Gå til innhold

Væske-inntak (alltid tørst!)


Fit4lifegirl

Anbefalte innlegg

Okey, som tittelen sier: jeg er ALLTID tørst. Jeg føler jeg kan drikke og drikke uten å få slukket tørsten skikkelig. Jeg tror jeg drikker for mye ettersom jeg lett kan tisse flere ganger i timen. I tillegg blir jeg veldig kald hvis jeg drikker kalde drikker, og må da drikke te for å få varmen igjen. Det skal sies at jeg ikke er spesielt glad i rent vann så det går mye i kullsyre og funlight. I tillegg salter jeg maten mye. Jeg drikker også ganske ekstreme mengder urtete hver dag, ofte opp til 10 kopper. 

Kan noen "hacke" dette problemet mitt? Hva bør jeg gjøre - spise mindre salt? Tvinge meg selv til å drikke mindre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, Thomaseh skrev:

Hvordan ser kostholdet ditt ellers ut?

Har du diabetes? (Alltid tørst er et av mange symptomer på diabetes, derfor spørsmålet)

Spiser vel høvelig balansert. Følger ingen plan eller telle kcal/makroer. 

Jeg har aldri blitt testet for diabetes, burde jeg kanskje gjøre det? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du på diett/spiser for lite?

absolutt alt du sier her, om drikkevaner, saltsug, kulde osv.. Det er NØYAKTIG likt slikt jeg har det.. Og jeg har det fordi jeg er undervektig og ikke har i meg nok næring hver dag. Alt du nevner her er tydelige og meget vanlige symptomer på det samme...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som andre påpeker; Unormal tørste og hyppig tissing er absolutt signaler som gjør at du bør ta en tur til legen og få målt blodsukkeret.

Det var slik jeg oppdaget at jeg hadde diabetes. En dag telte jeg hvor mange ganger jeg tisset, og når jeg endte på 28 ganger i løpet av den dagen, så skjønte jeg at noe var feil. Jeg dro da til legen og fikk konstatert diabetes.

Andre tegn kan være vekttap og slapphet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Adeno skrev:

Som andre påpeker; Unormal tørste og hyppig tissing er absolutt signaler som gjør at du bør ta en tur til legen og få målt blodsukkeret.

Det var slik jeg oppdaget at jeg hadde diabetes. En dag telte jeg hvor mange ganger jeg tisset, og når jeg endte på 28 ganger i løpet av den dagen, så skjønte jeg at noe var feil. Jeg dro da til legen og fikk konstatert diabetes.

Andre tegn kan være vekttap og slapphet. 

Jeg har faktisk slitt lenge med en unormal følelse av å være sliten og slapp. Hvordan tester de for diabetes hos legen? Blodprøve?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest =xXx=
4 timer siden, Fit4lifegirl skrev:

Jeg har faktisk slitt lenge med en unormal følelse av å være sliten og slapp. Hvordan tester de for diabetes hos legen? Blodprøve?

Fastlege. Diverse prøver og klinisk undersøkelse.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Fit4lifegirl skrev:

Jeg har faktisk slitt lenge med en unormal følelse av å være sliten og slapp. Hvordan tester de for diabetes hos legen? Blodprøve?

Diabetes type 1, dvs insulinkrevende diabetes (ikke såkalt "aldersdiabetes"), vil enkelt kunne diagnostiseres med en ørliten bloddråpe (stikk i fingeren) og svaret er klart i løpet av få sekunder.
Dersom man er på vei til å utvikle diabetes ved svekket insulinproduksjon (eller har type 2 diabetes), så måler man gjerne noe forhøyede blodsukkerverdier og det må testes videre, eksempelvis ved å utsette pasienten for sukkerbelastning (drikke en slags sukkerlake) for å se hvordan BS-verdien påvirkes av dette.  

Selv fikk jeg påvist diabetes tidlig i 20-årene. Jeg følte meg frisk og fin, bare veldig tørst og tisset ofte. 30 sek etter blodprøven fikk jeg svaret, og ble det rekvirert ambulanse og umiddelbar innleggelse på sykehus. Jeg fikk ikke engang dra hjem for å pakke klær eller toalettsaker (selv om jeg bor bare 3 min unna legesenteret) ...simpelthen fordi ubehandlet diabetes type 1 før eller siden vil ta livet av pasienten, garantert. Siden jeg hadde gått ned 7 kg uten noen god forklaring (dehydrering), og hadde temmelig høyt BS, så tok legen ingen sjanser. Plutselig følte jeg meg syk, der jeg ble plassert i sykebilen... :wacky:

Men det er liksom ikke noe å verken bekymre seg for eller vurdere; Drikker og tisser du unormalt mye, så får du deg en time hos fastlegen. Da er det å håpe at bekymringen for diabetes er uberettiget ...eller så finner legen noe galt, og du blir veldig fornøyd med at du ihvertfall gikk til legen :-)

Det kan jo være noe helt annet også, men det rette stedet for diagnose er som regel legen. Her inne er vi mange "forståsegpåere" som med de beste intensjoner forsøker å hjelpe, men ikke er vi leger og ikke har vi det hele bildet ...så svarene er det de er; Velmente råd basert på varierende grad av kunnskap ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Adeno skrev:

Diabetes type 1, dvs insulinkrevende diabetes (ikke såkalt "aldersdiabetes"), vil enkelt kunne diagnostiseres med en ørliten bloddråpe (stikk i fingeren) og svaret er klart i løpet av få sekunder.
Dersom man er på vei til å utvikle diabetes ved svekket insulinproduksjon (eller har type 2 diabetes), så måler man gjerne noe forhøyede blodsukkerverdier og det må testes videre, eksempelvis ved å utsette pasienten for sukkerbelastning (drikke en slags sukkerlake) for å se hvordan BS-verdien påvirkes av dette.  

Selv fikk jeg påvist diabetes tidlig i 20-årene. Jeg følte meg frisk og fin, bare veldig tørst og tisset ofte. 30 sek etter blodprøven fikk jeg svaret, og ble det rekvirert ambulanse og umiddelbar innleggelse på sykehus. Jeg fikk ikke engang dra hjem for å pakke klær eller toalettsaker (selv om jeg bor bare 3 min unna legesenteret) ...simpelthen fordi ubehandlet diabetes type 1 før eller siden vil ta livet av pasienten, garantert. Siden jeg hadde gått ned 7 kg uten noen god forklaring (dehydrering), og hadde temmelig høyt BS, så tok legen ingen sjanser. Plutselig følte jeg meg syk, der jeg ble plassert i sykebilen... :wacky:

Men det er liksom ikke noe å verken bekymre seg for eller vurdere; Drikker og tisser du unormalt mye, så får du deg en time hos fastlegen. Da er det å håpe at bekymringen for diabetes er uberettiget ...eller så finner legen noe galt, og du blir veldig fornøyd med at du ihvertfall gikk til legen :-)

Det kan jo være noe helt annet også, men det rette stedet for diagnose er som regel legen. Her inne er vi mange "forståsegpåere" som med de beste intensjoner forsøker å hjelpe, men ikke er vi leger og ikke har vi det hele bildet ...så svarene er det de er; Velmente råd basert på varierende grad av kunnskap ;-)

Tusen takk for velutfyllende svar :) Skal bestille meg en time, selv om jeg føler meg litt hypokonder :p 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...