Jump to content
ThBaHe

Hvor langt bør jeg jogge?

Recommended Posts

Hei,

Jeg har nylig begynt å løpe og forsøker å finne noen fornuftige hverdagslige mål. Den siste måneden har jeg løpt en runde på ca. 6 km. hver morgen. Enkelte dager, typisk i helgene, har jeg utvidet runden slik at den har blitt 9 km. Tiden brukt på å gjennomføre rundene har variert, men alt i alt har den sakte men sikkert blitt bedre. Mitt fremste spørsmål lyder som følger: hvor lange runder bør jeg optimalt sett løpe dersom jeg ønsker å løpe hver morgen? Selvfølgelig kan man svare "så langt som mulig", men jeg ønsker et fornuftig kilometer-mål som er langt nok til at formen blir bedre og bedre.

På forhånd hjertelig takk for svar.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fortsetter under...

Hei,

Jeg har nylig begynt å løpe og forsøker å finne noen fornuftige hverdagslige mål. Den siste måneden har jeg løpt en runde på ca. 6 km. hver morgen. Enkelte dager, typisk i helgene, har jeg utvidet runden slik at den har blitt 9 km. Tiden brukt på å gjennomføre rundene har variert, men alt i alt har den sakte men sikkert blitt bedre. Mitt fremste spørsmål lyder som følger: hvor lange runder bør jeg optimalt sett løpe dersom jeg ønsker å løpe hver morgen? Selvfølgelig kan man svare "så langt som mulig", men jeg ønsker et fornuftig kilometer-mål som er langt nok til at formen blir bedre og bedre.

På forhånd hjertelig takk for svar.

Det kommer jo helt an på hva målet ditt med treningen er - vil du bli god på å jogge lengst mulig?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Du har med andre ord eit løpsvolum på 50 km i veka? Etter mi meining er det nok til å kunne springe skikkeleg fort. Under 22 minutt på runden din avhengig av løypeprofil og nøyaktig lengde (24 viss du er dame), og i massevis for å kunne fullføre eit maratonløp. Du kan også prestere bra med mindre treningsmengde enn dette. Eg sprang maraton på 3:06 i 2014 med 700 km i beina, dvs under 20 km i veka i snitt. For min del ville eg heller tatt to rundar annakvar dag og treningsfri annakvar dag, men det blir ei smaksak.

Kor fort spring du no? Eg ville tatt ein test ein gong i månaden for å sjekke framgang, og eg ville hatt ei økt i veka med bra fart, gjerne progressivt. Hurtig langkøyring er etter mi meining ei undervurdert treningsform.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det kommer jo helt an på hva målet ditt med treningen er - vil du bli god på å jogge lengst mulig?

Jeg har som mål å generelt bli i bedre form og miste vekt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Du har med andre ord eit løpsvolum på 50 km i veka? Etter mi meining er det nok til å kunne springe skikkeleg fort. Under 22 minutt på runden din avhengig av løypeprofil og nøyaktig lengde (24 viss du er dame), og i massevis for å kunne fullføre eit maratonløp. Du kan også prestere bra med mindre treningsmengde enn dette. Eg sprang maraton på 3:06 i 2014 med 700 km i beina, dvs under 20 km i veka i snitt. For min del ville eg heller tatt to rundar annakvar dag og treningsfri annakvar dag, men det blir ei smaksak.

Kor fort spring du no? Eg ville tatt ein test ein gong i månaden for å sjekke framgang, og eg ville hatt ei økt i veka med bra fart, gjerne progressivt. Hurtig langkøyring er etter mi meining ei undervurdert treningsform.

Tusen takk for grundig svar. Jeg løper dessverre ikke særlig fort. Da jeg startet opplegget gikk jeg runden, og begynte først å løpe hele for to uker siden. Jeg bruker omtrent 40 minutter på runden. Målet mitt er å komme inn i en god løpe-rutine hvor målet er å generelt bli i bedre form og miste vekt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Då ville eg trent ein god del mindre og heller evt erstatta ei økt med styrke. F.eks tre gonger i veka der du eine gongen spring opp mot så fort du kan (gjerne med nokon pausar undervegs=intervalltrening), ein gong roleg og ein gong to rundar samanhengande. Det blir 25 km i veka og er meir enn nok for progresjon på ditt nivå. Du vil også oppleve at det går mykje lettare når du mistar vekt, ca eit halvminutt på runden din per kg (avhengig av noverande vekt). Sjølv synes eg ikkje det er enklare å miste vekt med stort treningsvolum, men folk er forskjellige der.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Annonse

Tenk langsiktig og hva du er tilfreds med. Hjelper ikke å være supermotivert første måneden og starte for hardt, for deretter å dette av fordi det føles ut som et mas. 

Og angående hvor lange runder: Tenk heller minutter enn lengde. Normal tidsbruk kan være fra halv time til én time, langturer kan være 1,5 - 2 timer. Intervalltrening er også veldig effektivt. 

Som alternaitver er jo også viktig å påpeke at du kan gå trapper istedenfor heis, gå til butikken istedenfor bil osv. 

 

Lykke til

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eg sprang maraton på 3:06 i 2014 med 700 km i beina, dvs under 20 km i veka i snitt.

Jeg vil bare legge til at du da mest sannsynlig har et talent for løping. Nå har jeg aldri løpt en maraton, men jeg hadde vært strålende fornøyd med 3:30, og det med betydelig mer volum i beina.

Men enig i poenget ditt: Trådstarter kan fint la dette være grunnlaget for en halvmaraton- eller maratondeltakelse. Treningen kan muligens organiseres litt mer, med variasjon mellom rolig økt, tempoøkt, intervall, osv. Men grunnlaget er godt for videre trening.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...