Gå til innhold

Styrketrening når man er støl


Solveig

Anbefalte innlegg

Det kommer helt an på hvor hardt du trener i volum og intensitet, summen av de avgjør frekvensen. Samt ikke minst hvordan muskelgruppe du trener. Har trent knebøy 6 dager i uka i snart 13 uker, og det har gått helt fint. Men så lenge man sverger til Zyzztrening på de minste musklene med dropsett, supersett og whatnot, så kan du gjerne vente litt. Men nå anser jeg ikke akkurat biceps som et satsningsområde for noen.

Uansett, det er en balansegang mellom hvor mye, hvor tungt, hvor ofte (+søvn og mat) men 4 dager er mer en nok, 2 dager holder som regel, og hver dag om man er litt smart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fysioterapeuten min sa at "det beste for stølhet er å trene samme øvelse® du ble støl av, men med (vesentlig) lettere belastning". Har ikke testet akkurat det ennå, men synes det høres fornuftig ut, ettersom jeg som regel føler meg bedre etter en lett økt når jeg er støl. Men dette er sikkert veldig individuelt, og jeg spurte ikke fysio'en om kildehenvisninger, forskningsresultater og alt det der... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså at både stølhet og nedbryting av muskelfiber kan bli påvirket av type aktivitet, eksentriske muskelbevegelse, type øvelse, hastighet på øvelsen, interval perioden og om man e nybegynner?

Hvorfor kjører personer på steroider en 5-splitt om en 2-splitt/helkropp er mer effektivt? Jeg står på mitt med to dagers restitusjon, men leter etter argumenter mot personer som har den 4-dagers regelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså at både stølhet og nedbryting av muskelfiber kan bli påvirket av type aktivitet, eksentriske muskelbevegelse, type øvelse, hastighet på øvelsen, interval perioden og om man e nybegynner?

Hvorfor kjører personer på steroider en 5-splitt om en 2-splitt/helkropp er mer effektivt? Jeg står på mitt med to dagers restitusjon, men leter etter argumenter mot personer som har den 4-dagers regelen.

Fordi førstnevnte hadde hatt treningsøkter på 5+ timer om han skulle kjørt fullkropp, selv om han gjerne kjører hver muskelgruppe mer sjelden, så har han til gjengjeld et volum og intensitet per muskelgruppe som langt overskrider hva du får til på en 2 splitt. Ikke bland inn slikt i tankegangen din. Rene utøvere må trene så effektivt de klarer da de har helt andre forutsetninger. Og derfor ofte samme muskelgruppe oftere, men med lavere total påkjenning. Mange små stimuli, i stedet for en stor overdose per uke. Men så må man selvfølgelig ta i betrakning ytre påvirkninger som målsettinger, tid til trening, skader, kombinasjon med andre sporter, fokus på styrke, størrelse, fettprosent, generell vedlikeholdstrening osv.

4 dager er alt for mye, 2 dager er mer normalt, men du kan slippe unna med ingen dager, og du kan kanskje trenge 4 dager om du løfter som Cutler, men spiser som et barn, soser bort nettene forran x-boxen og drikker vekk hver en helg. Du må se ting i en større sammenheng en at det enten er 2 eller 4 dager, 2 eller 5 splitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Offtopic:

Dessuten vil du dra nytte av en kjapp tilnærming til enkel og dobbelkretslæring i livet.

Enkeltkretslæring er å aldri endre målet, men prøver alle mulige måter for å komme dit.

Dobbelkretslæring er å prøve en måte, så vurdere både målet og framgangsmåte.

Om du tror du blir Cutler, bare du finner rett program er du i første kategorien, når du innser at det ikke stemmer og revurderer målet ditt, da vil du først begynne å komme noen vei. Kanskje ikke Cutler, men i allefall noe oppnåelig. Man kan få til bra mye, om man bare jobber systematisk, dedikert og REALISTISK. Du kan aldri bli Cutler, men du kan bli en større og sterkere deg, og over tid, lang tid ende opp som en veldig sterk/stor/fit/slank whatever versjon av deg selv, men du er fortsatt deg, og du har oppnådd noe.

Jobb etter mål du faktisk kan nå, ellers blir du alltid han som blakker deg på alle de fete kostilskuddene som ikke gjør en dritt, trener program som er laget av folk, for folk, med helt andre forutsetninger og hjelpemidler. Så slipper du mye skuffelser fremover.

im out

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fysioterapeuten min sa at "det beste for stølhet er å trene samme øvelse® du ble støl av, men med (vesentlig) lettere belastning". Har ikke testet akkurat det ennå, men synes det høres fornuftig ut, ettersom jeg som regel føler meg bedre etter en lett økt når jeg er støl. Men dette er sikkert veldig individuelt, og jeg spurte ikke fysio'en om kildehenvisninger, forskningsresultater og alt det der... ;)

Stemmer nok ganske bra det, etter hva jeg har erfart og lest før. Stølheten reduseres som oftes betydelig etter oppvarming og bruk av den aktuelle muskelen. Ref. post #7 som jeg skreiv her.

Hvordan det er å kjøre muskelen hardt (tung belastning) rett etter du har trent den skikkelig støl er jeg imidlertid ikke helt sikker på. Har du noe godt svar på det Asle?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dette er ikke noe fasit. men når du trener ødelegger du jo muskelen,bryter musklene ned.. noen sier 48timer? noen sier mer..

men det jeg har hørt og lest mest er 4 dagersregelen...

feks du kjører lår kjører hardt som fy og får gangsperre...trente lår for 3dager siden sjenner det enda at det er vondt i musklene.

det jeg skal fram til er hvorfor ødelegge en muskel som allerede er ødelagt? :p

Stølhet og restitusjon har ingen sammenheng!

Stølhet og restitusjon. | Fitnessbloggen Forum

Sitat fra Børge Fagerli:

"Stølhet har ingen sammenheng med hverken muskelvekst eller restitusjon. Du kan og bør trene selv om du er støl. Da forutsetter jeg selvfølgelig at du kjenner forskjellen på stølhet og en skade"

http://myrevolution.no/forum/f4/stolhet-og-restitusjon-3037/

Og forresten, hvor i alle dager er det noen her inne får de til at de har hørt mest om 4dagers regelen? Personlig har jeg "alltid" lest/hørt om 48timer(2døgn)!

Uansett vil dette variere fra person til person og forutsetninger og hvordan treningen er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil anbefale deg aktiv restitusjon. Jeg merker utrolig stor forskjell på graden av stølhet i muskulaturen dagen etterpå når jeg har gått en times rask gange etter trening og når jeg ikke har det. I tillegg er det jo viktig med nok søvn og mat. Kan være fornuftig å ta ZMA også slik at du får mest mulig ut av den søvnen du får:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

.... Kan være fornuftig å ta ZMA også slik at du får mest mulig ut av den søvnen du får:)

Har til gode å se kontrollert forskning som viser at ZMA har noen positiv effekt på søvnen i personer som har tilstrekkelige inntak fra før av.. Noen som har sett noen gode bevis for positiv effekt av ZMA-tilskudd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen spørsmål er for dumme, så jeg prøver meg med mine, siden vi er inne på tema stølhet.

Har stølhet noe å gjøre med dannelsen av melkesyre?

Og har det noe for seg å "vaske ut"? Alstå å sykle, ro, gå, rolig etter hard styrketrening? Jeg føler alltid det løser litt opp og gjør meg mindre støl, selv om det kanskje bare er noe jeg innbiller meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen spørsmål er for dumme, så jeg prøver meg med mine, siden vi er inne på tema stølhet.

Har stølhet noe å gjøre med dannelsen av melkesyre?

Og har det noe for seg å "vaske ut"? Alstå å sykle, ro, gå, rolig etter hard styrketrening? Jeg føler alltid det løser litt opp og gjør meg mindre støl, selv om det kanskje bare er noe jeg innbiller meg?

Kommer litt an på hvor du er støl, men jeg vil tro det er økt blodsirkulasjon som er årsaken til at du føler det løser opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har til gode å se kontrollert forskning som viser at ZMA har noen positiv effekt på søvnen i personer som har tilstrekkelige inntak fra før av.. Noen som har sett noen gode bevis for positiv effekt av ZMA-tilskudd?

Etter jeg begynte med ZMA drømmer jeg mye mer om natten.

Man drømmer som oftest i REM-stadiet. REM, forkortelse for Rapid Eye Movement, er en betegnelse på det søvnstadiet hvor hjernebølgene blir målt til å være nesten lik som når vi er våkne, men skjelettmuskulaturen er avslappet. (Wikipedia)

Så for å sitere reklamen; enkel forskning viser at ZMA virker...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har til gode å se kontrollert forskning som viser at ZMA har noen positiv effekt på søvnen i personer som har tilstrekkelige inntak fra før av.. Noen som har sett noen gode bevis for positiv effekt av ZMA-tilskudd?

ZMA er bra:) sover "tyngre" merker stor forskjell vis jeg sover 8timer uten zma og 8 timer med zma... er mye mer uthvilt med zma:) så kan anbefale dett:D også drømmer du rart da...drømmer mye

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Står fortsatt med min uttalelse. Sier ikke at det ikke kan ha en effekt, men det at enkelte 'føler' at de sover bedre, eller tror de drømmer mer, er ikke noe solide bevis. Det er et hint. Om man forventer at noe fungerer, kan placebo effekten være meget sterk.

Et par gode eksempler: (fra Girth Control, Alan Aragon)

- Ikemi et al. gnidde et harmløst blad på den ene underarmen til en gruppe subjekter, og et irriterende blad på den andre underarmen. Subjektene ble så fortsalt at det det omvendte var gjort. 11 viste redusert hudreaksjon til det irriterende bladet, og 12 ut av 13 subjekter viste tegn til dermatidd/dermatitis (hudreaksjon) fra det harmløse bladet (5 - Ikemi Y, Nakagawa S. A psychosomatic study of contagious dermatitis. Kyushu Journal of Medical Science. 1962;13:335–350.

- En studie fra Mosley et al. sammenlignet effekten av artroskopi/arthroscopy og en placebo operajon for personer med slitasjegikt/osteoarthritis over en 2-års periode. Resultatet var at de som fikk en faktisk operasjon ikke rapporterte noe mindre smerte eller funksjon enn placebo operajon gruppen under hele 24-mnd perioden (6 - A controlled trial of arthroscopic surgery for osteoarthritis of the knee - Pubmed).

- Ariel og Seville undersøkte placeboeffekten ved å fortelle trente mannlige atleter at de som gjorde de beste styrkeøkningene i de første 4 månedene ville gå over til en 4 ukers fase som involverer bruk av anabole steroider/anabolic steroid. De som avanserte videre fikk så placebo i stedet for hva det ble fortalt (dianabol/methandrostenolone). Subjektene i 'placebo' fasen hadde styrkeøkninger som var nesten 7,5 ganger den hastigheten de fikk styrkeøkningene i under den første fasen (7 - Ariel G, Saville W. Anabolic steroids: the physiological effects of placebos. Med Sci Sport Exerc. 1971;4:124-6 - iww.com).

I en studie ble personer med alvorlig depresjon brukt for å teste effekten av et ekstrakt fra prikkperikum/johannesurt/St. John's wort (Hypericum perforatum) i behandling av depresjon. Full respons til behandlingen ble observert i 31,9 % av den placebo-kontrollerte gruppen, som faktisk var bedre enn pasientene som fikk St. John's Wort, hvor kun 23,9 % opplevde full respons (8 - Effect of Hypericum perforatum (St John's wort) in major depressive disorder: a randomized controlled trial - Pubmed)

;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...