Gå til innhold

5 x 5 med autoregulering


Anbefalte innlegg

Jeg skal begynne med 5 x 5. Følger dette oppsettet: http://fitnessbloggen.no/5x5-med-autoregulering/. Jeg skal bruke autoregulering. I denne sammenhengen har jeg noen spørsmål:

1. I artikkelen står det: "Derfor er det lurt å variere mellom en “volumdag” med konstante vekter og 5 sett x 5 reps, og en “intensitetsdag” der man, som i begynnerprogrammet, jobber seg opp mot ett toppsett på 5 reps." Men på hvordan man gjennomfører volumdagen står det "20 – 40 – 50 – 55 … dette var toppsettet, nå tar vi av 2,5kg (ca 5%)", så er jo dette akkurat likt som på dagene man har toppsettene. Hvis det skulle vært konstante vekter burde det heller vært 55 kg på 5 reps x 5 sett. 

2. "Det kan være smart å fokusere på 1-2 løft man vil prioritere i en periode, for eksempel benkpress og skulderpress/skrå benkpress, og så være mer forsiktig med progresjonen på de andre øvelsene. Jeg skal vise deg både hvordan du kan gjøre det med en fast progresjon, og med auto-regulering." Jeg ønsker gjerne å fokusere på benkpress og skulderpress, og nedprioritere knebøy. Kan dere vise meg hvordan jeg gjør dette i praksis? Finner ingenting av dette i artikkelen...

3. Med hvor lave vekter bør jeg starte med i de ulike øvelsene?

 

 

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fortsetter under...

1. Nei ikke likt. Du jobber deg opp mot et toppsett, men så tar du av 5% vekt og kjører flere sett på den vekten.

2. Flere måter å gjøre dette på. Du kan tenke du skal ha 1 rep i reserve på alle øvelser, men kjøre nærmere failure noen dager på benkpress og skulderpress. Jeg ville ikke fokusert så mye på dette enda. Du vil generelt øke i alle øvelser og derfor øke i skulderpress og benk uansett.

3. Såpass lave at du klarer de antall reps du skal ha med god teknikk men likevel være nær failure.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Den 22.10.2016 at 20.46, Eplet skrev:

Jeg skal begynne med 5 x 5. Følger dette oppsettet: http://fitnessbloggen.no/5x5-med-autoregulering/. Jeg skal bruke autoregulering. I denne sammenhengen har jeg noen spørsmål:

1. I artikkelen står det: "Derfor er det lurt å variere mellom en “volumdag” med konstante vekter og 5 sett x 5 reps, og en “intensitetsdag” der man, som i begynnerprogrammet, jobber seg opp mot ett toppsett på 5 reps." Men på hvordan man gjennomfører volumdagen står det "20 – 40 – 50 – 55 … dette var toppsettet, nå tar vi av 2,5kg (ca 5%)", så er jo dette akkurat likt som på dagene man har toppsettene. Hvis det skulle vært konstante vekter burde det heller vært 55 kg på 5 reps x 5 sett. 

2. "Det kan være smart å fokusere på 1-2 løft man vil prioritere i en periode, for eksempel benkpress og skulderpress/skrå benkpress, og så være mer forsiktig med progresjonen på de andre øvelsene. Jeg skal vise deg både hvordan du kan gjøre det med en fast progresjon, og med auto-regulering." Jeg ønsker gjerne å fokusere på benkpress og skulderpress, og nedprioritere knebøy. Kan dere vise meg hvordan jeg gjør dette i praksis? Finner ingenting av dette i artikkelen...

Du kan velge en mer moderat progresjon på knebøy, redusere progresjonen som programmet angir med 50 % eller øke perioden før du øker. Eller du kan begynne på en lavere start vekt slik at du har mer å ta igjen

3. Med hvor lave vekter bør jeg starte med i de ulike øvelsene?

spiller det noen rolle når det baserer seg på autoregulering? Jeg ville heller ha begynt litt konservativt enn å begynne for hardt, det blir fort tungt nok. Hvis man ikke har effektiv og god teknikk kan det også være greit å begynne litt forsiktig. 

 

1. dette er en måte å gjøre det på, du kan også kjøre 5x5

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...