Jump to content
Sign in to follow this  
Litagoo

Knebøy - Smerter under Skulderblad.

Recommended Posts

God kveld godtfolk! 

 

Sitter her nå etter en treningsøkt med et lite spørsmål, som jeg håper noen her kan svare på. 

Har ikke trent lenge, og har helt elendig teknikk på knebøy, så driver enda bare med stang uten vekter på. 

Men sliter med en merklig ubehag i ryggen når jeg skal utføre det. Akkurat som om rett under Skulderbladene, så er det noe som holder på å "knekke" på plass. Litt vanskelig og forklare det, men kommer på begge sider, helt fra jeg setter stanga på ryggen, har noen ideer om at det kanskje kan være at jeg står litt for rett i ryggen, eller presser brystet for langt ut. Prøvde å finne ut av det idag, men eter 4 set så ble det litt så som så. 

 

Er det noen her som kanskje vet eksakt hva det kan være som fører til dette? Jobbet med å ikke få smerter i korsryggen når jeg utførte det, Og ser ut som det er på plass nå, så får jeg fikset dette over, så blir ting bra :)

Takk for svar! :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fortsetter under...

Antakeligvis ligger skulderbladene enten for høyt opp, eller for utrotert. Dette fører til at de kan kræsje inn i costa (ribben) og føre til symptomer ala det du beskriver.

Kan også være at du oversvaier brystryggen.

Det er veldig  viktig å vite at korsryggen og brystryggen har helt forskjellige strukturelle atributter.

Korsryggen er nøytralt SVAI, mens brystryggen er nøytralt KRUM. Sistnevnte skal derfor ikke svaies i særlig grad. Mange mister evnen til å svaie korsryggen og samtidig krumme brystryggen; de gjør enten det motsatte, eller svaier begge, eller krummer begge. Det er viktig å lære å svaie korsrygg mens man krummer brystrygg. Dette vil også dramatisk øke buktrykket.

Cervical-Lordosis-Diagram.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Takk skal du ha. Ja er veldig usikker selv på formen. Ettersom jeg faller tilbake på konklusjonen om Anterior pelvic tilt kanskje er synderen for meg. Ettersom det kan føles på meg at jeg har litt for mye svai i korsryggen når jeg står, og at jeg får den så kalte "buttwink" når jeg utfører øvelsen. Funnet en del videoer på utøvelser jeg kan gjøre for å prøve å korrektere dette, skal se hvordn det blir. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ok, takk for svar. Har du noen formening om framgansmåte, eventuelt klipp som forklarer og viser rundt dette? Litt vanskelig og se problemet sånn sett på sin egen squatting, og hvordan feilen ser ut i forhold til "normalen" 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Legg ut et bilde av stillingen til skulderbladene dine, dvs overkropp fra side og bakside. Både med armene hengende, og med armene i 'knebøystilling'.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Annonse

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...