Jump to content
Kåre1998

Bygge seg opp igjen etter sykdom

Recommended Posts

Hei, jeg har trent veldig godt i et halvt år nå og bygget masse muskler. I en uke nå har jeg vært syk og gått ned 5 kg i vekt. Jeg føler selv at jeg har mistet utrolig mye av det jeg har jobbet for. Er dette tilfelle? Og isåfall tar det lang tid å bygge seg opp igjen? Har spist veldig lite under sykdomsperioden

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fortsetter under...

Slapp helt av :)

 

Mesteparten av vektnedgangen er tap av vann. Det legger du fort på deg når matinntak og trening kommer tilbake til normalen. Du er tilbake igjen på no-time!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tusen takk for svar:) fikk meg til å føle meg bedre, men er du sikker på dette? merker særlig at lårene har blitt utrolig mye mindre, en shorts som ikke passet før, passer med god margin nå

Share this post


Link to post
Share on other sites
11 timer siden, Kåre1998 skrev:

Tusen takk for svar:) fikk meg til å føle meg bedre, men er du sikker på dette? merker særlig at lårene har blitt utrolig mye mindre, en shorts som ikke passet før, passer med god margin nå

Muskelmasse som du har brukt et halvt år på å bygge opp vil du ikke klare å miste på hverken èn, tre eller fem uker om du så hadde gått inn for å gjøre dette.

Det er klart at for de aller fleste som dedikerer hverdagen sin til dette, så er tap av muskelmasse en skrekk større enn mannen med ljåen himself - Og spesielt for yngre mennesker som av ymse grunner ufrivillig blir satt tilbake noen uker, er det lett å tenke i de baner.

Et tips: Ikke google ting som "Loss of muscle mass in one week / bodybuilding.com" osv. hvis du søker etter svar du IKKE vil høre vil du finne nettop dette, nettet er fullt av klovner og bro`s som sprer vranglære, og "Fitnessbransjen" er full av folk som elsker å fortelle deg at du vil mislykkes hvis du ikke gjør eksakt SÅNN og SÅNN, spesielt på internett.

Enhver person som påstår at du har mistet muskler ila. denne uken er en kunnskapsløs klovn som burde vært tiltalt for spredning av vranglære, det eneste unntaket ville vært om du led av alvorlige sykdommer ala. MS ol.

Jeg kan garantere deg at du ikke har mistet muskelmasse av betydning på denne uka. Spis godt fremover, og ta det med ro i starten, så vil de kiloene være tilbake like fort som du "Mistet" dem. Som andre sier er disse kiloene vann, og ingenting annet.

Jeg kan sette ting litt i perspektiv for deg, og jo, dette "gamet" er jo selvsagt individuelt: Jeg er 32 år gammel, for noen år tilbake var jeg involvert i en trafikkulykke, og jeg ble sykemeldt i tre måneder. Jeg har drevet med seriøs styrketrening og kosthold siden jeg var 16-17 år, selvsagt med opp og ned-perioder og perioder uten trening, men stort sett har jeg holdt koken hele veien. Når jeg var involvert i denne trafikkulykken var jeg nede på en fettprosent på 9-10, på en kroppsvekt som ifølge BMI ville vært definert som overvektig med god margin.

Denne gangen ble jeg liggende tre måneder på sofaen, etter tre måneder var jeg igrunn klar for å trene igjen rent fysisk, men motivasjon var på sitt laveste noensinne, og jeg ble liggende 4 måneder til på sofaen, det vil si: Jeg var tilbake i jobb, men jeg trente ikke, jeg ga blanke f i kosthold, jeg spiste alt jeg haddel yst på, 24 timer i døgnet, jeg sov lite, satt opp til langt på natt veldig ofte og spiste snop, tok meg en snus, var mere på fest i helgene, og røyka sigaretter når jeg drakk. Etter 7 mnd (Nyttår og greier ) bestemte jeg meg for å komme meg tilbake der jeg var, på dette tidspunktet var fettprosenten min høy, jeg aner ikke hva den var, men sammen med en god dose vann var jeg i mitt livs verste form, veide 115 kg og så helt jævlig ut.

Jeg kjørte på med diett fra dag 1, det tok ikke særlig lang tid (1 mnd ca) før styrken var der den var før jeg "Slutta" å trene, og denne beholdt jeg stort sett til tross for at kiloene og fettet rant av i de kommende månedene. Seks måneder etterpå var jeg nede på 10 i fettprosent igjen, på omtrent samme vekt som sist gang. Jeg hadde lagt på meg en del fett, og holdt en GOD del vann, men jeg mistet MINIMALT med muskelmasse, om noe som helst av betydning, isåfall kom denne tilbake igjen rimelig fort når jeg startet opp igjen.

Uten sammenligning forøvrig, men det bør sette ting litt i perspektiv når du bekymrer deg for tap av muskelmasse etter en uke med sykdom.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tusen takk:)) dette hjalp utrolig mye. Kjente meg igjen i utrolig mye av det du skrev, og all erfaringen din lærte meg mye og fikk meg til å sette ting i perspektiv, og slappe av noen hakk. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest =xXx=
8 timer siden, NoBro skrev:

Muskelmasse som du har brukt et halvt år på å bygge opp vil du ikke klare å miste på hverken èn, tre eller fem uker om du så hadde gått inn for å gjøre dette.

Det er klart at for de aller fleste som dedikerer hverdagen sin til dette, så er tap av muskelmasse en skrekk større enn mannen med ljåen himself - Og spesielt for yngre mennesker som av ymse grunner ufrivillig blir satt tilbake noen uker, er det lett å tenke i de baner.

Et tips: Ikke google ting som "Loss of muscle mass in one week / bodybuilding.com" osv. hvis du søker etter svar du IKKE vil høre vil du finne nettop dette, nettet er fullt av klovner og bro`s som sprer vranglære, og "Fitnessbransjen" er full av folk som elsker å fortelle deg at du vil mislykkes hvis du ikke gjør eksakt SÅNN og SÅNN, spesielt på internett.

Enhver person som påstår at du har mistet muskler ila. denne uken er en kunnskapsløs klovn som burde vært tiltalt for spredning av vranglære, det eneste unntaket ville vært om du led av alvorlige sykdommer ala. MS ol.

Jeg kan garantere deg at du ikke har mistet muskelmasse av betydning på denne uka. Spis godt fremover, og ta det med ro i starten, så vil de kiloene være tilbake like fort som du "Mistet" dem. Som andre sier er disse kiloene vann, og ingenting annet.

Jeg kan sette ting litt i perspektiv for deg, og jo, dette "gamet" er jo selvsagt individuelt: Jeg er 32 år gammel, for noen år tilbake var jeg involvert i en trafikkulykke, og jeg ble sykemeldt i tre måneder. Jeg har drevet med seriøs styrketrening og kosthold siden jeg var 16-17 år, selvsagt med opp og ned-perioder og perioder uten trening, men stort sett har jeg holdt koken hele veien. Når jeg var involvert i denne trafikkulykken var jeg nede på en fettprosent på 9-10, på en kroppsvekt som ifølge BMI ville vært definert som overvektig med god margin.

Denne gangen ble jeg liggende tre måneder på sofaen, etter tre måneder var jeg igrunn klar for å trene igjen rent fysisk, men motivasjon var på sitt laveste noensinne, og jeg ble liggende 4 måneder til på sofaen, det vil si: Jeg var tilbake i jobb, men jeg trente ikke, jeg ga blanke f i kosthold, jeg spiste alt jeg haddel yst på, 24 timer i døgnet, jeg sov lite, satt opp til langt på natt veldig ofte og spiste snop, tok meg en snus, var mere på fest i helgene, og røyka sigaretter når jeg drakk. Etter 7 mnd (Nyttår og greier ) bestemte jeg meg for å komme meg tilbake der jeg var, på dette tidspunktet var fettprosenten min høy, jeg aner ikke hva den var, men sammen med en god dose vann var jeg i mitt livs verste form, veide 115 kg og så helt jævlig ut.

Jeg kjørte på med diett fra dag 1, det tok ikke særlig lang tid (1 mnd ca) før styrken var der den var før jeg "Slutta" å trene, og denne beholdt jeg stort sett til tross for at kiloene og fettet rant av i de kommende månedene. Seks måneder etterpå var jeg nede på 10 i fettprosent igjen, på omtrent samme vekt som sist gang. Jeg hadde lagt på meg en del fett, og holdt en GOD del vann, men jeg mistet MINIMALT med muskelmasse, om noe som helst av betydning, isåfall kom denne tilbake igjen rimelig fort når jeg startet opp igjen.

Uten sammenligning forøvrig, men det bør sette ting litt i perspektiv når du bekymrer deg for tap av muskelmasse etter en uke med sykdom.

 

Her er vel det meste og det beste sakt. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Annonse

Da jeg leste bygge seg opp etter sykdom, så jeg for meg månedvis, eller kanskje årevis med nedbrytende sykdom, men 1 uke er null problem, selv om du har gått ned noen kg :)

Bare vær litt forsiktig med å prøve å løfte like tungt som der du var. Jeg vet det er kjedelig, men begynn lavere, og bygg deg opp igjen, så tar det ikke lange tiden :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...