Jump to content
haakon95

Forskjell på å få i seg kalorier gjennom mat og drikke?

Recommended Posts

Holder for tiden på å bulke for å bygge muskler, og derfor spiser jeg mye mer enn jeg vanligvis gjør. Ligger på ca 3000 kalorier daglig (overskudd på 500 kalorier).

Har bare trent i ca 1 år nå, og tidligere har jeg ikke tenkt over hva jeg spiser. Spiser mye mer nå enn jeg gjør før, og føler derfor at jeg ikke klarer å nyte måltidene like godt som jeg gjorde før. Føler ikke den samme sultfølelsen som jeg gjorde da jeg spiste mindre i løpet av en dag.

Men har funnet ut at det er ganske enkelt å nå 3000 kalorier hvis jeg drikker mye melk i løpet av en dag.

Spørsmålet mitt er da om det har noe å si hvordan man får i seg kaloriene? Vil det være bedre for optimal muskelvekst å få i seg mest mulig av kaloriene gjennom mat, eller går det helt fint å drikke en del melk også?

Men jeg snakker altså ikke om å drikke 5 liter melk daglig, nærmere 2 liter lett melk per dag (som er nesten 1/3 av alle kaloriene). Utenom dette har jeg et variert kosthold med en god balanse mellom protein, karbohydrater og fett.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fortsetter under...

Nei det er det ingen forskjell på, så drikk å kos deg! Det er lettere å få i seg mye kalorier hvis du drikker dem dersom du sliter med å få i deg nok.

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 minutes ago, Kaiman said:

2 liter melk?

Takk for svar!

Kaiman: Ja, pleier faktisk å ligge på nesten 2 liter melk hver dag (ihvertfall de dagene jeg trener). Har vanligvis ikke så god matlyst om morgenen, så da pleier jeg å spise en banan og en yoghurt + 0,75 liter melk. Også blir det fort 0,5 liter melk i proteinshaken etter trening. Og da mangler jeg bare 0,75 liter til kvelds før jeg er oppe i 2 liter.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Helt rått. har 0 jeg, Men jeg bulker ikke heller da.

Slenger samtidig med vårruller som tips til kcal plass. om ikke alle typer så finnes det en del

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 minutes ago, Kaiman said:

Helt rått. har 0 jeg, Men jeg bulker ikke heller da.

Slenger samtidig med vårruller som tips til kcal plass. om ikke alle typer så finnes det en del

Kan se for meg at jeg kommer til å roe ned på melkedrikkingen når jeg skal cutte for å få mer plass til skikkelig mat jeg og. Blir nok en ganske stor overgang å gå fra 3000 kcal til 2000 kcal per dag.

Holder faktisk på å lete etter digg mat å spise på bulk, og skrev faktisk vårruller på handlelisten igår haha.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Annonse

Melk er digg! Sjekk ut Røros-melk om den er tilgjengelig der du bor. Fås kjøpt på Coop Obs og Meny i Trondheim. Psycho god melk. Ante ikke at det kunne være så stor forskjell på melk. Helmelka deres er gudenektar :D

En mulig ulempe med å drikke mye melk er mengden fett avhengig av hvilken type melk du drikker. Til shakes går det fint å bruke ekstra lett eller skummet melk.

Share this post


Link to post
Share on other sites
13 timer siden, haakon95 skrev:

Holder for tiden på å bulke for å bygge muskler, og derfor spiser jeg mye mer enn jeg vanligvis gjør. Ligger på ca 3000 kalorier daglig (overskudd på 500 kalorier).

Har bare trent i ca 1 år nå, og tidligere har jeg ikke tenkt over hva jeg spiser. Spiser mye mer nå enn jeg gjør før, og føler derfor at jeg ikke klarer å nyte måltidene like godt som jeg gjorde før. Føler ikke den samme sultfølelsen som jeg gjorde da jeg spiste mindre i løpet av en dag.

Men har funnet ut at det er ganske enkelt å nå 3000 kalorier hvis jeg drikker mye melk i løpet av en dag.

Spørsmålet mitt er da om det har noe å si hvordan man får i seg kaloriene? Vil det være bedre for optimal muskelvekst å få i seg mest mulig av kaloriene gjennom mat, eller går det helt fint å drikke en del melk også?

Men jeg snakker altså ikke om å drikke 5 liter melk daglig, nærmere 2 liter lett melk per dag (som er nesten 1/3 av alle kaloriene). Utenom dette har jeg et variert kosthold med en god balanse mellom protein, karbohydrater og fett.

Om du hadde fått i deg nøyaktig de samme kaloriene og næringsstoffene som du får via disse 2 litrene med melk (Proteiner og karbo) via f.eks kylling og grovt brød så hadde du naturligvis ikke lagt på deg mere/mindre muskler av det ene eller det andre. Jeg har også slitt med å få i meg nok kcal og karbohydrater i perioder jeg har vært matlei, og melk har vært en glimrende måte å få i seg ekstra på, også iform av tid spart.

Du vil sikkert finne bro`s som har en eller annen avansert forklaring på hvordan du vil få tre ganger så mye gainz om du tygger maten, men dette er bare tull, dessuten er det jo ikke slik at du kun lever på melk. Du kjenner din egen kropp best, funker dette for deg er det ingen grunn til å slutte med det. Eventuelt får du fryse ned melka og tygge den.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest =xXx=

Kjør på med melk, kcal er kcal. Hæppy bulk;)

Share this post


Link to post
Share on other sites
8 timer siden, Kaiman skrev:

Helt rått. har 0 jeg, Men jeg bulker ikke heller da.

Slenger samtidig med vårruller som tips til kcal plass. om ikke alle typer så finnes det en del

Går daglig 2 liter melk her og. Å det er ikkje bulk. Melk er jo bare FANTASTISK 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...