Gå til innhold

Hjelp!! Vil ned i fettprosent men likevel få muskler!


Anbefalte innlegg

Hei! Vet ikke om dette er rett sted å spørre, men jeg prøver! Jeg er ei jente på 21 år på 179 cm som har litt "for mye" fett på kroppen ut i fra hva jeg kunne tenke meg. Jeg har siden januar gått på en kalorirestriktivt diett på ca 1800 kcal dagen (litt mer de dagene jeg trener) ved hjelp av appen "fitsum" hvor jeg logger stort sett alt jeg spiser. Har i tilegg trent 5-6 ganger i uken, både full kropp styrke og kondisjon. Startet på 75 kg i januar, og veier nå 69.

Jeg føler jeg gjør noe galt eller ikke innehar nok kunnskap fordi jeg synes det går så tregt! Føler heller ikke det vises spesielt mye på kroppen, spesielt ikke på magen.

De siste to ukene har jeg gått ned til 1300 kcal utenom fysisk aktivitet og lagt inn 3-4 intervalløkter i uka. Er det for mye å spise 170g karbohydrater daglig? Føler jeg har prøvd og prøvd og jobbet utrolig hardt uten å få de resultatene jeg ser så utrolig mange andre har- og håper noen kan gi meg noen sunne og effektive tips for å gå ned i vekt men samtidig bygge muskler!! (Spiser ca 50g protein daglig) Hva bør jeg/bør jeg ikke spise- hvor ofte bør jeg trene (og når? Før frokost?). Hvor ofte bør jeg trene styrke? Er så fortvilt!

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei,

Først og fremst vil jeg si at 6 kg vektnedgang siden Januar er et kjemperesultat. Om du vil at vektnedgangen skal være sunn, og at du lett skal holde deg på ny matchvekt er det veldig lurt å tenke langsiktig, og ta tiden til hjelp. 

69 kg fordelt på 179 cm definitivt ikke for mye. Det høres ut som du fremover bør ha fokus på styrketrening og å bygge muskler for å få det resultatet du ser for deg. Jeg vil anbefale deg å spise mer protein. 50g er for lite for en som trener 5-6 dager i uken. Mellom 100 og 140 gram et sted. :) Når på dagen du trener er ikke viktig.

Nå vet ikke jeg hvor lenge du har trent og hvor lenge du har logget mat osv, men jeg vil anta at de du sammenligner deg med har holdt på en stund lenger enn deg. Muskelbygging tar tid, og resultatene kommer ikke over natta/uken/måneden. Fokuser på deg selv :) 

For å bli spesifikk vil jeg satset på noe slikt:

  • Tren som du vil, men lag/følg et program for styrketrening hvor det er en plan for progresjon. 
  • Sikt på makroer som ser omtrent slik ut: minst 1g fett/kg kroppsvekt. 1,8-2g protein/kg kroppsvekt, og resten karbohydrater. Fordel utover dagen som du vil, men ha en form for protein in hvert måltid.
  • Fokuser på prestasjon og progresjon i styrketreningen fremfor tallet på vekta.
  • Prøv deg med et lite kalorioverskudd de dagene du trener styrke, og skap underskuddet på dagene du har treningsfri.

Håper det hjalp! :) 

Morten

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...