Jump to content
Arel

Tips til mat med mye protein, lite karbohydrater og sunt fett

Recommended Posts

Hei. Jeg trener styrketrening 5 ganger i uken med to dager fri. Mitt mål med treningen er å øke i styrke og bygge muskler. Når jeg trener konkurrerer jeg med meg selv, som vil si at jeg prøver stadig å nå nye mål. Som å øke vekt eller repetisjoner. Jeg har ført opp i loggboken her inne hvilke øvelser, hvor mange kg osv jeg tar.

Men til poenget. jeg har kjørt meg litt fast med kostholdet og er ikke sikker på om jeg spiser riktig, for mye eller for lite.. 

Men typisk dag for meg ser slik ut: frokost: fiskeburger 86%fisk (en fiskekaker iinnholdet: 19 g proteiner, 2,8 karb og 2,7 fett)

lunsj: En laksefile (en innholdet: 25 g proteiner og 20 g fett) med mye grønnsaker.. Grønnsakene har jeg ikke tatt med i tellingen= er det noe vits? Gjør vel ikke noe om jeg spiser mye grønnsaker til, det har vel ikke så mye å si når det kimmer til hvor mye kalorier, karb osv?

Jeg blander dette med olje og litt sojasaus og har i ovnene i folie.

middsg: en kyllingfile (34,6 proteiner og 3,2 fett + Grønnsaker. Blander dette også med olje og sojasaus og har i ovnene. 

Itillegg drikker jeg kanskje 3 glass ekstra lett melk: 21 proteiner, 27.6 karb og 4,7 fett.

noen ganger drikker jeg og bytter ut ekstra lett melk med styrk melk m sjokoladesmak:)

før og etter trening tar jeg proteinshake.  

Også spiser jeg 4-5 egg til kvelds. Blir jeg sulten i mellom måltidene eller noe spiser jeg 2 knekkebrød mex chootes chees og litt jordbær på eller mager kesam med bær.

jeg spiser jo stort sett sunt men jeg sliter litt med å tenke at det jeg spiser er usunt likevel, f eks kesam. Men jeg klarer å vri det litt med å tenke at heg trenger litt ekstra fett på kroppen nå når jeg trener tungt og for å øke i muskelmasse.. Men jeg vil ikke legge på meg for mye fett liksom.  Så jeg trenger litt veiledning om hva som er bra og ikke bra og om jeg må bytte ut noen av måltidene med noe annet som er bedre???

jeg fikk anbefalt å spise 300 G protein, 160 g karb og 26 g fett om dagen. Men når jeg regner på det jeg spiser er jeg jo langt over f eks fett og karb som jeg har fått anbefalt. Og jeg aner ikke hva jeg skal spise for å få i meg masse masse proteiner uten å få i meg for mye fett eller sukker. Jeg spiser jo allerede egg, kylling, og fisk om dagen som utgjør en del av proteininntaket mitt. Men hva annet skal jeg spise og hvor mye??

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fortsetter under...

Jeg vet ikke hva du veier, men det anbefales å ligge på 1,5-2 gram protein pr kg kroppsvekt...så om du ikke veier 150 kg, så trenger du strengt tatt ikke 300 gram protein.  og fett er ikke farlig ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg har hørt at sammensetningen av proteiner og karbohydrater er det som bygger muskler. Mange nå i dag tenker at å kutte ut karbohydrater helt skal ha en utrolig effekt. Og kanskje akuratt i nåtiden kan det se slik ut. Men sannheten er at om du kutter ut for mye av karbohydratene, vil ikke musklene "repareres", og restitueres slik de skal. Jeg sier ikke at man bør spise pasta og ris som bare det, men gode karbohydrater som i fra havregryn, andre korn, frukt og bær(og selvfølgelig grønnsaker) passer godt inn for å bygge opp sterke muskler. I tillegg er det viktig å få i seg alle vitaminer, som birdrar til å holde tarmen ved like og unngå energitap. Da snakker jeg spesielt om vitamin D, A og B12, samt mineraler som jern, sink og magnesium.

Nå formidler jeg bare kunnskapen jeg selv har, så får du finne ut hva som passer deg best!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kommet frem til at jeg ligger på ca: 213 proteiner, 47,9 karb og 72,4 fett. +++grønnsaker, olje osv.. er dette for mye eller for lite?? 

Det høres ganske mye ut for meg som er vandt med å knaske i meg knekkebrød. Nå spiser jeg jo kun grønnsaker, kylling, laks, reke, egg og av og til 2 knekkebrød for dagen. Enda jeg spiser så sunt som mulig så får jeg i meg så mye fett, karb og proteiner.. 

image.png

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 minutt siden, Arel skrev:

Veier 57 kg og 17 i fettprosent :)

Da kommer du langt med ca 100 gram protein pr dag og det ser det ut som du får i deg :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Annonse

7 minutter siden, Arel skrev:

Kommet frem til at jeg ligger på ca: 213 proteiner, 47,9 karb og 72,4 fett. +++grønnsaker, olje osv.. er dette for mye eller for lite?? 

Det høres ganske mye ut for meg som er vandt med å knaske i meg knekkebrød. Nå spiser jeg jo kun grønnsaker, kylling, laks, reke, egg og av og til 2 knekkebrød for dagen. Enda jeg spiser så sunt som mulig så får jeg i meg så mye fett, karb og proteiner.. 

image.png

 

DU kommer som sagt langt med 1,5-2 gram protein pr kg kroppsvekt, så 100-120 gram er mer enn nok for en med din vekt :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
10 minutter siden, rudboy skrev:

 

DU kommer som sagt langt med 1,5-2 gram protein pr kg kroppsvekt, så 100-120 gram er mer enn nok for en med din vekt :)

Okei men da er det jo greit 😊 Da går det kanskje ant å kutte ned på proteininntaket litt 😊

Share this post


Link to post
Share on other sites
9 minutter siden, Arel skrev:

Okei men da er det jo greit 😊 Da går det kanskje ant å kutte ned på proteininntaket litt 😊

 

Anbefaler deg å lese denne, det er en grei innføring i kosthold

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Om det dukker opp tanker om at du spiser usunt fordi du spiser kesam, så burde varsellampene begynne å blinke. Du virker meget bevisst på hva du putter i deg på daglig basis, og det er bra! Bare ikke la det gå til hodet på deg. Fortsett å spis sunt og "rent" men vær bevisst på tvangstankene som ligger i bakhånd ;) 

Siden du skriver loggbok, så har du jo god kontroll på treningen din fra mnd til mnd. Jeg kan jo anbefale deg å skrive ned dags-formen på trening og maten du spiser. følte du at du hadde mye energi? kjente du deg sliten før du startet? osv. 

Over tid kan dette være gull verdt å se tilbake på, og være en god indikator for progresjon/stagnasjon. Det vil også funke godt for å finne ut hva du burde forbedre og optimalisere eller kutte ned på. Mye å hente av informasjon her mao. 

Ellers så er det fortsatt ingen fasit på hver enkelt person burde spise og forskjellige eksperter anbefaler forskjellige tilnærminger til mat, måltider og kosthold. Så det å gi deg et konkret svar er vanskelig. 

Som et utgangspunkt kan du jo lese gjennom denne for å få en bedre forståelse av hva kostholdet ditt burde bestå av.

hhttp://www.bodybuilding.com/content/macro-math-3-keys-to-dialing-in-your-macro-ratios.html


 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...