Gå til innhold

Er folk enige om tøying? Tøying før eller etter styrketrening?


Bro

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg er ikke akkurat en av de flinkeste når det gjelder tøying. Har som mål nå å bli flinkere når det gjelder tøying. Etter mange år med styrketrening, har jeg nok bare godt av dette. Jeg har en følelse på at mange her inne er flinke med tøying, men hvordan gjør dere dette? Føler at det står mye rart på nettet. Noen hevder man skal tøye før trening, noen hevder etter trening. 

Dersom man tøyer før trening, er ikke muskulaturen veldig kald? Er det ikke dumt å tøye når musklene er kalde? Men samtidig, skal man tøye når muskulaturen knust og nedbrutt etter trening?

Kanskje løsningen er å tøye dager man har fri fra trening?


Jeg håper dere kan gi meg noen tips. 

 

Hilsen
Bro

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har ikke noe fasitsvar på dette, men av egen erfaring får jeg mest ut av å tøye etter en treningsøkt. Kan gjerne bli litt spent i musklene etter trening og da virker det som at tøying kan hjelpe, ikke bare der og da, men også gjøre saken bedre i ettertid.

Har f.eks klart å fikse noen stramme hoftebøyere med tøying etter trening, men om det var tøyingen eller om de ble bra av seg selv kan jeg vel ikke svare sikkert på. Fikk i hvert fall ikke noe vondt ut av tøyingen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest QueenWinther

Jeg kjører dynamisk oppvarming + tøying for å øke bevegelsesutslaget og forbedre teknikken blant annet i knebøy og div kettlebell før jeg trener - kan også tøye litt etter løping bare fordi det er chill å være myk i noen minutter. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Menno scorer noen poeng med den artikkelen der. Takk for den, flott oppsummering (y)

You need to define exactly why you want to become more flexible, taking into account that your body’s adaptations to the stretching will follow the specificity principle. For bodybuilders, flexibility training is only useful to improve range of motion in exercises that you want to do, but currently can’t do with full ROM.

<snip>

Sometimes it’s enough to just do the warm-up sets of the movement you’re preparing for. Whatever you do, you should normally be done with it in less than five minutes. Warm-ups don’t have to be complicated. It seems many coaches just like to make them complicated just to sound knowledgeable. The empirical evidence that extensive warm-ups enhance performance or decrease injuries is actually weak.

 

Knebøy er sin egen strekk pga. eksentrisk bevegelse under belastning. Whowouldathunk? Rip har en relevant artikkel om oppvarming/tøying (punkter 1+2): The 3 Most Effective Ways to Waste Time in the Gym

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine to kroner: Dynamisk tøying før trening, bevegelighetstrening (om nødvendig) etter trening. I begrepet tøying legger jeg at man strekker muskelen ut til sin fulle lengde, mens i bevegelighetstrening legger jeg at man strekker muskelen utover sin opprinnelige lengde. Veldig dumt å gjøre bevegelighetstrening før styrketrening, da man kan risikere å "dra ut strikken", og man kan plutselig oppleve at man ikke får noe strekkreflekseffekt. Man kan også risikere at musklene blir belastet litt anderledes fordi de har ulik mobilitet av hva de er vant til slik at man kan få problemer med å fyre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tøyer statisk først på problemområder - deretter kjører jeg dynamiske/ aktiveringsøvelser før økta. Noen ganger ruller jeg litt også. Du kan tøye før, under og etter økta. Det spiller ikke så stor rolle så lenge du ikke tøyer RETT før ett tungt løft, og unngå og tøye beina imellom knebøyen f.eks. Gjør det heller helt i starten av økta og tøy overkropp mens du kjører beina f.eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tøy mens du er varm. IKKE tøy hypotone muskler, dvs muskulatur med lav tonus, SELV om de føles stramme.

Hvis du ikke klarer å palpere hvorvidt en muskel er hypo/hyper-ton eller ikke, så vær forsiktig. Prøv å trene muskelen før du bestemmer deg for å strekke, dersom du er usikker på tonus. Svakhet eller styrke kan gjøre det lettere å avklare hvorvidt den kvalifiserer til stretching. Vi strekker ikke svake muskler.

Her er en liste over muskulatur som stort sett er OK å strekke.

Hamstrings, quads (men ikke rectus femoris, dvs unngå særlig hoftefleksjon - bruk helst rulle), pectoralene, lats, biceps, triceps, legger, mage, underarm-fleksorene, midt og brystrygg (ikke korsrygg), innside lår (rull, ikke strekk)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...