker å fortelle deg for at du skal bruke masse penger på et overpriset og underdosert tilskudd.

Jeg bruker en multivitamin selv, av typen man ikke får tak i i Norge, og som er mye kraftigere dosert til en billigere penge enn her til lands.

Men utover det spiser jeg masse grønt, fisk, havregryn, etc etc. Multivitamin er det eneste tilskuddet jeg bruker i tillegg til tran, i tillegg til pwo en gang i ny og ne (Som heller ikke er nødvendig på noe vis, det er riktig) og jeg hadde nok fint klart meg uten det tilskuddet. I

28 minutter siden, NoBro skrev:

Hvis du skal kjøpe spesifike bokser på sunkost med hver type vitamin og mineral som har positive effekter på de tingene du ramser opp så trenger du et månetlig budsjett på 100 000 +

At det er viktig å innta spesifike c-vitamintilskudd fordi skal være essensielt for å bygge kropp er bare sludder og vås som produsentene og selgerne av disse tilskuddene elsker å fortelle deg for at du skal bruke masse penger på et overpriset og underdosert tilskudd.

Jeg bruker en multivitamin selv, av typen man ikke får tak i i Norge, og som er mye kraftigere dosert til en billigere penge enn her til lands.

Men utover det spiser jeg masse grønt, fisk, havregryn, etc etc. Multivitamin er det eneste tilskuddet jeg bruker i tillegg til tran, i tillegg til pwo en gang i ny og ne (Som heller ikke er nødvendig på noe vis, det er riktig) og jeg hadde nok fint klart meg uten det tilskuddet. I

Ja,

Jeg kjøper mine vitaminer også fra utlandet.

Innlands er det bare vass nor de kommer på kosttilskudd priser.

Men hovedsakelig, dette er maten som teller, og dermed jeg er interessert i hvor mye penger bruker en gjennomsnitt trening avhengig. :), Men ikke bare dette, men hvor mye tid bruker de enkelte for mat tilbereding.

vi er en familie på 4. Den minste spiser ikke fast føde enda riktignok. 
På oss bruker vi 4000 i mnd på mat,da er middager inkludert. rene gode matvarer og variasjon med gode næringskilder. 
Har også litt proteinpulver utover dette, vil tippe en hundrelapp eller to i mnd i snitt på proteiner. 
Jeg tar til vanlig tilskudd av omega 3 og multivitaminer, akkurat nå også tilskudd av jern pga stort blodtap for 9 uker siden under operasjon. 

I følge sifo skal en mann mellom 20 og 50 spise for litt i underkant av 3.000 i mnd. Dette er en "vanlig" person  uten masse kosttilskudd.

Well, I say screw that. Jeg er enslig og spiser sikkert for 4.000 i måneden. Det kommer jo an på inntekten din, og hvordan du prioriterer de midlene du har. Jeg er glad i mat for å si det sånn. 

6 timer siden, RobyX skrev:

Dette er anbefalt å innta ca. 2-2.5gxkropsvekt i protein hver dag ved hard trening.
Dvs. at jeg supplere kroppen med protein fra mat 80% or resten er dekket av kosttilskudd pga. prisen.

Kommer vel helt an på målet ditt.

Nå som jeg bulker spiser jeg mindre protein enn det der, men 5-6gxkroppsvekt i karbohydrater. Faktisk bruker jeg like mye og ofte mindre på mat nå enn jeg gjør på diett. Mer havregryn og mindre beef vettu.

Hei NoBro,

For meg fungerer greit med 2gr for vedlikehold, hvis jeg spiser mindre en det, jeg taper muskelmasse. For bulking fungere best med!3-4gr per kg. Alle er forskjellige, og angitt er bare en anbefaling.

Men, jeg trur at me går vekk fra saken.

Jeg er bare interessert om hva er budjeten for en mnd. mat, en fitness eller kroppsbygger entusiast har. I snitt, hvor mye er en villig å betale for mat med tanke på at en skal bygge mer eller vedlikeholde muskelmassen.

Annonse

10 minutter siden, RobyX skrev:

Hei NoBro,

For meg fungerer greit med 2gr for vedlikehold, hvis jeg spiser mindre en det, jeg taper muskelmasse. For bulking fungere best med!3-4gr per kg. Alle er forskjellige, og angitt er bare en anbefaling.

Men, jeg trur at me går vekk fra saken.

Jeg er bare interessert om hva er budjeten for en mnd. mat, en fitness eller kroppsbygger entusiast har. I snitt, hvor mye er en villig å betale for mat med tanke på at en skal bygge mer eller vedlikeholde muskelmassen.

Hvis du spiser 3-4 gram protein pr kg kroppsvekt i kalorioverskudd så kan man vel trygt si at du har et stort potensiale for å spare en god del penger når du bulker, for å si det mildt, i og med at du likevel er opptatt av matbudsjett.

Du referer en del til "Anbefalte mengder protein" "Bodybuilding.com sier man må ta c-vitaminer" etc. Hvem og hvor med kvalifisert kompetanse har noensinne sagt at det er hensiktsmessig å spise oppunder 4 gram protein pr kg kroppsvekt ?

Jeg har forsåvidt fått med meg folk som Rich Piana og Jay Cutler uttale at de ble så store som de ble ved å spise 4-5-6-7g protein pr kg kroppsvekt - Men samtidig vet jeg også at det er noe de sier fordi ymse kosttilskuddprodusenter betaler dem $ 50,000 for å si nettop det.

Det er dog ikke uvanlig å se unge "Byggere" som overfokuserer på protein når de skal bulke. For all del, det skader deg ikke så lenge de ekstra proteinene ikke kommer på bekostning av riktig mengde karbohydrater/fett.

Jeg er en ganske sterk "Forkjemper" for at det ikke finnes fasiter, at folk responderer individuelt på disse tingene, og at enhver kjenner sin egen kropp best selv - Men 3-4g protein pr kg ? Det får være grenser.

Ingen årsak NoBro, jeg setter stor pris på ditt synspunkt.

Dette handler om penger, ja, men de hadler ikke bare om det, dette er en livsstil. 

For meg er viktig å finne ut om hvor mye penger andre bruker. Kanskje jeg selv er en av dem som vil selge, men isteden å lure folk, jeg spør om hvor mye er en villig å betale for 1mnd med mat. Jeg sier bare at for meg fungerer best på min måte, men jeg anbefale andre å finne sitt måte som fungerer best.  Målet med dette er å finne løsningen som kan tilfredsstille behovet.

Mange byggere har en del i medisinskapet sitt for å si det slik, og da kan man nyttiggjøre seg mye mer protein.

Ellers er 1,8g/kg nok. Menno Henselmans har skrevet flere artikler om proteininntak.

Proteinpulver er billig protein hvis du bare ser på proteinmengden, men matvarer som inneholder protein har også vitaminer og mineraler som gir helsefordeler.

Bodybuilding.com vil selge kosttilskudd, så ta du leser der med en klype salt.

Den 28.10.2016 at 14.33, RobyX skrev:

Vitamin-C tilskudd er ikke nødvendig og virker heller mot sin hensikt. Anbefaler å se dette intervjuet med Ari Whitten for sannheten om antioksidanter.

14 timer siden, Gøran Hårtveit - Online PT skrev:

Mange byggere har en del i medisinskapet sitt for å si det slik, og da kan man nyttiggjøre seg mye mer protein.

Ellers er 1,8g/kg nok. Menno Henselmans har skrevet flere artikler om proteininntak.

Proteinpulver er billig protein hvis du bare ser på proteinmengden, men matvarer som inneholder protein har også vitaminer og mineraler som gir helsefordeler.

Bodybuilding.com vil selge kosttilskudd, så ta du leser der med en klype salt.

Riktig nok, men likevel er det klinkende klart det ikke stemmer at f.eks Rich Piana har fått den fysikken han har fordi han spiser 1 kg i protein i døgnet - Det har nok gått opp for de fleste (Men ikke alle) at dette er noe han sier fordi han blir betalt x antall dollar for å si det, slik at naive mennesker biter på og spiser 3-4-5-6-700 gram protein i døgnet for å bli størst mulig.

Slike beist som er på sikkert 1g og av og til mere med steroider ukentlig nyttiggjør seg nok av større mengder proteiner enn oss vanlig dødelige. 

Jeg er nok en av de som i stor grad argumenterer for at "Det som funker for deg behøver ikke funke for meg" - Men når TS oppgir at han spiser oppunder 4g protein pr kg kroppsvekt og påstår at dette funker for han - Altså at disse mengdene med protein er det som gjør at han gainer, veeel, der går grensen. 

Folk må gjerne spise 1 kg protein i døgnet for min del. Men jeg tviler sterkt på at det gir mer hypertrofi enn som du feks sier: 1,8g pr kg kroppsvekt + - 

Alt for mange tenker bare protein protein protein når de skal bulke. De færreste ser ut til å ta innover seg effekten av å la kalorioverskuddet i all hovedsak utgjøres av karbs. 

12 timer siden, NoBro skrev:

Riktig nok, men likevel er det klinkende klart det ikke stemmer at f.eks Rich Piana har fått den fysikken han har fordi han spiser 1 kg i protein i døgnet - Det har nok gått opp for de fleste (Men ikke alle) at dette er noe han sier fordi han blir betalt x antall dollar for å si det, slik at naive mennesker biter på og spiser 3-4-5-6-700 gram protein i døgnet for å bli størst mulig.

Slike beist som er på sikkert 1g og av og til mere med steroider ukentlig nyttiggjør seg nok av større mengder proteiner enn oss vanlig dødelige. 

Jeg er nok en av de som i stor grad argumenterer for at "Det som funker for deg behøver ikke funke for meg" - Men når TS oppgir at han spiser oppunder 4g protein pr kg kroppsvekt og påstår at dette funker for han - Altså at disse mengdene med protein er det som gjør at han gainer, veeel, der går grensen. 

Folk må gjerne spise 1 kg protein i døgnet for min del. Men jeg tviler sterkt på at det gir mer hypertrofi enn som du feks sier: 1,8g pr kg kroppsvekt + - 

Alt for mange tenker bare protein protein protein når de skal bulke. De færreste ser ut til å ta innover seg effekten av å la kalorioverskuddet i all hovedsak utgjøres av karbs. 

Jeg snakker om min egen erfaring og om dette jeg har eksperimentert men på bulking eller ikke, og på bulking fungerer best 3-4gr protein per kg kroppsvekt for meg i tillegg til 6-8 gr karbohydrater som tilsvare ca. 5000-6000kal per dag, og dette gjør at man er trøtt, og man kan ikke sove godt, og andre bivirkninger, ja, men kvantitet muskel masse jeg bygger over 3 mnd på kur er dobbel i forhold til å spise halv parten av dette under same forhold. Og dette er logikk, for å sier det som, når hormonene er på toppen, og man trener hver dag, dette er bare for å oppnå en hvis standard når det gjelder musklene, og dette kommer med en pris som for en del folk er verd og for andre er ikke.

Om ikke på bulking, jeg spiser 2-2.5gr protein og 3-4gr karbs 3000-3500 kal bare for å kunne vedlikeholde muskelmassen, og uansett hvor godt jeg spiser, hvile eller trener, jeg taper en del muskler, men det handler ikke om dette, det handler om å prøve min beste for å opprettholde en positiv balanse mellom anabolisme og katabolisme, og når jeg spiser så mye protein, jeg vet at jeg tar ikke feil, selv om en del av dette blei utnyttet som energi av kroppen, og derfor jeg er 100% at jeg opprettholder en positiv balanse. Mens dette er en viktig en bit av heile bilde, mat hjelper ingenting uten resten av tingene på plass som trening, sovn, godt ernæring og ikke minst genetikken. Dette er så mage faktorer som en kroppsbygger skal ta hensyn til, for å kunne opprettholde en positiv balanse.

Jeg vil også trur på alle store gutter, fordi dem har ingen grunn å tøyse. Hvis Rich Piana eller noe annet på samme nivå sier at jeg må spise så mye proteiner og så mye mat, dette gjør han litte eller ingen tjeneste for han selv. Jeg spiser mat fra butikken, ikke mat han selger om jeg vil, jeg kjøper kosttilskudd fra hvor jeg vil, fordi jeg vet at BCAA eller protein pulver, eller noe annet er framstilt på nesten samen måte av alle produsentene.

Og jeg har alltid tenkt på hvis jeg tar hensyn til personer som ser ut som jeg vil at jeg skal se ut, sjansene at jeg skal ser ut som dem er større, en å ta hensyn til en kar som kan mye teori, men han suger når det gjelder praksisen. For meg dette kar presenterer ingen troverdighet.

Men ikke bare dette, men jeg vurderer en del undersøkelser lagt av universiteter eller research institusjoner med godt rykte, på alt jeg tar, som BCAA, Vtamin C, Calcium, ZMA, protein inntaket, osv, før jeg tar de, også selvfølgelig, jeg eksperimenter dette på meg selv. Og jeg har merket en stor forskjell mellom 0,5gr vitamin C og 3 gr ved hard trening. Minn kropp er følsomt og jeg blei lett smittet med influensa eller forkjølelse. For 1 år  jeg tar 3gr vitamin C daglig, jeg har ikke opplevet at jeg har vart syk igjen, og for meg gjør det at jeg synes på at 3gr vitamin C fungerer bedre en 0.5gr.