Jump to content
sondre_n

Hex bar vs stang i markløft

Recommended Posts

Hei, holder nå sakte på å bygge opp igjen beinmuskulaturen min etter skade. Å har alltid hatt problemer med vanlig tradisjonel markløft med stang. Har nå begynt å trene med en hex-bar i steden for. For meg er dette bedre, å det tar mer vare på min rygg. 

Men spørsmålet er: kan hex-bar sammenlignes med vanlig mark, trenes de samme musklene? Om en tar 180 i hex, kan det da også sies at man tar dette i vanlig markløft med stang? 

Takk for tilbakemeldinger 😊

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fortsetter under...

Hexbar-markløft vil være mer bein-dominant i forhold til vanlig markløft. Ulempen er at du ikke får trent korsryggen like mye, men rygghev med stang/vektskive kan være et alternativ til å trene korsrygg. Tar man 200kg i vanlig mark, så vil jeg tro at man kan ta 240-250 med hex, men kan variere litt. Skal du trene lår, så er uansett knebøy et bedre alternativ.

Share this post


Link to post
Share on other sites
56 minutter siden, Zharoon skrev:

Hexbar-markløft vil være mer bein-dominant i forhold til vanlig markløft. Ulempen er at du ikke får trent korsryggen like mye, men rygghev med stang/vektskive kan være et alternativ til å trene korsrygg. Tar man 200kg i vanlig mark, så vil jeg tro at man kan ta 240-250 med hex, men kan variere litt. Skal du trene lår, så er uansett knebøy et bedre alternativ.

Takker for svar. Kan det og stemme at når en trener med hex-bar så trener man også en del av den øvre ryggen (lats) ? eller er dette noe eg bare tror? Hva vil sies er best generelt for beina/legger da, hex eller knebøy?

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 time siden, sondre_n skrev:

Takker for svar. Kan det og stemme at når en trener med hex-bar så trener man også en del av den øvre ryggen (lats) ? eller er dette noe eg bare tror? Hva vil sies er best generelt for beina/legger da, hex eller knebøy?

Ja, lats vil bli brukt en del, samme med øvre del av rygg/nakke. Knebøy er best for lår fordi man bruker lårene mye mer. Man må gjerne bare halvparten så langt ned på hex-bar som på vanlig knebøy.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Man bruker lår i både hex og vanlig stang.

Med vanlig stang er det mer bakside lår og med hex er det mer forside lår og mindre bakside.

Lats blir nok mindre aktivert med hex da armene er mer i linje med kroppen, men trapezius får ganske mye juling i begge variantene.

Hva er problemet med vanlig markløft? Har du prøvd sumo mark?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Den 10.10.2016 at 10.37, Gøran Hårtveit - PT skrev:

Man bruker lår i både hex og vanlig stang.

Med vanlig stang er det mer bakside lår og med hex er det mer forside lår og mindre bakside.

Lats blir nok mindre aktivert med hex da armene er mer i linje med kroppen, men trapezius får ganske mye juling i begge variantene.

Hva er problemet med vanlig markløft? Har du prøvd sumo mark?

Problemet med vanlig mark er at det virker som om korsryggen min ikke føler seg vel med det (samtidig redd for å gjøre skade) derfor eg føler hex for meg er mer normalt og sikrere. Sumo mark har eg ikke prøvd meg noe særlig på, men kan det ventes at progresjonen er den samme om det her hex, eller sumo? Hvordan er legger involvert i hex/markløft? Får disse og "kjørt" seg?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Annonse

1 time siden, Gøran Hårtveit - PT skrev:

Hva mener du med at korsryggen ikke føler seg vel? Det er mange som har skadefrykt når det gjelder markløft, men ryggen tåler mye juling så lenge teknikken er god. 

Du får ikke trent leggene så mye, så du kan trene f.eks. Stående tåhev i tillegg. 

 

Det du mener er kanskje at han burde få en kvalifisert person til å se på teknikken før han kjører løs på mark, eventuelt bruke blokker hvis mobiliteten/teknikken ikke tillater å løfte fra bakken. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
22 timer siden, KHH skrev:

Det du mener er kanskje at han burde få en kvalifisert person til å se på teknikken før han kjører løs på mark, eventuelt bruke blokker hvis mobiliteten/teknikken ikke tillater å løfte fra bakken. 

Riktig. Etter min erfaring har de fleste mobilitet til å kjøre mark, det er som oftest innlæring av teknikk og aktivering av korsrygg som skal til. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...