Gå til innhold

Mulig å bli fit uten steroider?


Ladekabel1

Anbefalte innlegg

Først kan det være nødvendig å definere "fit".

Jeg antar at de fleste så disse bildene da de først kom ut, men her er en sammenlikning av de forskjellige kroppstypene avhengig av hvilken idrett man bedriver:

1082134704.jpeg

 

(flere bilder her http://www.boredpanda.com/athlete-body-types-comparison-howard-schatz/ )

Så til TS sin definisjon. Det han ønsker seg (utfra bildet og min tolkning er 90-100 kg kroppsvekt og ~10-12% kroppsfett. Det er selvfølgelig innenfor rammene av hva som kan oppnås "rent", men samtidig kan det være lurt å trekke frem Mark Bell (som selv har tatt sine doser med superhavregryn) sitt utsagn om at "hvis man bikker 200lbs og holder seg på 1-sifret antall i fettprosent, da bør man være skeptisk" (fritt oversatt).

Når vi ser på dette med alder, så er testosteronproduksjonen på det høyeste når man er ca 26 år hvis jeg husker riktig. Etter det går det bare nedover (jeg er 31 selv, så vet at det suger). Men, det betyr ikke at ting er umulig. Det tar bare lengre tid. Og, men her kan @FrkHoel eller @Therese si noe mer fornuftig, mer mat enn 12-1300 kcal

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Selfølgelig kan man bli fit uten drugs selv etter fylt 30 år, bare se på Natty O'Hern, 47år gammel som selv påstår han er helt naturlig.. :roflmao::roflmao::roflmao:

IMG_7274_large.JPG?v=1422558514

Fettprosent på 4% med en FFMI på 29,9 (25 skal være absolutt max uten sterioder)

http://www.naturalphysiques.com/28/fat-free-mass-index-ffmi

 

Men som nevnt flereganger før her kommer det meste ann på øyet som ser og hva man legger i ordet fit.

Men taket ligger som sagt på en FFMI på 25. Så om du finner ut fett produsenten din kan du regne ut hva du potiensielt kan oppnå i muskelmasse.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...

Har selv gjort litt research på dette tidligere og sammenstilt det i en artikkel her:

http://blogg.x-life.no/naturlig-trening/

Man trenger ikke å være 100 kg for å se bra ut heller, som noen her påstår. Han første på linken under er jo 79 kg (181 cm høy) på konkurransedagen og ser rimelig bra ut på 84 kg i "off season" åtte uker før konkurranse.

http://www.leangains.com/2010/12/maximum-muscular-potential.html

Ja, dette er nok det som defineres som den genetiske elite, og nei, alle kan nok ikke bli slik. Men TS vil jo aldri finne ut hvor fit han kan bli uten å prøve. Jeg syns derfor du skal sette deg ned og virkelig ta en titt på programmet ditt, passe på å legge inn riktig progresjon og ha en plan for trening og kalorier/makroer i alle fall seks måneder fram i tid. Dermed får du ikke hull i treningsperioden der du kanskje trener i to måneder, men så stopper du i én måned der du har dårlig kosthold og mister framgangen etc.

Konsekvent trening og riktig matinntak over 6 - 12 måneder kommer til å gi resultater, og du vil aldri finne ut hvor bra du kan se ut hvis du ikke holder ut over lang tid. Er du dedikert, så vil du kunne oppnå en ganske så akseptabel sommerkropp/helårskropp uten bruk av steroider :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

1. Ja man kan bli rimelig rå naturlig
2. Jeg tror ikke på at du har gjort alt rett
3. "Lavt testosteron" diskusjonen.....nei det er ikke så A4 som at høyt = bra og lavere = dårligere, en nære venn av meg som er en velkjent figur i norsk styrkeløft er dopingfri men har serum testosteron langt under normale verdier (mye pga kroppsvekten) men er brutal som et uvær alikevel.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 13.3.2016 at 22.15, Ladekabel1 skrev:

Skal nevnes at jeg i mange år har slitt med allergi, stress, mye røyk og kaffe, og lite mat. Røyken er stumpet for snart 6 år siden, og kaffe inntaket er på et absolutt minimum.

Hvor har du fra at kaffe er negativt for deg, treningen og fremgangen din ?

Tviler også på at du har gjort alt rett. Jeg vet om mange som er langt eldre enn deg som definitivt går under kategorien "Fit" - Uten å ha brukt steroider.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
På 14.3.2016 den 12.42, Superspurv skrev:

Hvis din definisjon av "fit" er en dadbod, kan jeg være enig med deg. Men som jeg sa, "fit" er subjektivt.

Og for det andre er det bedre for helsa å ha normale verdier av testosteron istedenfor for lite, så å få dette på resept er ikke en dum ting.

Hva er det egentlig du vil? Hvis jeg mener man må fylle opp androgenreseptorene for å bli estetisk, så kan jeg vel mene det? Idiot.

Her var det mye rart. 

For det første er det overhodet ikke nødvendig med selvmedisinering for å oppnå en fysikk på nivået med han på det omtalte bildet, overhodet ikke heller. 

For det andre er det ingen umulighet for en 35-åring å bli "Estetisk" uten tilførsel av hormoner. 

Begrepet "Estetisk" finner man uansett ikke noe endelig objektivt fasitsvar på - For noen blir det ikke mer estetisk enn en topputøver i Mr. Olympia, mens for andre er de som hevder seg i f.eks Athletic Fitness / Mens Physique etc. sin fysikk mere det man forbinder med en estetisk fysikk - Shit, faktisk tror jeg de aller fleste har sistnevnte tilnærming, meg selv inkludert. Ellers er det jo bare å se på alle som vil bli "Fit, ripped men ikke svææær" og alle guttungene som lurer på hvordan de skal trene for å bli som Brad Pitt i Fight Club, eller som Spartacus fra den tv-serien :)

Og selv om vi vet at selvmedisinering også forekommer i kroppsbyggingens mer lette klasser så vet vi også at andelen reine utøvere er større her, sjansen for å kunne hevde seg som rein er større, og blant de som bruker så er det først og fremst snakk om langt langt lavere doser enn i tyngre klasser, men også ofte mindre potente preparater. 

Jeg kjenner to personer som har vunnet i AF som samtidig var reine (En av dem hevdet seg i MP i fjor og er 50 år i år) (Og ja det har jeg mer enn bare deres ord som holdepunkt for å si) - Mens jeg kjenner en til som har tatt medalje i MP reint, samt en annen som har stilt i CB reint og faktisk ikke gjort seg helt bort han heller. 

Det er en morsom følelse å både løfte mer og være større enn majoriteten av de som juicer. Ikke fordi jeg er den helt store styrkeløfteren selv, eller den helt svære byggeren, jeg er ingen av delene (Vurderer AF eller MP til neste år dog) men fordi det aller mest vitner om den jevnt over store udugeligheten og inkompetansen til majoriteten av bolere. Du har noen få som vet hva de driver med, deretter har du majoriteten, som aldri vil nærme seg en kroppsbyggerscene eller noe i nærheten av det man vil kalle en "Estetisk look" 

Se på kulthelten Big-Lenny på youtube, ingen går på så mye varer som han, ser han estetisk ut ? 

Ser Phil Heath, Ronnie Coleman og hele den bøtteballetten der ESTETISK ut ? 

Arnold, Colombu og co på 70-tallet så estetisk ut, en tid hvor de brukte langt mindre steroider enn idag, og langt mindre potente i tillegg.

Konklusjonen er: Det er overhodet ikke slik at jo mer hormoner jo mer estetisk blir man. At brukere har en enorm fordel ovenfor reine utøvere er det ingen tvil om, både mtp. tid brukt og evnen til å gå langt forbi eget genetiske potensiale, men det morsomme er at mange bolere ikke engang på steroider klarer å nå sitt genetiske potensiale. Et begrep de færreste har misforstått. Samtidig er det forsåvidt forståelig at enhver bruker av steroider vil konkludere med at samtlige som er større/sterkere enn dem selv også bruker steroider, men det er faktisk ikke alltid tilfelle.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...