Jump to content
Sign in to follow this  
Eva_

Kroniske smerter på fremside hofte & snapping hip

Recommended Posts

Jeg har hatt mye problemer med en overbelastningsskade på innside av høyre lår som jeg pådro meg i 2010 (for mye løping uten grunnlag). Etter mye behandlinger ble innsiden ganske bra, men fikk mye problemer med smerter på sidene av hoftene i 2012. For dette har jeg prøvd kiropraktor, fysioterapi, manuellterapi og osteopat, men ingen klarte å få helt bukt med smertene. Det eneste som har hjulpet har vært slyngetrening, som har holdt smertene i sjakk og jeg har fungert helt fint i forhold til trening.

I mai/juni 2015 slo jeg opp skaden på innsiden av låret på en spinningtime, samtidig som jeg fikk veldige smerter foran på hoften (overgangen mellom hofte/lår/lyske) på høyre side. Har ikke klart å sitte på en sykkel i mer enn 2 min etter dette, uten at det stivner helt på fremsiden av hoften. Smertene på innsiden av låret har gitt seg, men har istedet satt seg foran på låret, over kneet. Ultralyd viser at senen over kneet er litt tykkere på høyre siden enn venstre siden. Slyngetreningen har også gjort vondt, så den har jeg måttet erstatte med enklere øvelser på gulvet og med strikk. Pluss en del tøyninger. Problemet er at til tross for at jeg har gjort dette hver eneste kveld siden juni, så er det ingen forbedring i hoften. Samtidig med at smertene oppstod begynte det også å klikke på fremsiden av høyre hofte når jeg ligger flatt på gulvet, tar beinet opp og strekker det ut. Ultralyd viser også at illipsoas senen "snapper" over beinet når jeg gjør denne bevegelsen.  

Ifølge osteopat og kiropraktor er det ingen låsninger i rygg eller hofte, og alt er helt rett. Holdningen min er også fin, så tviler på at det skyldes "posterior/anterior pelvic tilt". Den eneste terapeuten jeg har følt kom noen vei var på ART klinikken i Moss som mente problemet kom av stivhet i pectineus/psoas. Han fikk løsnet litt på pectineus, men fordi jeg er gravid (uke 25 nå) turte han ikke å gå for hardt til verks i psoas-området. Før jeg kom til han stivnet det helt i fremside hofte hver gang jeg reiste meg fra kontorstolen, og måtte gå noen skritt før det løsnet. Dette ble mye bedre etter behandling, men er fortsatt vondt. I tillegg har jeg svakere smerter like over høyre rumpeball som blir værre når hoften blir værre, så virker som de to henger sammen. Merk at skaden oppstod lenge før graviditet, så selv om den antagelig ikke gjør det bedre så er det ikke selve graviditeten som er skylden i dette.

Sykling er det værste jeg kan gjøre, mens noen aerobic timer uten for mye hopp går bra. Jeg trener som sagt mye stabiliserende øvelser for hofte, rygg og rumpe, men jeg holder på å bli gal av å ikke kunne trene (spesielt sykling) så mye jeg vil. Ettersom jeg har trent mye stabiliserende hofteøvlser i slynge siden 2012 tror jeg ikke at hoftebøyere etc er svake. Ville derfor høre om noen her vet om noen behandlere i Oslo som har erfaring med tilsvarende? Er så lei av å være prøvekanin hos terapeuter som viser seg å ikke ha peiling. Siste kiropraktor jeg prøvde før jul, gjorde det bare mye værre. Da hadde jeg sykt vondt i ryggen over høyre rumpeball i nesten en uke (kunne nesten ikke stå på høyrebeinet), og hverken hoften eller smertene over kneet ble noe bedre....

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fortsetter under...

For det første er det veldig få behandlere i dag som er særlig gode innen holdningsanalyse. Hvorfor? Fordi mye av forskningen sier at holdning er irrelevant og ikke er koblet til smerter. Fler og fler velger derfor å se bort i fra holdning, med mindre det er tydelige dysfunksjonelle trekk. Personlig kunne jeg ikke vært mer uenig. I tillegg er mange holdningsabnormaliteter vanskelig å spotte for et utrent øye. Jeg ville derfor ikke tatt for gitt at holdningen er god, uten at jeg kan påstå noe mer konkret om din sak over nettet.

Den beste objektive, konkrete måten å differensiere bekkentilt på, er å sammenligne skambeinet (symfysen) og fremre bekkenkant (ASIS) på en vertikal linje. Dersom skambeinet er anteriort for ASIS, er det posterior tilt. Dersom skambeinet er bak ASIS, er det anterior tilt. Det nytter ikke å sammenligne ASIS med PSIS. Dette gir ikke et godt bilde av strukturen. (se mer her rundt 06:00)

Sacral-base-edited-Copy1.png

Det kan godt hende at iliopsoas snapper over lille trochanter, men det betyr ikke nødvendigvis at denne er årsaken til problemet ditt. Det er antakeligvis snakk om manglende innrotasjon av femur, noe som ikke er ensbetydende med hofte og lyskeproblemer. Jeg mener at det høres ut som slimposebetennelse av bursa iliopectineus, men kan ta feil her uten mer kjøtt på beinet. Enkle muskeltester (dersom en er trent i å utføre disse) kan riktignok avklare hvorvidt pectineus, iliacus eller psoas virkelig er svake eller sterke. Tightness er ofte et resultat av enten klemming eller svakhet, så det kan gå begge veier.

Et typisk tegn på svakhet er når en muskel bare noen dager etter release, føles like stram.

Ytterligere mistenker jeg at det er pectineus som utløser lyskesmertene og IKKE psoas, da psoas er forkortet når man sitter. Lyskesmerter under hoftefleksjon er et vanlig problem, spesielt i bunnen av knebøy, og skyldes nesten alltid at pectineus smeller inn i bursa iliopectineus. Mange bommer her og skylder på iliopsoas, men det er viktig å huske at både iliopsoas og pectineus glir over samme slimpose! Det er derfor viktig å avklare om smertene forverres under større grad av hoftefleksjon eller ikke. Palpasjon og trykk over pectineus kontra iliopsoas bør også kunne reprodusere smertene dersom det er riktig involvert vev.

1: Sjekk holdning.

2: Dersom holdning virkelig er god (noe den i min erfaring sjelden er), sjekk pusteteknikk og gangemønster.

3: Styrketest iliacus, psoas og pectineus. Se hvilke som reproduserer symptomene og hvilke som føles svakest. Tren den svake.

4: God hofteekstensjon i gange, sørg for at korsrygg er aktiv og setemuskulatur jobber. Dette vil redusere sannsynligheten for at pectineus, iliacus og psoas må overarbeide ved å overdrive hoftefleksjon i gangemønster. Men pass litt på her, da dette strekker muskulaturen foran og kan forverre symptomene ved for rask endring.

Håper dette hjelper deg på en eller annen måte. Lykke til.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tusen takk for detaljert svar!! Er dette noe du tror du kunne funnet ut av ved bestilling av time hos deg? Jeg er jo gravid i uke 25, og ettersom det er kommet litt mage så påvirker nok det holdningen min i noe grad. Vil dette gjøre det for problematisk å finne ut av hvor problemet ligger?

Har du forresten eksempler på styrketester av iliacus, psoas og pectineus?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...