Gå til innhold

Har jeg forstått kaloriforbrenning riktig?


Anbefalte innlegg

Hei!

Først litt info: kvinne, 29, 173cm, 86 kilo, 36%fett, 53 kilo muskelmasse, trent styrke og kardio i litt over 2 måneder så jeg er helt nybegynner.

Har gått ned ca 8 kilo med PSMF, spise ca. 2g protein pr kilo kroppsvekt, men mistet like mye muskler som fett, så må tenke litt nytt.

Ok, så dette er det jeg vet: man må ligge 7.000 kalorier i underskudd i uka for å gå ned 1 kilo fett. Jeg leser stadig at det er anbefalt å gå ned mellom 0,5 og 1 kilo i uka, så da antar jeg at 1 kilo, eller 7.000 kalorier i underskudd er ok for meg. Dvs. jeg må ligge 1.000 kalorier i underskudd om dagen.

Basal forbrenningen min er 1.700. Jeg lever et stillesittende liv (prøve å endre dette så mye som mulig), men pr. i dag blir det ikke mye hverdagsaktivitet, MEN jeg trener mellom en og to timer hver dag, og forbrenner i følge klokka mellom 500 og 800 kalorier pr gang. Men samtidig må jeg trekke fra 70 kalorier pr time jeg trener fordi dette er det jeg ville forbrent hvis jeg ikke var i bevegelse. Så en dag kan se slik ut: 1700 + 800 - 140 + litt hverdagsaktivitet = kanskje rundt 2600 i forbrente kalorier?

Og hvis jeg skal gå ned 1 kilo i uka, så kan jeg spise 1.600 kalorier om dagen? Altså, noen som har noen innspill? Tenker jeg riktig?

Og i tillegg fortsetter jeg med 2 proteiner pr kilo kroppsvekt, altså 172 proteiner (688 kalorier), og dermed ca 900 kalorier fordelt på fett og karbohydrater, forutsatt at jeg ikke er helt på bærtur med antakelsen om ca 2600 kalorier forbrent.

Takker så mye for innspill, jeg vil gjerne lære og forstå mer om fett, muskler, mat, trening, osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei,

Ikke tenk på basal forbrenning, " the amount of energy expended while at rest in a neutrally temperate environment, in the post-absorptive state (meaning that the digestive system is inactive, which requires about twelve hours of fasting "