Gå til innhold

Teknikksjekk på markløft og knebøy


Ove_68

Anbefalte innlegg

Trives du på Bjørns?? :)

Det gjør jeg ja. (y) Jeg liker stemningen og atmosfæren. Folk tar ikke seg selv så høytidelig der som de kanskje gjør på Elixia og andre steder. Har inntrykk av at det er et utrolig sosialt miljø blant de som har trent der i mange år. Utstyret er jo velbrukt, men det er nok av alt det en trenger, og jeg klarer fint å finne treningstider der det ikke er kaos med folk. Musikken er perfekt for min smak... Og jeg er ikke lenger i det øverste aldersskiktet heller :D Jeg blir imponert av de grisesterke karene i 50-60 års alderen som trener der...
Jeg angrer ikke et sekund på at jeg flyttet over til Bjørns. Det aller meste er positivt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det gjør jeg ja. (y) Jeg liker stemningen og atmosfæren. Folk tar ikke seg selv så høytidelig der som de kanskje gjør på Elixia og andre steder. Har inntrykk av at det er et utrolig sosialt miljø blant de som har trent der i mange år. Utstyret er jo velbrukt, men det er nok av alt det en trenger, og jeg klarer fint å finne treningstider der det ikke er kaos med folk. Musikken er perfekt for min smak... Og jeg er ikke lenger i det øverste aldersskiktet heller :D Jeg blir imponert av de grisesterke karene i 50-60 års alderen som trener der...
Jeg angrer ikke et sekund på at jeg flyttet over til Bjørns. Det aller meste er positivt :)

Så bra! Og enig med alt :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da skal jeg prøve å oppsummere forsøket mitt på å endre knebøyteknikk for å komme dypere, bli kvitt buttwinken og holde spennet i ryggen.

Jeg har brukt noen uker på å terpe på teknikken. Det jeg har gjort er å stå mye bredere med beina, og å rotere føttene mer utover. Dette har ført til at jeg kommer lenger ned, men det fører også til en slags rotasjon i knærne som gjør vondt. Hver repetisjon gjør vondt, og det gjør vondt i knærne i mange dager etter en knebøyøkt.

I dag har jeg eksperimentert litt og filmet litt. Først kommer et sett med bare stanga:

Det ser ikke bra ut nei. Buttwink allerede her når jeg kommer lavere enn parallell.

Så kommer et sett med 50 kg:

Ikke bra dette heller. Buttwink så det holder.

Fortsetter med 100kg lowbar:

Kraftig buttwink her også.

Prøver meg på 100kg high bar. Har ikke tatt highbar de to siste årene men prøver:

Her ser jeg jo ut som en kraftig skadeskutt kråke. Det der skal jeg ikke satse på.

Til slutt går jeg tilbake til slik jeg trente bøy før:

For meg ser denne siste ut til å være den beste. Kanskje jeg ikke skal under parallell? Jeg konkurrerer jo ikke...

Hva tror dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser veldig bra ut på toppen nå, Ove. Toppen er den mest utsatte posisjonen.

I bunnen winker det, men ingen krise, da du kommer deg UT av winken. Største problemet oppstår når man holder bekkenfleksjon igjennom hele løftet.

1: pusteteknikk, tightness. Lær å puste inn i buken og klemme/trykke magemusklene rundt dette trykket. Ikke slipp ut luften. Hold trykket under bevegelse.

2: Tightness i muskulatur utover buken. Du vil squeeze mage, bekkenbunn, diafragma, lats og korsrygg samtidig. Dette gir optimal tightness og vil forhindre at du får bekkentilt i bunnen. Hvorfor oppstår EGENTLIG bekkentilt? Fordi vi tillater at det skjer, ved å slippe korsryggen. Tightness er svaret på alt. Riktignok vil løftet da bli grunnere, men du får mer trøkk og mye mindre skaderisiko.

Jobb paralellt med fleksibilitetsarbeid i hams og lysk, så kommer du gradvis dypere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skal ingen kommentere krummingen av ryggen på toppen? Skal vi si at det ikke er så farlig når vektene etterhvert blir tyngre? Ok :)

Han svaier på toppen, noe som er helt korrekt å gjøre. Nøytral sacralvinkel er rundt 45°. Korsryggen er *ikke* rett, selv om mange tror det. Lee et al 2012

Endret av Kjetil Larsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser veldig bra ut på toppen nå, Ove. Toppen er den mest utsatte posisjonen.

I bunnen winker det, men ingen krise, da du kommer deg UT av winken. Største problemet oppstår når man holder bekkenfleksjon igjennom hele løftet.

1: pusteteknikk, tightness. Lær å puste inn i buken og klemme/trykke magemusklene rundt dette trykket. Ikke slipp ut luften. Hold trykket under bevegelse.

2: Tightness i muskulatur utover buken. Du vil squeeze mage, bekkenbunn, diafragma, lats og korsrygg samtidig. Dette gir optimal tightness og vil forhindre at du får bekkentilt i bunnen. Hvorfor oppstår EGENTLIG bekkentilt? Fordi vi tillater at det skjer, ved å slippe korsryggen. Tightness er svaret på alt. Riktignok vil løftet da bli grunnere, men du får mer trøkk og mye mindre skaderisiko.

Jobb paralellt med fleksibilitetsarbeid i hams og lysk, så kommer du gradvis dypere.

OK. Takk for innspill. Da fortsetter jeg å terpe på det på lettere vekter, helt til alt er på plass :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ingen kommentere krummingen av ryggen på toppen? Skal vi si at det ikke er så farlig når vektene etterhvert blir tyngre? Ok :)

Er det i utgangsposisjonen du mener? Skal jeg mer bakpå før jeg begynner å gå ned? Burde jeg bruker highbar kanskje? Tror jeg er rettere i ryggen under highbar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Whops, mente 'krummingen av ryggen/nakken på toppen'**

Brystryggen har en nøytralt krum kurve, motsatt av korsryggen. Enig i at nakken er noe mer bøyd enn den burde være, men det er ingen direkte belastning på denne kontra korsryggen i løftet. Brystryggen skal ikke være svai eller rett, da minster buktrykket og kjernestabilitet.

19463.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det i utgangsposisjonen du mener? Skal jeg mer bakpå før jeg begynner å gå ned? Burde jeg bruker highbar kanskje? Tror jeg er rettere i ryggen under highbar.

Topposisjonen er bra, som sagt.

Løftet ser bra ut (i utgangspunktet), bli tightere under selve bevegelsen som nevnt tidligere for å ikke miste kontroll over korsrygg og bekken

Edit: Jeg så bare på første video i stad (20kg). En del mer å jobbe med når du øker vekten, dessverre. Hovedsakelig faller du frempå fordi du slipper korsryggen, og dette er første prioritet for deg å jobbe med i min mening. Sekundært kan det lønne seg å øve på rumenske markløft med fokus på hip hinge. Hip hinge-teknikken din er ganske dårlig, og må forbedres asap.

Endret av Kjetil Larsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Topposisjonen er bra, som sagt.

Løftet ser bra ut (i utgangspunktet), bli tightere under selve bevegelsen som nevnt tidligere for å ikke miste kontroll over korsrygg og bekken

Edit: Jeg så bare på første video i stad (20kg). En del mer å jobbe med når du øker vekten, dessverre. Hovedsakelig faller du frempå fordi du slipper korsryggen, og dette er første prioritet for deg å jobbe med i min mening. Sekundært kan det lønne seg å øve på rumenske markløft med fokus på hip hinge. Hip hinge-teknikken din er ganske dårlig, og må forbedres asap.

Takker. Skal jobbe videre med dette...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...