Jump to content
LenaV

Tungpustet på trening

Recommended Posts

Hei folkens!

Jeg er helt ny her og er ei som vil prøve å trene på seg styrke, muskler og bedre kondis. Jeg har et spørsmål til dere. Er det normalt å bli tungpustet ved kardio trening? Har en slik følelse at jeg får ikke puste. Har vært på ekg og belastnings ekg, og utlralyd av hjertet uten at det ble funnet noe. Legen mente at det var merkelig at jeg ble tungpustet og foreslå derfor CT av hjertet, noe jeg vet ikke enda om jeg vil ta.

Lurer på om det er normalt å få det når man får høy puls? Håper at jeg får trent meg etterhvert slik at det ikke skjer når jeg trener kardio.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fortsetter under...

ja, men jeg har ikke pulsklokke som jeg bruker fast. Jeg er helt nybegynner og har utrolig dårlig kondis

Share this post


Link to post
Share on other sites
10 timer siden, LenaV skrev:

ja, men jeg har ikke pulsklokke som jeg bruker fast. Jeg er helt nybegynner og har utrolig dårlig kondis

Og der har du vel sannsynligvis svaret på hvorfor du føler du er tungpustet? 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Som 196 påpeker har du mer eller mindre gitt svaret du søker etter selv. Spørsmålet er bare under hvilken belastning du opplever dette på. Om du sliter med å få inn nok oksygen ved 500m lett jogg (typisk 6-7km/t) og må stoppe opp og hive etter pusten ville jeg kanskje også blitt litt usikker selv. Nå har jeg vært mer eller mindre aktiv hele livet så jeg vet riktignok ikke helt hva som skjer med kroppen etter x antall år der eneste form for "kardio" har vært lett spasering til bussen.

En annen forklaring kan være at du ikke er vant til å ta deg ut og derfor er denne tungpustheten en uvant følelse for deg. Folk som løper flere ganger i uka kan nok også komme til et punkt der kondisjonen ikke lenger henger med og det blir vanskelig å få inn nok oksygen, men siden de er vant med følelsen etter mange år med løping vet de at dette roer seg fort bare de slutter/roer ned aktiviteten. 

 

Har du nettopp begynt med kardio fra et stillesittende liv ville jeg gitt det noen måneder og sett an om pusten blir bedre på samme belastning. En pulsklokke (eller en form for aktvitetsklokke (gjerne med pulsmåler)) er en artig venn å ha med på løpeturene. Ikke bare for å se an formen, men for å holde et "regnskap" over løpene dine og for å se progresjon osv.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg trente ikke kardio før og kan ikke svare derfor på det om jeg opplever pustevansker ved fysiske anstrengelser eller ei. jeg har ikke vansker med å puste når jeg trener styrke, jeg danser salsa og ikke opplever noe pustevansker, men problemet mitt ( et luksusproblem) at jeg ser så fit ut at jeg tror ikke legen kjøpte det at jeg ikke trener til vanlig. Han mente dette var ikke bra at jeg ble tungpustet etter 5 min på ergo sykkel. Sannheten er at jeg satt på sykkelen da for første gangen i mitt liv :p Nå trener jeg kardio på sånn step-maskin, men skal starte med lett jogging ute i naturen.

Hvilken pulsklokke er det best å anbefale? Vil helst ha ei som ikke koster formue og er enkel i bruk

Share this post


Link to post
Share on other sites

Annonse

En del personer, deriblandt meg, får en ekstrem stressreaksjon i luftveiene når en begynner å belaste/stresse pustefunksjonen etter lang tids inaktivitet. Da får jeg sammensnøring av luftveiene og ekstrem slimdannelse. Første sykkeltur om våren fører som regel til at jeg spyr pga store mengder slim kommer opp i drøvelområdet, dette skjer allerede etter 2-3 km sykling i ca 20km/t. Dette går over etter 4-5 turer for min del. Jeg har valget mellom å stoppe hver gang dette skjer eller presse meg forbi stadiet med slim og brekninger,

Fikk også stadfestet en type anstrengelsesastma og fikk ventolin, men sluttet med dette etter at jeg erfarte at kroppen kunne komme over problemet på egenhånd.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jupp. Jeg tror jeg drar til fastlegen og avbestiller CT, men bestiller en tur til øre-nese hals istedenfor. Takk for gode tips folkens!

Nytt spm: jeg har trent til uka og målte pulsen, så oppdaget følgende. Pulsen går nesten ikke opp idet jeg løper flere km ( fra 75 til 80), men stiger betydelig om jeg løper opp trappetrinn ( fra 75 til 120). Betyr dette at jeg bør trene med "motstand" og ikke bare løpe på flat terreng?

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Angående pulsklokke, så kan jeg anbefale Polar M400. Den er veldig enkel i bruk, og koster ikke hele månedslønna. Rundt 1500,-. Det er en klokke man kan bruke døgnet rundt, som registrerer all aktivitet igjennom døgnet, skritteller osv., og kan også brukes om natta til å registrere søvn. 

For måling av puls, må man bruke pulsbelte, men dette følger med i esken når man kjøper klokka.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...