Jump to content

Recommended Posts

Hei. Jeg hadde for en stund siden tidenes hardeste leg-day, jeg har i ettertid lagt merke til, særlig når jeg er støl i lårene, at det kjennes ut som om kneskålene mine holder på å gi etter når jeg strekker ut benene, altså bøye feil vei. Særlig når jeg står oppreist eller slenger beina på bordet...Det har heldigvis ikke skjedd, men jeg lurer på hva man kan gjøre for å styrke og forebygge skader i knærne?

 

Hilsen høy, tynn, ung mann.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fortsetter under...

19 timer siden, Kjetil Larsen skrev:

Du tenker på hyperekstensjon?

Jaa, det er ikke veldig alvorlig, men jeg er veldig nyskjerrig på hva jeg kan gjøre for å forebygge det, Har du noen gode råd?:))

Share this post


Link to post
Share on other sites

Et godt utgangspunkt er å styrke musklene rundt

Liggende / Hengende Leg Raise eller Leg Extension i maskin for quads.

Nordic Hamstring for bakside.

Step-ups på kasse for ROM i kneleddet.

Balanseøvelser på skumpad eller halvball for å styrke evnen til å stabilisere ankel og kneledd i sideveis retning.

Sånn som et eksempel :) 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sidelengs gange med strikk, & øvelsen "kamskjell" vil hjelpe godt med å styrke og stabilisere utsiden også.

Ellers er nordic hamstring, glute bridge, hip thrusts (gjerne uten vekter og med ett ben), og reverse hyper gode øvelser for baksiden av låret. Sittende leg extentions brukes også hyppig i forbindelse med opptrening av kne :-)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Men dette er altså generelt for opptrening av kne, og ikke nødvendigvis det optimale for deg. Må nesten vite litt mer om situasjonen for å få noe mer spesifikt. 

 

Plages du mye? 

Har du smerter?

hvor lenge varer dette?

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Annonse

22 timer siden, JohannesBS skrev:

Jaa, det er ikke veldig alvorlig, men jeg er veldig nyskjerrig på hva jeg kan gjøre for å forebygge det, Har du noen gode råd?:))

Du må slutte å knipe knærne bakover i holdning. Knærne skal ikke låses i ekstensjon når man står, selv om ekstremt mange gjør dette. Knærne skal stabiliseres mellom legg, bakside og forside lår, i en relativt nøytral stilling.

Hva som bør styrkes kommer an på. Ofte legg eller hamstring. Det kommer an på om leggbeinet har sklidd fremover eller bakover.

Hvis du er litt teknisk anlagt, kan du lese kneartikkelen på nettsida mi.

Evt se holdningsartikkelen, som er mye lettere å lese

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...