Gå til innhold

Anbefalte innlegg

I år har det blitt skrevet endel om hvordan satellittceller donerer sin kjerne til musklaturen når denne utsettes for nye belastninger. Det spørres om små avbrekk fra treningen kanskje er det beste, i det lange løp, ettersom treningen da på nytt blir en "ny belastning" og de nye cellekjernene vil forbli i muskelaturen i lang tid.

På tross av dette anbefales det å gradvis øke belastningen når en tar opp treningen igjen. 

Men hva med å bare kline til? F.eks negativer, eller en makstest (etter bra oppvarming). Selvsagt kan det øke skaderisikoen noe og en blir sikkert så støl som bare pokker etterpå. Men er det nødvendigvis en så dårlig ide med tanke på framgangen i det lange løp?

Endret av Øivind76
Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vil anta det er mindre effektivt, fordi man vil bruke så lang tid på å restituere seg med sånn wolverine-trening som du skisserer, at den lange restitusjonstiden vil man isteden kunne bruke på mange mindre belastninger som totalt vil gi en større respons enn den totale belastningen du fikk av wolverine-treningen. Det blir typ som 1 økt i uken versus 6. (Selvsagt sett bortifra den enorme skaderisikoen hyppig maksing og brutale negativer medfører).

 

Når det er sagt: jeg trodde denne tråden skulle handle om klining. Gjett om eg ble skuffet.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Styrketrening og volumtrening blir 2 forskjellige verdener innen dette temaet da, og det står det lite om i TS ^_^

Innen volumtrening er jo små pauser med jevne mellomrom (f.eks hver 5. eller 6. uke helt treningsfri) helt nødvendig - og når man da starter opp igjen etter deload vil det være svært lite hensiktsmessig å "kline til" grunnet at bindevev er svekket og man bygger muskler med selv de letteste vektene. Progresjon blir også umulig grunnet at bindevevet vil bygge seg sterkt for tidlig - vel og merke om kroppen rekker å restituere seg etter kline-til-økta innfor neste økt (nok dager hvile + nok mat)

Innen styrketreningen vil det bli relativt for hver enkelt hvordan ting fungerer - det er også vesentlig hvor lang denne pausen er. Selv får jeg best utbytte av maksløfting ved å "holde det gående" ukene i forkant med gradvis tyngre belastninger hvorav jeg kanskje 3-4 dager før maksløftet har en tung arbeidsøkt uten failures ^_^. Stemmer for å holde nervesystemet "trigget" i dagene før tunge løft fremfor å la det sovne..

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...