Jump to content
Lakris1992

Mulig å bygge muskler på et matinntak på 1600kcal?

Recommended Posts

Hei!

Jeg er ei kvinne på 23 år. Vekt: 51-52kg og 155cm høy.

Jeg har slanket meg ca 20 kg, ved hjelp av Grete Roede. Har ligget på 1500-1700 kcal. (Fra Feb 2015- Feb 2016)

Nå er jeg ganske fornøgd med størrelsen og vekten min, men har lyst på definerte muskler. Vil ikke opp i vekt!
Nå eter jeg i gjennomsnitt 1600kcal pr dag, og vekten min står stille, kanskje 100-200 gram ned i veken.

Musklene i magen, leggene, og armene skimter jo godt gjennom når jeg strammer, men jeg vil de skal synes når jeg ikke strammer også ;)

Jeg trener 5 dager i uken (2-3 økter kondisjon (spinning/spinningsintervall + løping) og 2-3 økter med styrke).

Spørsmålet mitt er igrunn om det er muligheter for å få synlige muskler med et matinntak på 1600kcal?

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fortsetter under...

Jeg vet det, men jeg er veldig fornøgd medstørrelsen min og vekten min nå 😊 Så jeg vil ikke ha muskler for å bli større, men mer definert. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
32 minutter siden, Lakris1992 skrev:

Jeg vet det, men jeg er veldig fornøgd medstørrelsen min og vekten min nå 😊 Så jeg vil ikke ha muskler for å bli større, men mer definert. 

Synes bildene til Frk Hoel illustrerer det perfekt: Glem tallet på badevekten.

Mer definert = lavere fettprosent!
 

Hvis du er fornøyd med din nåværende størrelse, men ønsker å bli mer definert så må du jobbe mot å få en lavere fettprosent, samtidig som du bygger muskelmasse tilsvarende volumet av fettet du mister. Da er resultatet en høyere vekt, ref bildene over :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Større muskler er mer synlige ;-)

Jeg vet veldig mange jager synlige mageruter, men husk på at de aller fleste du ser (og da spesielt jenter som har naturlig mer underhudsfett og mindre testosteron som gjør muskelvekst vanskeligere) har lidd seg gjennom et ekstremt trenings- og kostholdsregime over lengre tid. Tenk også over hvor mange du ser i levende live som faktisk har dette. De fleste ser du i blader og i konkurranser. Førstnevnte får hjelp av gode gamle Photoshop med å skyggelegge riktig og kanskje til og med fikler litt med rutene for at de skal komme tydeligere frem. De pumper seg nok også godt opp rett før bildene tas og strammer høyst sannsynlig det de kan for å se best mulig ut.

Det samme gjelder i fitnesskonkurranser. De har sulta seg på både mat og vann de siste dagene før de skal på scenen for å bli mest mulig innskrumpa (du har kanskje sett deg selv i speilet dagen etter en kveld med litt mye alkohol (hvis du driver med sånt :P)? Fordi man da er dehydrert ser kroppen strammere ut enn vanlig). 

Jeg merker selv at etter en treningsøkt er magerutene mine mer synlig enn de er til vanlig, men når de får slappet av litt så synes de knapt ;-)

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest =xXx=
Den 10. februar 2016 at 13.22, FrkHoel skrev:

Hvorfor vil du ikke opp i vekt? :)

640x641x306824_520331774646717_96491108_

(For å illustrere at vekt og utseende ikke alltid henger på greip)

Denna har peil. Du klarer ikke bygge med underskudd. Øk litt hver uke på kcal, så får du fremgang. Google reversere dieting så skjønner du mere. Lykke til;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Annonse

Slutt å veie deg, og begynn heller å måle midjen din regelmessig. Øk litt og litt på kcal som Stilken sier.

Jo mer muskler du bygger, jo lettere blir det å kontrollere fettprosenten siden forbrenningen din vil gå opp. Forbrenningen din er lav nå siden du har gått på diett lenge, så om du kan bygge deg opp til et høyere kalorinntak uten å legge på deg fett er det en stor fordel.

Grete Roede sitt opplegg er fint for vekttap, moren min hadde også veldig god suksess med det. Men nå som du har lyst på en trent kropp må du kaste ut Roede-opplegget og tilegne deg ny kunnskap fra sider som denne. Lykke til!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Midjen min er bare 64 cm, så vet ikke hvor mye mer den kan gå ned men ;)

Men skjønner poenget ditt! :) 

Bare for å ha det sagt så har jeg trent hele tiden altså, 5 dager i uken i over et år ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja, hvis du er fornøyd med midjen nå så passer du bare på at målet ikke går nevneverdig opp når du øker antal kcal. Så går du gradvis opp, sjekk reverse dieting som Stilken sier. Du må tilvenne kroppen et høyrere kcal-inntak.

Hvis vekta går litt opp og midjen står stille, så bygger du muskler. :) en kg eller to med muskler kan utgjøre en ganske stor forskjell i speilet!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Okei, skal lese om det.

Jeg har utsatt å gå opp i kcal ganske lenge, for jeg er så redd for at vekten skal gå opp igjen :p Jeg har hørt at det er når man skal begynne å spise igjen, man ofte kan legge på seg veldig mye. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...