Gå til innhold

Progresjon i antall push ups fort


Anbefalte innlegg

Hei! Jeg er en 18 år gammel jente som skal på opptak til befalsskolen om to uker. Det betyr veldig mye for meg å komme inn, og jeg ønsker virkelig dette. 

Minstekravet på antall push ups er 10 stk, men jeg knekker sammen på den åttende. Vet dere om jeg har en sjans til å bygge dette opp til 10stk på to uker? 

Tusen takk for svar!

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • 3 uker senere...

Pushup til frokost, middag og kvelds mens du lager mat. Det tok meg omtrent 1 mnd å gå fra 10 til 40 reps.

Siden du har to uker på deg og klarer 8 så går dette helt fint. 

Ville kjørt 5 pushups a 3 set - 3 ganger om dagen i 4-5 dager fra i dag.

Øk så til 6x3 4-5 dager

7x1 6x1 6x1

Max.

Det er en måte å bli god i pushups og det er å gjøre det mye, du blir heller ikke overtrent / belastet noe særlig av det.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
16 minutes ago, Zharoon said:

Ja, enig med brutti, tren push ups ofte, helst hver dag. I og med at du er så svak og utrent, så vil du ikke konne belaste musklene dine så mye at du må hvile noe mer enn 8-12 timer uansett.

Rett meg gjerne om jeg tar feil, men vil ikke en med lite treningsgrunnlag kjøre seg i grøfta raskere enn en godt trent person? Er ikke det akkurat derfor toppidrettsutøvere kan trene to økter daglig?

Ikke at jeg påstår at man kjører seg i grøfta av å ta noen ti-talls push-ups om dagen.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
4 timer siden, LtdEdFred skrev:

Rett meg gjerne om jeg tar feil, men vil ikke en med lite treningsgrunnlag kjøre seg i grøfta raskere enn en godt trent person? Er ikke det akkurat derfor toppidrettsutøvere kan trene to økter daglig?

Ikke at jeg påstår at man kjører seg i grøfta av å ta noen ti-talls push-ups om dagen.

Kommer jo an på hvilken type trening det er. En som tar 400kg knebøy, vil ikke kunne gjøre 5x5 300kg hver dag, en som har 60kg i knebøy, vil fint kunne ta 45kg 5x5 6 ganger i uken. Totalt sett så vil en trent utøver kunne løfte mer kg totalt fordi vedkommene er sterkere. Innenfor styrkeløft er det vanlig å programmere inn høyere frekvens for kvinnelige løftere/løftere i lavere vektklasser. I sykling så vil ikke belastningen pr km være tyngre for en proff utøver og da må man trene ''hardere'' ved å sykle lengre.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

Den 27.6.2016 at 22.01, LtdEdFred skrev:

Rett meg gjerne om jeg tar feil, men vil ikke en med lite treningsgrunnlag kjøre seg i grøfta raskere enn en godt trent person? Er ikke det akkurat derfor toppidrettsutøvere kan trene to økter daglig?

Ikke at jeg påstår at man kjører seg i grøfta av å ta noen ti-talls push-ups om dagen.

Kort og godt nei. Pushups er ikke en veldig "belastende" øvelse utenom på pecs skuldre og triceps. Det er ikke slik som f. eks tung benkpress eller liknende øvelser hvor også sentral nervesystemet blir utslitt.

Det er en generell oppfatning på forumet her at man skal være forsiktig med overtrening, jeg stiller meg litt kritisk til nettopp dette. Selv om overtrening er en reel greie, så skal det mye belastning til over tid og de aller fleste her er nok ganske langt unna og pushups er ikke en øvelse du vil overbelaste kroppen i noen særlig grad. 


 

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...