Gå til innhold

Veier lite, men har fortsatt mye fett på enkelte kroppsdeler


Anbefalte innlegg

Hei, når jeg var barn var jeg lett og tynn av natur, veide i underkant av 50 kilo når jeg var 11 år og jeg er en 9 år eldre gutt nå. De neste årene etter det satt jeg på pcen 80% av tiden mens jeg spiste mer chips, snop og store middagsporsjoner osv. Gikk sakte men sikkert opp i vekt og når jeg var 18 år viste vekten 100 kg (184 cm på den tiden). Jeg bestemte meg for å kjøpe en sykkel og på 3 måneder gikk jeg ned 5 kg, til tross for at jeg ikke visste noe om kosthold. 
Så gikk jeg ned ytterligere 20 kg, og de rundt meg synes jeg var normal/tynn nok nå, så jeg fortsatte å trene men spise normalt igjen (sunnere og ikke like mye som før) og på 1 år la jeg på meg 5-7 kg. Jeg hadde en hektisk hverdag så jeg rakk ikke å tenke så mye over kroppen min, men jeg syklet omtrent hver kveld og det fortsatte. 

Men nå som jeg faktisk har en del fritid har det begynt å bekymre meg for hvor skjeivfordelt jeg er, og for å være helt ærlig er jeg veldig deprimert pga. dette, og jeg tør nesten ikke å vise meg for andre folk lengre fordi jeg vet hva de tenker om kroppen min. 

Nå viser vekten 79 kg, fordelt på 186 cm. Fra ansiktet og ned inkl. midjen er jeg veldig tynn, lite fett og lite muskler, problemet begynner i de nedre delene av kroppen, da rumpa er rund og større enn overkroppen, og det samme gjelder lårene og leggene, har liksom et ekstra fettlag som klamrer seg til disse kroppsdelene. Hvorfor jeg har det slik vet jeg ikke...

Jeg har slanket meg i to uker nå og merker fortsatt ingen forskjell. Dietten min har vært bra og jeg spiser til et underskudd som skal tilsvare 0,75 kilo nedgang i uken. Jeg logger alt på Myfitnesspal og har gått ned noen kg, mye av det er nok vannvekt. Siden jeg liker å sykle er jeg ikke interessert i å spise mer og trene styrke for å få større muskler, bare jeg får en balansert kropp og muskuløse legger (uten fett) vil jeg bli mer enn fornøyd, for jeg er ordentlig lei av å drasse rundt på disse tømmerstokkene hver dag mens de aller fleste har proporsjonal benbygning.

Er 99 cm rundt rumpa (har ikke brede hofter), 60-61 cm rundt lårene og 40 cm rundt leggene.

Hvor mye må jeg gå ned i vekt før fettreservene begynner å rikke på seg? Vil jeg i det hele tatt bli helt fettfri der nede?  Går det greit å spise lørdagsgodt annenhver gang, så lenge jeg ikke går mer enn 1000 kcal over? Har dere noen andre tips?

Endret av idretterbra
Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mennesker er forskjellige. Jeg selv har "ikke" noe særlig fett på lår, legger og rumpe. Alt legger seg på overkroppen. Men har en kamerat som har det akkurat som deg. Det legger seg på midja, rumpe og lår. Nå er ikke dette noe jeg legger noe merke til, men han selv merker det veldig, samtidig som jeg kanskje kan skjønne det, når han påpeker det selv. Ja du kan selvfølgelig bli kvitt det, så lenge du går ned i fett%.
Angående om det går" bra" at du spiser snop tilsvarende 1000 kcal annahver helg aner jeg ikke, da jeg ikke vet hvor mye du ellers spiser.

Jeg pleier å prøve meg fram. Starte på for eks 2800 kcals dagen, så sjekke vekta igjen etter 1 uke. Om jeg da har gått ned 0,2kg  så justerer jeg kanskje ned til 2500 kcals , også prøver jeg meg litt fram. Funker for meg. Deretter kan jeg da gjøre plass til 1k kcals med snop på lørdag, om jeg ønsker det. Da kutter jeg bare litt ekstra kcals dagene før som tilsvarer 1000 kcals. Så ender jeg opp med den samme totalsummen på antall kalorier ila en uke, snop eller ikke. Beklager litt rotete svar, er helt sikkert flere her inne som kan gi deg en bedre forklaring/råd enn mitt :)

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mennesker er forskjellige. Jeg selv har "ikke" noe særlig fett på lår, legger og rumpe. Alt legger seg på overkroppen. Men har en kamerat som har det akkurat som deg. Det legger seg på midja, rumpe og lår. Nå er ikke dette noe jeg legger noe merke til, men han selv merker det veldig, samtidig som jeg kanskje kan skjønne det, når han påpeker det selv. Ja du kan selvfølgelig bli kvitt det, så lenge du går ned i fett%.
Angående om det går" bra" at du spiser snop tilsvarende 1000 kcal annahver helg aner jeg ikke, da jeg ikke vet hvor mye du ellers spiser.

Jeg pleier å prøve meg fram. Starte på for eks 2800 kcals dagen, så sjekke vekta igjen etter 1 uke. Om jeg da har gått ned 0,2kg  så justerer jeg kanskje ned til 2500 kcals , også prøver jeg meg litt fram. Funker for meg. Deretter kan jeg da gjøre plass til 1k kcals med snop på lørdag, om jeg ønsker det. Da kutter jeg bare litt ekstra kcals dagene før som tilsvarer 1000 kcals. Så ender jeg opp med den samme totalsummen på antall kalorier ila en uke, snop eller ikke. Beklager litt rotete svar, er helt sikkert flere her inne som kan gi deg en bedre forklaring/råd enn mitt :)

Neida, svaret ditt var blant de bedre dét. Men det samme bør vel gjelde for meg når jeg prøver å bli kvitt fettet på de stedene der jeg sliter, som det gjør for andre individer flest som å bli kvitt magefettet? Greia er bare at jeg har slitt med det så lenge, og har trent utrolig mye og spist bra uten at noe har hjulpet, det har blitt en tung greie mentalt som du sikkert skjønner. Så jeg vet rett og slett ikke om jeg bare må ganske lavt ned i vekt pga. min kroppsbygning, og unngå å kjøpe smågodt til 100 kr som jeg gjorde mer enn et par ganger i 2015, eller om underkropp alltid vil være større enn overkroppen der nede (jeg har lest dette noen steder). Men i teorien burde ikke dette stemme, hadde jeg gått ned til 55 kg ville ikke kroppen hatt noe annet valg enn å redusere massen der, og jeg ville vært anoreksi pasient. Riktig?

Et alternativ er å trene tung styrke mens jeg spiser mer for å få større overkropp, men det er ikke en prioritet akkurat nå og ikke gunstig hvis man liker sykkel. De best trente syklistene er fettfri over hele kroppen så det samme bør vel være mulig for meg å få til uten å ty til ekstreme metoder.

En annen ting; la oss si jeg går mer og mer ned i vekt nå, spiser bra og trener 10 timer utholdenhet i uka med innslag av intervaller, fettprosenten er nødt til å gå ned selv med pizza (og snop annenhver lørdag, må leve også). Jeg lurer på om andre har lignende eksempler, om jeg går fra 73 til 68 kg for eksempel, når overkroppen ikke har noe igjen, vil alle de siste kiloene forsvinne fra underkroppen, som også var første stedet de kom på? 

En dag kikket jeg på noen gamle ferievideoer. Den sommeren jeg var 10 1/2 var jeg tynn overalt med lav fettprosent, ingen tegn til stor bakdel eller noe sånt, mens 1 år senere (la nok på meg en god del kilo ja) så jeg at leggene var blitt dobbelt så store, og ett år etter det igjen, 12 1/2 år, var jeg fordelt slik som nå. Tror ikke jeg hadde kommet i puberteten heller.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Heisann.

Du vil neppe like svaret, men punktslanking er ikke mulig. Ingen kan bli kvitt magefettet på noen annen måte enn å redusere kroppens totale fettprosent. Det er nok ikke benbygningen din som er problemet. Skjelettet hos et voksent menneske veier +/- 4kg. Kroppskomposisjon er nok det som jobber mot deg. Dessverre (får jeg vel nesten si) finnes det mange forskjellige kroppskomposisjoner. Noen legger på seg på magen, andre på ben og rumpe. Jeg er litt som Mr. Positive over her. Ben og rumpe er muskuløse med meget lite fett (kanskje litt på rumpa), men magen er det verre med. Dersom jeg skulle hatt en synlig six-pack måtte jeg nok sulta i et par måneder :p

Det stemmer at dersom du slanket deg noe ekstremt så ville naturlig nok leggene, lårene og rumpa krympet, men da ville resten av deg sett ut som et beinrangel. Ingen god ide og du ville nok følt at andre deler av kroppen ble de nye bekymringspunktene. 

Du må også la være å sammenligne deg med toppidrettsutøvere. Disse er ikke kun best fordi de har lagt inn mange treningstimer. Det finnes nok et utall personer som trener like mye, men som ikke hevder seg fordi de holdes tilbake av genetikk. De har også et vanvittig apparat rundt seg som styrer treningsregime og kosthold som ikke "vanlige" personer kan forholde seg til. Nå skal ikke jeg påstå at store legger, lår og rumpe vil holde noen tilbake fra å gjøre en karriere i sykling (kanskje heller det motsatte). Kanskje du skal prøve å vinkle kroppen din til noe positivt. Du har jo den perfekte sykkelkroppen. Slank overkropp for å holde vekten nede og kraftige lår, legger og rumpe som gir skikkelig trøkk i tråkkene!

Du kan heller ikke sammenligne kroppen din fra du var 10 år til nå. Det blir feil uansett da mange endringer vil skje etterhvert som man vokser til. 

 

Dette er nok enda en ting du ikke ønsker å høre, men jeg tør gjette på at du har litt utfordringer med selvbildet ditt. Jeg ble litt nysgjerrig da du skrev målene dine og måtte sjekke med meg selv. Jeg er relativt fornøyd med kroppen min (ja, man kan jo alltids være slankere, men det er ikke noe jeg gidder å bruke tid/energi på). Er 180cm og veier ca. 82kg (altså veier jeg noe mer enn deg fordelt på færre cm) og målene mine er:

  • Livet (ved navlen): 91cm
  • Rumpe (bredeste punkt): 101cm
  • Legger: 40cm
  • Lår: 60cm

Fortsett med syklingen og få inn noen styrkeøkter. Tung knebøy og markløft vil gjøre lårene strammere og styrke kjernen din. Dette vil med tiden trolig gjøre midjen din noe større noe som gjør underverker for proporsjonene ;-)

 

 

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gigantiske er de nok ikke nei, men fremdeles litt større enn hva jeg skulle ønsket. Det er spesielt rumpa som stikker ut som plager meg, da jeg absolutt ikke liker å se sånn ut, samme hva andre tenker. :mellow:

Det er nok ikke tung benbygning som du sier, her må jeg nok ned i fettprosent og da står det vel på tålmodigheten min da... har egentlig bra definisjon og er ikke slapp, men det ekstra fettlaget ødelegger helheten så det vil jeg ha vekk. Jeg får vel bare være positiv og fortsette, så får jeg komme med tilbakemelding om noen uker.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke at jeg føler meg noe mindre vel med meg selv over at du mener din rumpe er stor når den er noen cm mindre enn min, men jeg tør påstå at det er der jeg ligger. Jeg fokuserer ikke på det (jeg ser jo aldri min egen rumpe uansett) og er vel i bunn og grunn fornøyd med min. Kan jo også legge til at de fleste jenter foretrekker en gutterumpe med litt kjøtt på i motsetning til flat-assen som mange utrente gutter har ;-) 

Men for all del, folk har forskjellig oppfatning av hva som er pent og jeg skal ikke prøve å endre din. Jeg ville med innlegget mitt bare forsøke å gi det et annet perspektiv. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

Var ikke meningen å fornærme deg eller noe sånt.

Tok forresten nye mål nå: (kopierte malen din)

  • Livet (ved navlen): 85cm
  • Rumpe (bredeste punkt): 97cm
  • Legger: 39cm
  • Lår: 60cm
  • Overarm: 29cm....

 

Skal definitivt trene armer, bryst og skuldre i fremtida. Ser også at magemusklene mine har kommet tydligere etter 2 uker på diett, har nok litt hud der altså, bare mer på legger og lår. 

Hvor mange cm kan jeg forvente å miste rundt lår og legger? Er det stor forskjell på 60 cm vs 55 cm, 39 cm vs 35 cm og 97 cm vs 90 cm? Noen eksempler? :) 

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som sagt så blir jeg ikke fornærmet av det. 

Jeg tror dessverre ingen vil kunne svare deg på hvor mange cm du kan forvente/det er relalistisk å miste. Kroppen er kompleks så det er nok bare hardt arbeid og tid som vil gi deg svaret. Det er synd at jeg ikke har klart å overbevise deg om at du ikke er stor for det er du virkelig ikke. Selv om det er subjektivt så vil ikke jeg si at jeg har et forvrengt selvbilde. Jeg ser på meg selv som slank og har vel aldri fått noen kommentar på det motsatte. Har du? Har du blitt ertet/mobbet for utseendet? 

Jeg har ikke noe særlig erfaring med å måle omkrets på kroppsdeler (tror jeg har gjort det en gang før i går) og således kan jeg ikke gi noe godt svar på om disse reduksjonene du fremstiller vil ha noe særlig å si, men om jeg skal gjette så tror jeg at selv med før og etter bilde vil det være svært vanskelig å se noe særlig forskjell. Og jeg tør gå så langt som at ikke en gang moren din vil se forskjellen med det blotte øyet.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du har ikke tenkt at all denne syklingen har økte muskelmassen i underkroppen? Hadde jeg vært deg ville jeg fokusert på styrketrening på overkroppen for å utligne/forandre kroppsproporsjonene dine og ellers fortsatt som du gjør. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du har ikke tenkt at all denne syklingen har økte muskelmassen i underkroppen? Hadde jeg vært deg ville jeg fokusert på styrketrening på overkroppen for å utligne/forandre kroppsproporsjonene dine og ellers fortsatt som du gjør. 

Joa, men vil helst ha null fett på underkroppen så da må jeg nok i underskudd...

@Marcus: de fleste syklister har tynne armer, akkurat som de er tynne ellers på kroppen. Når det er sagt kommer jeg til å trene armene etterpå og vil hvertfall få de opp til 35 cm.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...