Jump to content
Veronika.esp

HJELP! Makro mat

Recommended Posts

Hei! Jeg håper det er noen her som kan svare meg på hva de synes om makro diett? Jeg er helt ny innen dette og håpte jeg kan få litt råd evt et oppsett på mat jeg kan spise, eller bere forslag for å få meg i gang. Jeg vet makroene mine(kan skrive dem her hvis noen er intressert i å hjelpe meg), men veldig dårlig på dette med variasjon, hva som er best når og rett og slett hva jeg skal spise for å nå makroene. Håper noen her kan hjelpe meg litt i gang? Jeg føler ikke jeg får sikkelige resultater av "vanlig diett", går bare ned i fett og muskler. Måle mitt er da altså å miste litt fett men og å bygge muskler. 😊

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fortsetter under...

Guest

Iom du følger en "makro diett" så kan du jo spise akkurat som du vil, så lenge du treffer macro/micro/kcal :)  Generelt sett:

Protein: all slags kjøtt, egg, fisk, ost, cottagecheese, kesam, proteinpulver

Karbs: ris, pasta, potet, brød, knekkebrød, havregryn, riskaker, frukt, bær, grønnsaker

Fett: olje, ost, smør, avokado, nøtter, frø

Ønsker du å spise is, kjeks, nugatti eller whatever, spis det, bare regn det ut i kalsa dine :) 

Å miste fett og bygge muskler er vanskelig å gjøre samtidig, uansett hvilken "diett", det har med kalori overskudd eller underskudd! 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Begynn med å sette opp en måltidsplan basert på makroene dine. Slik at du treffer alle sånn ca. innen dagen er omme. Derfra kan du begynne å bytte ut matvarer. Når du kommer inn i det kan du være mer og mer fleksibel, men i begynnelsen hjelper det å ha litt struktur på ting.

Bruk en app som f.eks. myfitnesspal

Share this post


Link to post
Share on other sites
16 timer siden, Celina Breivik skrev:

Iom du følger en "makro diett" så kan du jo spise akkurat som du vil, så lenge du treffer macro/micro/kcal :)  Generelt sett:

Protein: all slags kjøtt, egg, fisk, ost, cottagecheese, kesam, proteinpulver

Karbs: ris, pasta, potet, brød, knekkebrød, havregryn, riskaker, frukt, bær, grønnsaker

Fett: olje, ost, smør, avokado, nøtter, frø

Ønsker du å spise is, kjeks, nugatti eller whatever, spis det, bare regn det ut i kalsa dine :) 

Å miste fett og bygge muskler er vanskelig å gjøre samtidig, uansett hvilken "diett", det har med kalori overskudd eller underskudd! 

Tusen takk!😄 Sånne gode tips jeg ønsket👌🏽 jeg vet det er vanskelig å bygge muskler og gå ned i fett, men synes jeg har mistet usendvanlig mye muskler. Men etter jeg begynnte å logg føre dietten, la jeg merke til at jeg har ligget på 1100-1300 kcal pr dag, å det er jo alt for lite. Så nå vill jeg prøve på makro😊 Å få kroppen i balanse. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
14 timer siden, Zmurph skrev:

Begynn med å sette opp en måltidsplan basert på makroene dine. Slik at du treffer alle sånn ca. innen dagen er omme. Derfra kan du begynne å bytte ut matvarer. Når du kommer inn i det kan du være mer og mer fleksibel, men i begynnelsen hjelper det å ha litt struktur på ting.

Bruk en app som f.eks. myfitnesspal

Takk for svar!😊 Dette har jeg allerede begynnt med idag, har lagt alt mat klar i myfitnesspal så jeg bare kan gå å lage maten når jeg skal spise. Så rekner jeg med etterhvert at jeg kan bytta ut matvarer. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Med mål om både å bygge muskler og gå ned i fett,  blir proteininntak ekstra viktig. Samtidig kan det være veldig gunstig å huske på ting som omega3, jod og D-vitamin da disse i stor grad påvirker hormonbalanse og metabolisme :)

Du bør heller ikke ligge i stort underskudd, da blir det vanskelig å øke muskelmassen.  For stort underskudd og for mye trening vil fort klusse det til hormonmessig ved at utskillelse av stresshormoner øker,  og disse har stikk motsatt effekt av hva du ønsker da de bryter ned muskler og stimulerer til fettlagring

Share this post


Link to post
Share on other sites

Annonse

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...