Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Heisann! Håpte noen der ute ville hjelpe meg litt. Går fortiden på PSMF dietten og har noen spørsmål angående alkohol og oppkarbing. Har lest alt som er å lese om det, og i tillegg gått på dietten i 10 dager før men da uten alkohol og oppkarbing. Har planer om å gjennomføre 6 uker (eller til jeg sier meg fornøyd), og er nå snart ferdig med uke 1. 

Aner ikke hvilken fettprosent jeg har, men tipper rundt 20-25, er jente, 167cm og 67kg. Er det da optimalt med oppkarbing hver 10. dag, eller skal jeg ta det oftere/skjeldnere? 

Og over til alkohol. Kjører dietten etter punkt og prikke, men skal feire på 17mai og lurer derfor på om jeg burde velge vodka med sukkerfritt blandevann eller hvitvin? Vodka har jo ingen karbs men mye kcal, og omvendt med hvitvin. Er veldig usikker på dette siden man skal ligge så lavt på kaloriene i tillegg til lavt på karbohydrat og fett. Ligger vanligvis på 7-800kcal daglig på denne dietten. Noen forslag? Vil alkohol ødlegge mye av dietten?

 

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fortsetter under...

6 minutter siden, katttttt skrev:

Heisann! Håpte noen der ute ville hjelpe meg litt. Går fortiden på PSMF dietten og har noen spørsmål angående alkohol og oppkarbing. Har lest alt som er å lese om det, og i tillegg gått på dietten i 10 dager før men da uten alkohol og oppkarbing. Har planer om å gjennomføre 6 uker (eller til jeg sier meg fornøyd), og er nå snart ferdig med uke 1. 

Aner ikke hvilken fettprosent jeg har, men tipper rundt 20-25, er jente, 167cm og 67kg. Er det da optimalt med oppkarbing hver 10. dag, eller skal jeg ta det oftere/skjeldnere? 

Og over til alkohol. Kjører dietten etter punkt og prikke, men skal feire på 17mai og lurer derfor på om jeg burde velge vodka med sukkerfritt blandevann eller hvitvin? Vodka har jo ingen karbs men mye kcal, og omvendt med hvitvin. Noen forslag? Vil alkohol ødlegge mye av dietten?

 

Hvor lenge har du vært på diett ? Behovet for oppkarbing/spisedag føler du best på selv, men en taktisk spisedag/oppkarbingsdag hver tiende dag kommer ihvertfall ikke til å ødelegge noe som helst, og det kan så absolutt være veldig bra for motivasjonen. Kjører selv oppkarbing på diett, 1-2 dager i uka (Avhengig av hvor jeg ligger i løypa) og det har ikke satt meg tilbake en eneste millimeter. Du kjenner din egen kropp best selv.

Fra et trenings og kostholdsperspektiv er det nok ganske klart at hvitvin er et sunnere alternativ enn vodka, mer naturlig, mindre alkoholprosent, etc.

Alkohol en sjelden gang vil ikke ødelegge noe som helst, så kos deg du, for meg så er det litt av poenget å faktisk kunne kose seg ved slike anledninger med god samvittighet, er strikt på trening og kosthold så og si året rundt, så dersom jeg skulle skygge banen hver gang en ordentlig anledning til en skikkelig fest eller sosial sammenkomst bød seg, så hadde det vært verdt null spenn for min del å komme i god form.

Det er faktisk greit den dagen man blir gammel, å ha litt andre ting å minnes og mimre om enn torsk og brokkoli.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
13 minutter siden, NoBro skrev:

Hvor lenge har du vært på diett ? Behovet for oppkarbing/spisedag føler du best på selv, men en taktisk spisedag/oppkarbingsdag hver tiende dag kommer ihvertfall ikke til å ødelegge noe som helst, og det kan så absolutt være veldig bra for motivasjonen. Kjører selv oppkarbing på diett, 1-2 dager i uka (Avhengig av hvor jeg ligger i løypa) og det har ikke satt meg tilbake en eneste millimeter. Du kjenner din egen kropp best selv.

Fra et trenings og kostholdsperspektiv er det nok ganske klart at hvitvin er et sunnere alternativ enn vodka, mer naturlig, mindre alkoholprosent, etc.

Alkohol en sjelden gang vil ikke ødelegge noe som helst, så kos deg du, for meg så er det litt av poenget å faktisk kunne kose seg ved slike anledninger med god samvittighet, er strikt på trening og kosthold så og si året rundt, så dersom jeg skulle skygge banen hver gang en ordentlig anledning til en skikkelig fest eller sosial sammenkomst bød seg, så hadde det vært verdt null spenn for min del å komme i god form.

Det er faktisk greit den dagen man blir gammel, å ha litt andre ting å minnes og mimre om enn torsk og brokkoli.

Takk for svar!

Er på dag 4 nå, begynte på mandag. Elsker jo i grunnen karbohydrat fra før, så vil jo selvsagt ha det hele tiden. Derfor synes jeg det blir vanskelig å vite når jeg skal fylle på? Kan jo ikke kjøre oppkarbing for ofte bare fordi jeg har "lyst" på. Da går jo hele meningen med dietten ut. Så når merker man at det er på tide å fylle opp?

Lenke til innlegg
Del på andre sider
1 time siden, katttttt skrev:

Takk for svar!

Er på dag 4 nå, begynte på mandag. Elsker jo i grunnen karbohydrat fra før, så vil jo selvsagt ha det hele tiden. Derfor synes jeg det blir vanskelig å vite når jeg skal fylle på? Kan jo ikke kjøre oppkarbing for ofte bare fordi jeg har "lyst" på. Da går jo hele meningen med dietten ut. Så når merker man at det er på tide å fylle opp?

Det er veldig vanskelig å gi et kvalifisert svar på et slikt spørsmål, all den tid det avhenger av en rekke faktorer: Treningsgrunnlag, form, fettprosent (Du har jo forsåvidt oppgitt denne) - mål med dietten (Hvor lavt du ønsker å gå) etc.

4 dager på diett er ikke akkurat langt ut i dietten, for å si det sånn, så fra et trenings og ernæringsmessig perspektiv er det vel rimelig klart at oppkarbing/spisedag ikke akkurat er "taktisk nødvendig" for fremgangen sin skyld.

Men for mange så er det også slik at en dag i uka, hver tiende dag, hver fjortende dag (Alt etter hva man selv velger å gjøre) hvor man har et mindre strikt regime, og koser seg litt ekstra enten det er med det ene eller det andre, er en motiverende faktor. Dersom du har en spisedag hver tiende dag, men totalt sett spiser i kaloriunderskudd, så vil det gå riktig vei uansett.

Når jeg var i mitt voksne livs mest elendige form etter 6 måneder på sofaen (3 mnd. skadet etter en motorsykkelulykke) og måtte på diett fra dag 1 så kjørte jeg på med spisedag èn gang i uka fra starten av. Det hindret meg absolutt ikke i å komme ned i 10% kroppsfett. Hvis man skal høre på hva ymse bro`s og besserwissere på nettet sier så vil man få servert en hel rekke forskjellige fasitsvar på det meste.

Konklusjonen er at det blir totalen som teller.

 

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 3 uker senere...
Den 28. april 2016 at 18.29, katttttt skrev:

Heisann! Håpte noen der ute ville hjelpe meg litt. Går fortiden på PSMF dietten og har noen spørsmål angående alkohol og oppkarbing. Har lest alt som er å lese om det, og i tillegg gått på dietten i 10 dager før men da uten alkohol og oppkarbing. Har planer om å gjennomføre 6 uker (eller til jeg sier meg fornøyd), og er nå snart ferdig med uke 1. 

Aner ikke hvilken fettprosent jeg har, men tipper rundt 20-25, er jente, 167cm og 67kg. Er det da optimalt med oppkarbing hver 10. dag, eller skal jeg ta det oftere/skjeldnere? 

Og over til alkohol. Kjører dietten etter punkt og prikke, men skal feire på 17mai og lurer derfor på om jeg burde velge vodka med sukkerfritt blandevann eller hvitvin? Vodka har jo ingen karbs men mye kcal, og omvendt med hvitvin. Er veldig usikker på dette siden man skal ligge så lavt på kaloriene i tillegg til lavt på karbohydrat og fett. Ligger vanligvis på 7-800kcal daglig på denne dietten. Noen forslag? Vil alkohol ødlegge mye av dietten?

 

Hei :-) Lurte på hvordan det går med din psmf diett sålangt? Jeg har nettopp begynt (dag 3 i dag) og trenger motivasjon og inspirasjon fra andre i "samme båt". Mitt mål er å gå ned 10 kg. Jeg opererte ankelen i februar og har derfor ikke hatt mulighet til å trene og har nettopp begynt å gå mer eller mindre ordentlig igjen. Har fremdeles litt restriksjoner når det kommer til bevelighet men har begynt å gå en del tur (helst bakker og i trapper). Trener lite styrke for tiden. hadde vært fint å dele erfaringer og motivere hverandre :-) 

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...