Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har trent fast i ca 4 år nå. Så og si de siste to årene har jeg spist ca 2000-2500 kcal dagen. Jeg trener styrketrening 2timer dagen, 6 ganger i uken. 

Jeg blir sterkere og sterkere, men legger ikke på meg i muskler. Tok en kroppscan forrige uke og så at jeg har gainet 400g muskler på 3 år.. 

Jeg ble anbefalt av en kompis å spise ca 400g karbs,50g fett og ca 160karbs dagen. Spiste i utganspunktet mye mer proteiner og nesten 50-60% mindre karbs til vanlig.

En annen kompis mener at jeg med en hvileforbrenningen på 1667 kan lett bygge muskler ved å innta 2000-2500kcal dagen. 

Men igjen, da går jeg jo i minus hver dag?Hvileforbrenning: 1667 kcal 

trening: 700-1000 kcal 

+ hverdagsaktivitet = ca 2667kcal

 

hva stemmer og hva burde jeg gjøre? 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fortsetter under...

Forslag: Legg deg på 3000kcal i en periode og se hva som skjer. Legger du ikke på deg er saken enkel - du spiser ikke nok mat :)

Folk er forskjellige og selv like dager aktivitetsmessig kan skille flere 100kcal i forbruk. Da kan det være greit å "starte et sted" slik du har gjort og heller justere inntaket opp litt og litt helt til resultatene kommer til syne. Man justerer i motsatt retning om resultatene blir litt i overkant :)

Bodyscannere og BMR kan kun gi deg en pekepinn, et verktøy du kan ta utgangspunkt i ved en oppstart. Det mest presise verktøyet du kan bruke er en badevekt - den dagen kroppsvekta går sakte men sikkert oppopver er den dagen bygging av muskler starter, ikke før.

Fettklype er verktøy nummer 2 i mine øyne. Heller ikke denne er nøyaktig og krever også mye trening før man faktisk får rette/like målinger hver gang - men man får ihvertfall et tall man kan gå ut ifra og man kan over tid se om tallet utvikler seg i riktig retning over tid.

Er usikker på kroppsvekten din men tipper også at proteininntaket ditt er godt i overkant. Tenk 1.7g pr. kg. fettfrie kropp som et maksimum og 1.2g som minimum - Da får du plass til enda mer karbs som du kan nyttiggjøre deg av på trening. Eks en person på 70kg med 15fett% vil ikke ha behov for mer enn 101g proteiner som maksinntak - du ligger på 160g? Da skal du være rimelig svær og muskuløs. Det er ikke skadelig for friske personer å innta mer proteiner enn man har bruk for men det vil være mot sin hensikt og til slutt fungere som dyre karbs. Kroppen din vil ha fett og karbs på bulk :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

×

Viktig informasjon

Vi benytter cookies til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester. Les mer her