Gå til innhold

For mye på en gang?


Mona Iren

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har treningsprogram som jeg tenker starte når det jeg holder på med nå er over i starten av april, og merker at jeg har veldig mange ting jeg har lyst til å gjøre, men er skeptisk på om det er litt vel mye forskjellig på en gang. Dermed lurte jeg på om noen hadde orket å ta seg en titt?

Litt forklaringer og bakgrunn til hvorfor jeg har satt det opp som jeg har.
- Circuits: Har fulgt Kayla Itsines sitt BBG program, og synes det er utrolig gøy. Består av mye eksplosiv styrke, og kroppsvektsøvelser, a la burpees, jump squats/lunges, push ups/walkout pushups, leg raises, mye øvelser med hopp osv. Vil gjerne fortsette med dette, da jeg synes det er morsomt og motiverende.
- Weights. Vektløfting med tunge vekter. Tenkte å gjøre disse etter å ha gjort de circuit øvelsene over, dermed bare 4 forskjellig øvelser hver gang (2-3 sett av hver øvelse, 6-8 reps). Tenkte noe a la dette (men ønsker gjerne innspill):
       - Økt 1: knebøy, deadlifts, leg press og utfall til siden.
       - Økt 2: Planke, benkpress, barbell row og enten overhead press eller lat pulldown machine.
- Jogging/løping - dette med langdistanse løping er noe jeg spesifikt vil bli bedre på, så tenkte å kjøre en 5km tur i uken, og en langtur i helga. Starter langturen på 5km, men tenker å jobbe meg gradvis opp til 10km.
- Hill Sprint/interval - Dette med bakkeløp er også noe jeg spesifikt vil bli bedre på, trener mot fjelltur-sesongen i sommer. I tillegg vil jeg forbedre kondisen, så tenkte å kjøre hill sprints opp en bakke her i nærheten først (har ikke lagd program enda, så vet ikke hvor mange ganger etc) og deretter kjøre noen intervaller på cricketbanen som ligger nedenfor.
- Balance - bevegelighetstime på treningstudio. Tenkte gjøre dette en gang i uka.
Rep challenge - En gang hver andre uke, for å måle fremgang. Har en plan på ett visst antall øvelser, med til sammen 600 repetisjoner. Tenkte kjøre disse på tid, og se om jeg kan forbedre tiden fra gang til gang.
Svømming - Igjen, noe jeg spesifikt vil ble bedre på. Tenkte å kjøre ett program her, der jeg sakte men sikkert trener meg opp til å kunne svømme flere og flere runder (nivået her er totalt nybegynner, kan bare gå oppover!)

Slik ser altså programmet ut over en to ukers-periode:

  Week 1
  Mon Tues Wed Thurs Fri Sat Sun
Circuits   Circuits     Circuits Circuits  
Hill Sprint + Intervals              
Run     Run     Run  
Weights   Weights     Weights    
Balance             Balance
Rep Challenge              
Swim              
Hours per day 0 1.25 1 0 1.25 1.5 0.75
Hours per week Week 1 Hours 5.75
  Week 2
  Mon Tues Wed Thurs Fri Sat Sun
Circuits Circuits     Circuits   Circuits  
Hill Sprint + Intervals              
Run   Run       Run  
Weights Weights     Weights      
Balance             Balance
Rep Challenge             Reps
Swim             Swim
Hours per day 1.25 1 0 1.25 0 1.5 2.25
Hours per week Week 2 Hours 7.25

I tillegg går/sykler jeg frem og tilbake til jobb/trening, så det blir jo noen kilometer per dag. Og på hviledager er det mulig jeg går meg en tur, sykler meg en tur, gjør litt yoga.

Blir dette for mye forskjellig på en gang? Er det noe jeg burde gjøre mer av? Mindre av? Finnes det andre baseøvelser jeg heller burde fokusere på?

Setter stor pris på tilbakemeldinger, føler nesten at jeg har sett meg blind på dette nå, haha!

Ps. Mål jeg har for treningen er å bli i bedre form opp mot sommerens fjellturer, bli bedre på å løpe langturer og å svømme, bli i generelt bedre form (bedre kondis), bli sterkere, gjerne miste litt magefett og cellulitter, og ellers stramme litt opp her og der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Om disse aktivitetene er ting du virkelig har lyst å drive på med så må du fordele treningen slik du har lagt opp uten å overdrive den totale treningsmengden din.

Om du gjør alt dette fordi du "tror" at du må for å nå målet ditt, men ikke gjør det pga interesse og lyst så er det kanskje lurt å prioritere det du virkelig ønsker å holde på med.

For mye trening av typen du egentlig ikke liker vil i verste fall, med tiden, kvele treninsmotivasjonen.

Så skal du også ha i bakhodet at man kan ikke bli sprinter, langdistanseløper og kroppsbygger samtidig. Så her gjelder det å finne ut om du ønsker muskler og mer definisjon (lavere fettprosent), eller bare bli tynnere (som et resultat av mye kardiotreningsvarianter).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

15 hours ago, FrkHoel said:

Om disse aktivitetene er ting du virkelig har lyst å drive på med så må du fordele treningen slik du har lagt opp uten å overdrive den totale treningsmengden din....

 

Tusen takk for svar. Alle aktivitetene er ting jeg har lyst til å gjøre, kanskje bortsett fra bevelighetstreningen. Vet det er mye forskjellig samtidig, men sliter litt med å velge bort noe. Synes du treningsmengden slik jeg har lagt den opp er for mye/overdrevet?

 

Skjønner hva du mener om at man ikke kan bli sprinter, langdistanseløper og kroppsbygger samtidig. For meg er vel egentlig hovedmålet med treningen akkurat nå å trene for å gjøre hverdagen bedre (bedre kondis, sterkere, etc) og mer aktiv, og for å leve ett langt og så friskt liv som mulig. Ser for meg at mål er noe som endrer seg over tid, og jeg ser ikke bort fra at jeg etter hvert finner ut at det er noe spesifikt jeg kunne tenkt meg å oppnå, som å løpe maraton, klare ett visst antall kilo i enkelte styrkeløft e.l., og da vil det være lettere å kunne sette opp treningen mot å nå det målet.

 

Er i grunn ikke interessert i å bli tynnere i det hele tatt, er godt fornøyd med den størrelsen jeg er. Handler mer om å endre kroppskomposisjonen, og bytte ut litt av kroppsfettet med muskler. Vil mer tung styrke være mer logisk for å oppnå dette? For eksempel hvis jeg kun kjører 1 x hill sprints/intervaller i uka, og bytter den andre ut med styrke? Og kanskje 2 x 5km løping + 1 langtur i løpet av to uker, istedet for to langturer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...