Gå til innhold

Måltidsfrekvens mtp høyt kolesterol(?)


Mr.Positive

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Har i dag hatt en gjennomgang av min helse ifbm helseundersøkelse utført i regi av arbeidsgiver.

totalkolesterol, HLD-kolesterol og kolesterolatio var fine.

totalkolesterole: 4,51 (ønskelig under 5,0 mmol/L.)

HDL-kolesterole: 1,16 (ønskelig større enn eller lik 1,0 mmol/L)

LDL-kolesterol: 3,04 (ønskelig under 3,0 mmol/L)

kolesterolratio: 3,39 (ønskelig under 5,0 mmol/L)

 

Som dere kan se så er mitt LDL-kolesterol noe høyere enn ønskelig ut i fra denne skalaen. vedkommende fra BHT (bedrifthelsetjenesten) mente dette kunne være pga mine kostholdsvaner, og/eller arvelig. Mitt spørsmål er følgende:

Har måltidsfrekvens noe særlig påvirkning på LDL-kolesterolet? Hun mente jeg måtte spise maten min fordelt utover flere måltider. Jeg vet jo at måltidsfrekvensen er bare tull, og at det er totalmengden (energi) du konsumerer totalt over en dag som har noe å si til syvende og sist, MEN dette gjelder jo fortrinnsvis kun når det kommer til vektreduksjon/vektoppgang o.l. og ikke mtp kolesterolet? Eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har høyt kolesterol også, og vært en del med legen for dette. Jeg er svært arvelig belastet og det er derfor jeg sliter med det + har retningslinjer jeg må følge. Jeg er undervektig og spiser langt fra for nye fett, så er ikke livsstilen :)

måltidsfrekvens har ingenting å si når det kommer til kolesterol. Det fikk jeg i alle fall beskjed av legen min, samt klinisk ernæringsfysiolog på Ullevaal. Det viktige er som du sier - det totale inntaket. Dersom du er bekymret for kolesterolet vil jeg anbefale å ta en prat med legen din for å få noen grunnleggende retningslinjer og råd! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida, hehe - jeg er mest opptatt av å få korrekt informasjon fra fagfolk som skal kunne feltet sitt, noe det tyder på at vedkommende som gav meg informasjonen, ikke kunne :)

Som du ser ovenfor så er alt av kolesterol, bortsett fra LDL-kolesterolet innenfor normalen, og denne var kun 0,04 mmol/L over normalen, så jeg er ikke bekymret. Dessuten er jeg kun 24 år, så jeg tenkte egentlig å endre på et par kostholdsvaner, og da typ måltidfrekvens, OM det stemte. Men det virker det som at det ikke gjør, noe jeg også mistenkte. Takk for tilbakemelding :)

Da er det heller selve kostholdet som kan endres på tenker jeg, vedrørende kolesterolet mitt, og ikke frekvensen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok netopp en checkup selv, tenkte det kunne være interresant å se etter en nokså hard bulkeperiode siden nyttår med en vektoppgang på rundt 12kg på 3mnd. Kan nevne at det har gått med 6 egg, 200g ost, 2 hvitløksbaguetter og 400g kyllingvinger daglig, bare for å nevne noe. Godt med meierismør på det meste. Lagt rundt 6500kcal + med mye fett.

HDL-Kolesterol: 2.3

LDL-Kolesterol: 1.8

HDL/LDL ratio: 1.7

Totalkolesterol: 3,9

Med andre ord veldig bra. Avkrefter vel myten om at egg og meieriprodukter er dårlig for kolesterolet :) Det som er verdt å nevne er at jeg konsekvent spiser en boks makrell i tomat (170g) daglig. Der snakker vi jo 9 gram omega3 per boks. Meget mulig dette har positiv virkning på HDL og HDL/LDL ratio. Du kan jo prøve det en periode? Ellers er det jo ikke til å stikke under en stol at det også kan være genetiske faktorer som spiller inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, gøns skrev:

Tok netopp en checkup selv, tenkte det kunne være interresant å se etter en nokså hard bulkeperiode siden nyttår med en vektoppgang på rundt 12kg på 3mnd. Kan nevne at det har gått med 6 egg, 200g ost, 2 hvitløksbaguetter og 400g kyllingvinger daglig, bare for å nevne noe. Godt med meierismør på det meste. Lagt rundt 6500kcal + med mye fett.

HDL-Kolesterol: 2.3

LDL-Kolesterol: 1.8

HDL/LDL ratio: 1.7

Totalkolesterol: 3,9

Med andre ord veldig bra. Avkrefter vel myten om at egg og meieriprodukter er dårlig for kolesterolet :) Det som er verdt å nevne er at jeg konsekvent spiser en boks makrell i tomat (170g) daglig. Der snakker vi jo 9 gram omega3 per boks. Meget mulig dette har positiv virkning på HDL og HDL/LDL ratio. Du kan jo prøve det en periode? Ellers er det jo ikke til å stikke under en stol at det også kan være genetiske faktorer som spiller inn.

Hei, takk for utfyllende og god informasjon :) Ja, jeg har selv vært i kcal underskudd over en lengre periode(snart 1 år), med noen pauser og litt vedlikehold. Det har for det meste gått i karbonadedeig og kyllingfilet. Er alt for dårlig på fisk, så jeg tipper nok at jeg kan gjøre noen enkle grep som vil påvirke kolesterolet positivt på den biten. Så jeg skal bli flinkere på det framover :) Jeg har undersøkt med min far om han har høyt kolesterol, eller vet om noen i familien som har det, men det viste han ikke noe om. Antar derfor at det er kostholdet mitt jeg først og fremst bør se på. Men nå skal jeg bare ligge i underskudd i ca 1 mnd til, så blir det vedlikehold i sommer, også blir det å legge seg litt i overskudd fram mot vinteren og jul. Så skal få uppet omega3 opptaket betraktelig, og ta en ny test igjen om 6-12mnd :) Jeg ville først og fremst få avkreftet/bekreftet om måltidsfrekvens kunne knyttes opp i mot høyt kolesterol, noe som det tyder på at det ikke kan, ut i fra svarene jeg har fått her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måltidsfrekvens har nok lite å si på den biten, uten at jeg skal uttale meg for skråsikkert om det. Men som sagt, liker du makrell i tomat så er det bare å kjøre på. Nydelig godt på brødskiver med majones over ;)Genial måte å få i seg omega 3 på. Oppimot 4x mer omega 3 en laks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, gøns skrev:

Måltidsfrekvens har nok lite å si på den biten, uten at jeg skal uttale meg for skråsikkert om det. Men som sagt, liker du makrell i tomat så er det bare å kjøre på. Nydelig godt på brødskiver med majones over ;)Genial måte å få i seg omega 3 på. Oppimot 4x mer omega 3 en laks.

Jeg skal ærlig innrømme at jeg ikke har smakt makrell i tomat siden jeg var en liten drittunge:D Jeg får kjøpe det med på butikken neste gang jeg handler, for jeg synes faktisk det både ser og lukter godt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En viss andel av befolkningen får høyere kolesterol av å spise av egg. Det er greit å finne ut om du er en av dem. https://helseogmat.net/kolesterol-og-mat/kolesterol-egg/. Fiberrike grønnsaker er bra, samme med fettkilder som nøtter osv. Ta en titt hitåt: https://helseogmat.net/kolesterol-og-mat/kolesterolsenkende-mat/

Ellers: Omega-3. Om du ikke spiser nok fisk så ta kapsler eller tran. 2-3g omega-3 daglig (altså 2-3g fettsyrer DHA+EPA, ikke 2-3 totalt). Som @gøns er inne på: Makrell er den beste kilden til omega-3.

Nå er jo ikke kolesterolet ditt akkurat drithøyt, så noen enkle grep med valg av matvarer kan ha god effekt. Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Tronaldo skrev:

En viss andel av befolkningen får høyere kolesterol av å spise av egg. Det er greit å finne ut om du er en av dem. https://helseogmat.net/kolesterol-og-mat/kolesterol-egg/. Fiberrike grønnsaker er bra, samme med fettkilder som nøtter osv. Ta en titt hitåt: https://helseogmat.net/kolesterol-og-mat/kolesterolsenkende-mat/

Ellers: Omega-3. Om du ikke spiser nok fisk så ta kapsler eller tran. 2-3g omega-3 daglig (altså 2-3g fettsyrer DHA+EPA, ikke 2-3 totalt). Som @gøns er inne på: Makrell er den beste kilden til omega-3.

Nå er jo ikke kolesterolet ditt akkurat drithøyt, så noen enkle grep med valg av matvarer kan ha god effekt. Lykke til :)

Takk for gode tips! :) digger nøtter så det er NP, skal uppe omega3 opptaket betraktelig, tror det er syndebukken mtp mitt kosthold : )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, Mr.Positive said:

Forresten; Hvor lang tid bør jeg gi det før jeg tar en ny omgang å sjekker kolesterol-verdiene?

Det kan du sikkert spørre legen din om. For å snakke fra egen erfaring: Jeg har borderline høyt kolesterol og arvelige hjerteproblemer, sjekker kolesterol én gang i året. Gi det litt tid med endringene dine før du sjekker på nytt. Verdiene dine er såpass greie at det er ikke noe å stresse unødig med IMHO :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, Tronaldo skrev:

Det kan du sikkert spørre legen din om. For å snakke fra egen erfaring: Jeg har borderline høyt kolesterol og arvelige hjerteproblemer, sjekker kolesterol én gang i året. Gi det litt tid med endringene dine før du sjekker på nytt. Verdiene dine er såpass greie at det er ikke noe å stresse unødig med IMHO :)

Ja, tenker å la det gå 12mnder ++ :) så sjekke for nysgjerrighetens skyld, om omega3 inntaket har gjort underverker, hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Mr.Positive skrev:

Ja, tenker å la det gå 12mnder ++ :) så sjekke for nysgjerrighetens skyld, om omega3 inntaket har gjort underverker, hehe.

Du nevner at du har vært lang tid på kcalunderskudd, da regner jeg med at du har spist rimelig magert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Therese skrev:

Du nevner at du har vært lang tid på kcalunderskudd, da regner jeg med at du har spist rimelig magert?

Jaaa, det har ikke vært veldig mye fett i kosten. Bruker vita god olivenolje til steking, ellers går det for det meste i karbonadedeig. Vil tro det kan være utslagsgivende? Jeg er uansett ferdig med å ligge i underskudd fra 01.06 - så tenker å ligge i overskudd fra august/september, vil da ha litt mer spillerom i kosten :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...