Gå til innhold

Tips for å sove bedre


Jasander

Anbefalte innlegg

Har slitt med søvnproblemer helt siden jeg var liten og nå begynner jeg å slite på trening grunnet lite og dårlig søvn.

Lurer på om noen her har tips til hvordan man kan sovne enklere og bedre.

Må stå opp før 7.30 så jeg prøver å sovne i ti tiden (meeen sovner ofte i halv et tiden)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1. Ikke hold på med mobil el.a. etter at du har lagt deg.

2. Følsom mot koffein? Burde ikke ha i deg det på kvelden da. Evt sukker også..

3. Ikke overfokuser på at du skal sove. Fokuset på det holder deg våken. Hvis du bare slapper av og ikke tenker på at du må sovne, sovner du fortere.

4. Hold på den samme døgnrytmen både i ukedagene og i helga. Nattevåken i helga kan gjøre at flere får problemer til å stille seg tilbake til ukedagene. Bare to timer forskjell kan gå bra. Jeg våkner selv i tiden 7-9 uansett.. Klarer ikke å sove lengre.

Det er det jeg kommer på i farta..

Endret av Amalyn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest =xXx=

Ikke sov for lenge i helgene. Du ødelegger døgnrytmen på no time. Stå opp til fast tid.

ikke kaffe og koffeinholdig drikke på kvelden (cola og te).

Ikke PC og nettbrett 2 timer før leggetid. 

Magnesium på kvelden skal angivelig hjelpe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øreplugger!

Det er gull for meg i hvert fall som er ekstremt lydsensitiv. Får jeg stengt ute all støy om kvelden så sovner jeg raskere og jeg sover som en stein. :)

Har også en app på telefonen som heter twilight. Den gir rødt lys på skjermen på kvelden som skal hindre hormonforstyrrelser som følge av blått "dagslys". Mye blått lys fra pc, mobil og tv på kvelden kan gi søvnproblemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har søvnproblemer som kommer og går selv, er heldigvis en ekspert i å slappe av så fort muligheten byr seg så kroppen godtar 1-4t søvn pr natt.

Du har selvfølgelig de klassiske tipsene 'ikke se på mobilen/pcen/tv 2t før leggetid' som ingen gidder å følge i det lange løp.

Det jeg har funnet ut som fungerer og kan være verdt et forsøk;

Faste rutiner på kveldstid, unngå stress så godt det lar seg gjøre (pakk treningsbagen, finn frem klær etc for morgendagen, mindre å tenke på at skal gjøres neste morgen er en god ting).

Prøv å legge et godt måltid, en god del væske og zma til ikke altfor lenge før sengetid, husk at kroppen skal ligge i dvale i mange timer, make it happy (bonustips; alltid ha noen reserveproteinbarer og en flaske vann ved sengen).

Tenker du mye fra du legger hodet på puten til du sovner, noe som hindrer deg inn i drømmeland? Forsøk med musikk/podcast (jeg er f.eks avhengig av å sovne til Radioresepsjonen når jeg er alene, ikke veldig relatert til søvn for de fleste) for å eliminere det.

Signerer siste noten til @FrkHoel twilight på tlf/pad og f.lux på pc er et must.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den 13.3.2016 at 5.07, FunLight skrev:

Jeg er egentlig ganske motsatt. Jeg sovner med en gang jeg legger hodet på puta, men våkner fort etter 5-6 timer helt uthvilt. Ingen behov for å sove midt på dagen eller noe slik. @FrkHoel vet du noe om hva dette kan bety for gainsa? 

Hvor mye søvn man trenger for å bli uthvilt er individuelt. Varierer mellom 5-9 timer virker det som. :) Tror ikke det betyr noe negativt for gainsa om du trenger bare 5-6. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 13.3.2016 at 5.07, FunLight skrev:

Jeg er egentlig ganske motsatt. Jeg sovner med en gang jeg legger hodet på puta, men våkner fort etter 5-6 timer helt uthvilt. Ingen behov for å sove midt på dagen eller noe slik. @FrkHoel vet du noe om hva dette kan bety for gainsa? 

Tror det er mange som vil være misunnelig på deg. Jeg kan stå opp etter 5-6 timer, men vil da ikke føle meg spesielt uthvilt. I hvert fall ikke etter 5 timer. 

Du merker vel selv om du øker eller ikke og om du føler deg opplagt gjennom dagen og uten behov for å sove i tillegg, så tror jeg ikke du skal bekymre deg. Anse deg heller som heldig. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 16.3.2016 at 20.03, SamGold skrev:

Tror det er mange som vil være misunnelig på deg. Jeg kan stå opp etter 5-6 timer, men vil da ikke føle meg spesielt uthvilt. I hvert fall ikke etter 5 timer. 

Du merker vel selv om du øker eller ikke og om du føler deg opplagt gjennom dagen og uten behov for å sove i tillegg, så tror jeg ikke du skal bekymre deg. Anse deg heller som heldig. :) 

Bare kjedelig når jeg og samboeren legger oss 9 på kvelden, så er jeg våken fra 3 tiden. Jeg elsker virkelig å sove, men får ikke til mer. Jeg trener derfor alltid tidlig før jobb, noe som fungerer bra (få folk osv). Når jeg ble coachet av Menno, var dette selvfølgelig fyfy, men fuck science i blant :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, FunLight skrev:

Bare kjedelig når jeg og samboeren legger oss 9 på kvelden, så er jeg våken fra 3 tiden. Jeg elsker virkelig å sove, men får ikke til mer. Jeg trener derfor alltid tidlig før jobb, noe som fungerer bra (få folk osv). Når jeg ble coachet av Menno, var dette selvfølgelig fyfy, men fuck science i blant :) 

Legge seg klokken 9? :o OMG. :)

Var det veldig fy-fy? Happy med Mennos opplegg forresten? 

*regner med du sover nå, så smører meg med tålmodighet* 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, SamGold skrev:

Legge seg klokken 9? :o OMG. :)

Var det veldig fy-fy? Happy med Mennos opplegg forresten? 

*regner med du sover nå, så smører meg med tålmodighet* 

Haha, ute store deler av dagen i jobb. Som sagt, jeg sovner med en gang hodet treffer puta, men våkner etter 5 -6 timer uthvilt. Når forskning viser bla uheldige konsekvenser av 5.5 t vs 8 t. søvn i forhold til kroppssammensetning, skulle jeg gjerne likt å klare å sove lenger.

 

Opplegget var bra, men trives bedre med å styre ting noenlunde selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 timer siden, FunLight skrev:

Haha, ute store deler av dagen i jobb. Som sagt, jeg sovner med en gang hodet treffer puta, men våkner etter 5 -6 timer uthvilt. Når forskning viser bla uheldige konsekvenser av 5.5 t vs 8 t. søvn i forhold til kroppssammensetning, skulle jeg gjerne likt å klare å sove lenger.

 

Opplegget var bra, men trives bedre med å styre ting noenlunde selv.

Som alt sagt, er det vel mulig at søvnbehov er individuelt, så det er ikke sikkert dette er et problem. 

Drikker du kaffe eller andre sentralstimulerende substanser sent? Jeg brukte tidligere å gjøre dette ganske SENT og sovnet alltid med en gang hodet treffer puta som deg og tenkte dermed at det var problemfritt, men har innsett i ettertid at det gav dårligere søvnkvalitet, som jo er minst like viktig som antall timer.

Greier du å legge deg til igjen etter at du våkner? Jeg har den siste tiden begynt å våkne litt tidlig selv, men greier alltid å legge meg til igjen. Man trenger ikke uavbrutt søvn, det er visst nok en myte. 

Ellers kan en fin ZMA kanskje være til hjelp. Jeg har i hvert fall store problemer med å stå opp med rett type ZMA. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Anbefaler å få bekymringene ut av verden så fort som mulig. Noen regninger eller andre ting som burde vært gjort men som ikke er gjort? Gjør det!


Har hendt at jeg har stått opp 01.00 noen ganger for å betale en regning bare for å bli kvitt den og sovner fort etterpå. Alt for mange kvelder blir ødelagt av fokus på sånne ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...