Jump to content
didi

STRONGMAN/WOMAN

Recommended Posts

Okai, så....

Jeg vil være med på strongwoman om tre uker. TOTALT ukjent med øvelsene. Hva bør jeg trene? Trenger seriøs krisehjelp.

(ps. blir med fordi det er gøy å utfordre seg selv, tre uker er mer enn nok tid til oppkjøring om målet er å ha det gøy!)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fortsetter under...

7 minutter siden, rudboy skrev:

Spørs vel hvilke øvelser som er med i konkurransen? :)

Det trekkes på konkurransedagen :(

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 minutt siden, didi skrev:

Det trekkes på konkurransedagen :(

Jeg har 0 snøring på strongman, men store øvelser som benk, knebøy, markløft, og militærpress, samt kjernemuskulatur er lurt å trene, ellers så prøve å finne ut hvilke øvelser du kan få, også ihvertfall prøve ut noen av dem, så du er litt forberedt? :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Et øyeblikk siden, rudboy skrev:

Jeg har 0 snøring på strongman, men store øvelser som benk, knebøy, markløft, og militærpress, samt kjernemuskulatur er lurt å trene, ellers så prøve å finne ut hvilke øvelser du kan få, også ihvertfall prøve ut noen av dem, så du er litt forberedt? :)

Takk for innspill, det er min tanke også. Men skulle så gjerne hatt hjelp av noen som har vært gjennom det selv for å få snekra et halvfornuftig program. I og med at det er tre uker til, så må jeg liksom ikke gå på en kjempesmell heller. Fokus blir nok mye på mark og press + kjerne. Bør vel finne meg et dekk og ta meg noen runder med farmers walk også....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ikke at jeg kan stort om dette, men i hodet mitt høres det absolutt best ut å øve på de øvelsene det er fare for at du får. Det hjelper lite om du øker 10kg (eller 50 for den saks skyld) i mark og bøy på 3 uker om du aldri har løfta en atlasstein. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Annonse

17 timer siden, didi skrev:

Takk for innspill, det er min tanke også. Men skulle så gjerne hatt hjelp av noen som har vært gjennom det selv for å få snekra et halvfornuftig program. I og med at det er tre uker til, så må jeg liksom ikke gå på en kjempesmell heller. Fokus blir nok mye på mark og press + kjerne. Bør vel finne meg et dekk og ta meg noen runder med farmers walk også....

Den jeg vet om som kjenner til dette @Snordskog

Share this post


Link to post
Share on other sites
Den 30.3.2016 at 15.59, Therese skrev:

Den jeg vet om som kjenner til dette @Snordskog

 

Haha, jeg VET du ikke tenkte på meg i forhold til program, men generelle tips har jeg!

 

Tenker det samme som @LtdEdFred, med bare 3 uker har du  mye å vinne på å trene gjennom øvelsene et par ganger og få tips av noen som kan det. Skal du trene farmers walk eller yoke gjør det lett ettersom å gå tungt på disse øvelsene vil sitte i kroppen lenge på samme måte som tung markløft gjør.

Hvis det trekkes øvelser tror jeg ikke det blir helt random, men sannsynligvis delt opp i kategorier som en pressøvelse, en loadingøvelse en markløftøvelse en grepsøvelse osv. Om du vet hvordan en markløft gjøres trenger du ikke trene på det siste 3 ukene, grepsøvelser er også ganske rett fram.  Har snoket i loggboken din og du er allerede sterk i mark;) Fokusér heller på det du ikke har vært bort i fra før. Hjelper lite å være sterk om du ikke har teknikk på mange av de mer sære øvelsene!

Prøv å finne et gym i nærheten av deg som har stokk, atlasstein, yoke, farmers, dekk, sandsekk og prøv deg litt i alt. Om du ikke har prøvd noe før har du vanvittig mye å vinne på det.

 

Øvelser jeg føler det er en stor fordel å ha testet ut

 - stokkvending og press (se opp i taket før øverstøtet, nytter ikke se fram som ved vanlig press)

- sandsekk (selve vendingen, fordel både for distanse og loading)

-  stein (dra med rette armer opp i fanget. Ikke bruk belte her)

- apollons vending og overstøt (anbefaler over/underhåndsgrep i starten med skift til doh underveis og magevending)

- dekk (her har teknikk ALT å si! Ikke bruk belte her)

 

Her er et par videotuturial jeg synes er enkle og gode:

https://www.youtube.com/watch?v=8ZJYpZTGPFk

https://www.youtube.com/watch?v=HebP35c7vzU

https://www.youtube.com/watch?v=ccwOGlHDALo

 

Strongman er litt sånn "alt er lov" konkurranse, så vil anbefale deg å ta med det du kan av utstyr du kan få bruk for i tilfelle. Jeg ville ihvertfall hatt med meg

-varmebelte (regner med at dere kanskje må bruke løs t-shorte, så varmebelte hindrer at klisteret setter seg fast i t-shorten. Av samme grunn bør du bruke tights her, ikke løs joggebukse)

- klister (tacky) til evnt steinløft (ordentlig, ikke sånn håndballklister. Dette er sikkert noe du kan låne på konkurransedag, vanskelig å få tak i ellers)

- et par ruller med hestebandasje til evnt steinløft (10 kr på biltema)

- løftebelte, magnesium, reimer, reimer, flate sko og oly-sko (til pressøvelser om du er vant med å bruke det)

 

Strongwoman er veldig gøy! Kult at du bare hopper i det, har en følelse av at det er slik de fleste begynner. Håper du får blod på tann etter konkurransen for det trenges sårt flere jenter her!

Share this post


Link to post
Share on other sites
16 timer siden, Snordskog skrev:

Yey

Tusen hjertelig takk! Og takk til deg, Therese, for å koble inn dette supermennesket!

Share this post


Link to post
Share on other sites
Den 31.3.2016 at 0.44, Snordskog skrev:

 

masse gode tips

Siden du er den eneste i hele verden jeg vet om å spørre....

Hvilke resultater er bra for ei jente? Hvor mange kg i de mest typiske øvelsene? 

 

På forhånd takk!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det er veldig variende altså.... en tar gjerne utgangspunkt i utøverene litt sånn på sparket i forhold til startvekter om det ikke er forhåndsbestemt. Du kan jo høre med arrangøren? Alle klarer noe og sannsynligvis litt mer enn forventet:)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...