Gå til innhold

Jeg får så høy puls at det er umulig å jogge i sone 1 og 2


LinnM

Anbefalte innlegg

Jeg er en 28 år gammel jente som alltid har vært veldig aktiv og vil si jeg er i grei form. Jeg har aldri tenkt så mye på pulssoner og intensitet, da jeg rett og slett bare har jogget etter dagsform og lyst; enkelte dager lange rolige turer, andre dager intervaller, og atter andre ganger en salig blanding. Nå som jeg har begynt å tenke på å delta i løp til sommeren så har jeg begynt å sette meg litt inn i dette med pulssoner for å sikre at jeg trener "rett" og ikke for ensidig. 

Her kommer problemet: Jeg leser rundt omkring at mesteparten av løpingen bør foregå i sone 1-2, men da må jeg jo holde et latterlig lavt tempo? Jeg har ikke testet makspulsen min, men utifra 220-regelen (jeg vet den er elendig) så skal makspulsen min være 192. Hvis sone 1 er 60-72 % så vil det si puls mellom 115-140 og sone 2 er 72-82 %, altså puls mellom 140-157. Jeg bør altså da ikke overstige 157 i puls, men faktum er at da må jeg nesten gå for å holde en så "lav" puls. Dessuten synes jeg det er mye tyngre å løpe på lav intensitet enn på høyere intensitet, og det er jo helt ulogisk? Blir bare forvirret av dette jeg.

Vanligvis når jeg jogger så ligger pulsen på ca 175-180, og jeg kan godt jogge en times tid med den intensiteten uten at jeg føler det er særlig anstrengende. Og det blir jo liksom sone 4? Det er vel ikke meningen at man skal klare å holde så høy intensitet over så lang tid, eller? Jeg skjønner ingenting.

Pulsklokka har forresten vist over 200 på det meste, det kan vel tyde på at makspulsen min er noe høyere enn 192 som "220 minus alder-regelen" sier? 

Sorry for langt og rotete innlegg, ble bare litt frustrert etter dagens joggetur som egentlig bare ble mest gåing med litt saaaakte jogging innimellom for å klare å holde pulsen under 157...kan ikke skjønne at jeg skal få noen treningseffekt av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Lovisa

Eg har same problem som deg, eg får altfor høg puls sjølv på økter som er relativt rolege. Løping etter pulssone fungerer for mange, men det fungerer ikkje for alle. Det eg gjer i staden for er å løpa etter Borgs skala, Link.

Eg sikter dei rolege langkjøringane inn mot ein opplevd intensitet på 11-13, kortare tempoturar/lengre tempointervall på 15-16 og kortare fartsintervall på 17.

Eg har og endra oppsettet på pulsklokka mi slik at eg ikkje ser pulsen undervegs medan eg løper.

Kanskje noko slikt kan fungera for deg og?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt flere forskjellige pulsklokker, og alle har vist puls mellom 195-205 flere ganger, så da kan jeg vel bare gå ut ifra at 220-regelen ikke blir rett for min del. 

Borgs skala har jeg aldri hørt om, skal absolutt sjekke det ut! Tusen takk :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen formening om makspulsen din, men har en kommentar til " kan ikke skjønne at jeg skal få noen treningseffekt av det":

Trening med rolig intensitet har hensikt å øke utholdenhet ved bruke fett som energikilde, øke kapillærtetthet og øke antall mitrokondrier i cellene. Trening med lav intensitet har absolutt treningseffekt.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du ønsker å trene "mer riktig" etter puls vil jeg sterkt anbefale å ta en laktat og VO2-max test. Da vil du kunne regne ut dine pulssoner, slike formler fungerer svært dårlig!

Når du har funnet riktige pulssoner, ville jeg ha forsøkt å kjørt de rolige langturene i S1. I starten vil du kunne oppleve at du må gå/jogge svært rolig for å holde riktig pulssone. Når kroppen blir vant til slik trening vil du nok oppleve å kunne jogge for å holde s1. Du skal faktisk ikke føle deg spesielt sliten etter slike turer (og det er uvant i starten).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du er ikke alene med å ha høy puls under jogging :D Skal jeg ha puls under 150 så må det være i nedoverbakke eller rolig gange, men når det er sagt så har pulsen skjerpet seg litt i det siste. Har lært meg å jogge med kortere steg og det har hjulpet :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir litt bastant å si at man bør trene mest i sone 1-2. Det kommer helt an på hvem man snakker om. 

For de fleste vil det viktigste være å øke maks VO2-opptak. Økt VO2 max vil bidra til at du kan løpe fortere over lengre tid. Og ut fra det du sier her høres det ut som at du trenger høyere vo2. 

Trener du derimot ekstremt mye kan man derimot si at mesteparten av treningen bør skje i sone 1-2. Men da snakker vi om tidsbruken. En utøver som trener 10 timer i uka kan ikke trene maks hele tiden, og da må nødvendigvis mye av treningen være i sone 1-2, 

Trener du tre timer i uka så gjør intervaller i høy intensitet. Trener du mer kan du ta to - tre timers turer i sone1. Kommer du for høyt opp i puls på langøktene går du. Man må legge fra seg egoet hjemme :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for innspill og råd! Tror jeg skal få tatt en laktat og vo2-max test for å finne pulssonene mer nøyaktig. Og så må jeg kanskje bare prøve å venne meg til den rolige treninga selv om det betyr at jeg må gå/jogge veeeldig sakte. Det er så fryktelig uvant når jeg alltid har jogget med høyere intensitet. Har alltid likt å presse meg litt og kjeder meg fort når det går for sakte. Må vel bare lære meg å holde igjen. Jeg trener 5-6 timer i uka og gikk på en smell i fjor der kroppen bare sa stopp og jeg måtte ta treningsfri et halvt år før energien begynte å komme tilbake igjen. Må vel anta at det skjedde fordi jeg kjører alle øktene med relativt høy intensitet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 22.3.2016 at 21.13, Terskeltrening skrev:

Det blir litt bastant å si at man bør trene mest i sone 1-2. Det kommer helt an på hvem man snakker om. 

For de fleste vil det viktigste være å øke maks VO2-opptak. Økt VO2 max vil bidra til at du kan løpe fortere over lengre tid. Og ut fra det du sier her høres det ut som at du trenger høyere vo2. 

Trener du derimot ekstremt mye kan man derimot si at mesteparten av treningen bør skje i sone 1-2. Men da snakker vi om tidsbruken. En utøver som trener 10 timer i uka kan ikke trene maks hele tiden, og da må nødvendigvis mye av treningen være i sone 1-2, 

Trener du tre timer i uka så gjør intervaller i høy intensitet. Trener du mer kan du ta to - tre timers turer i sone1. Kommer du for høyt opp i puls på langøktene går du. Man må legge fra seg egoet hjemme :)

Jeg vil heller påstå at det handler om hva man trener til. Hvis man er langdistanseløper er utholdenheten viktig og den trener man ikke ved å makse på intervalltrening. Selv ved 3 løpetreninger i uka har rolig langkjøring en misjon. Mitt hot tips ville vært å bruke de tre øktene på 1) intervall, 2) terskeltrening og 3) langkjøring. Langkjøring er forøvrig puls, og tidsbegrep i langkjøring er relativt. 

Å trene "for å komme i bedre form" er et konsept jeg ikke kjenner til, så der har jeg ingen formening om hva som skal til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...