Gå til innhold

Teknikksjekk på markløft og knebøy


Ove_68

Anbefalte innlegg

Er det noen som har kommentarer angående teknikken min her?

Legger ut et maksløft, for jeg regner med at det er på disse at teknikken blir mest utfordret.

Starter jeg med hofta for lavt? Jeg er for så vidt klar over at jeg er lav med hofta, men føler jeg må det for å få trykket bak mot hælene.

All tilbakemelding mottas med takk :D

 

 

Endret av Ove_68
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bra du ikke rykker og napper, for å få maks mulig boost i begynnelsen av løftet, men heller tar det kontrollert.

Ellers litt vanskelig å se når det ikke er fra siden. Ser også at du bruker alternert grep, bytter du på med høyre og venstre hånd på grepet, slik at ikke venstre hånd er nøytral hele tiden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra du ikke rykker og napper, for å få maks mulig boost i begynnelsen av løftet, men heller tar det kontrollert.

Ellers litt vanskelig å se når det ikke er fra siden. Ser også at du bruker alternert grep, bytter du på med høyre og venstre hånd på grepet, slik at ikke venstre hånd er nøytral hele tiden?

Ja. Bytter alltid på grepet for hvert sett. Trener jeg lett med mange repetisjoner hender det at jeg bytter grep ca halvveis i settet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ville tatt av meg løfteskoa. Det vil gjøre det MYE lettere å ha vekta på hælen

Tyngdepunktet skal ikke være over hæla. Det skal være over midtfoten, i og med at det er der løfteren og stanga er balansert. Det gjelder for så vidt alle stående løft.

"Vekta på hæla" er mer et cue for å motvirke at folk har tyngdepunktet for langt fram, altså en slags bevisst overkompensering. Rett skal være rett :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kommer en snutt med maksløft i knebøy.

Er dette tilstrekkelig dybde, eller bør jeg ta grep for å komme dypere? I såfall er jeg litt usikker på hvordan jeg skal gå fram for å komme dypere...

 

Vanskelig å bedømme dybden fra den vinkelen, den er i beste fall på kanten til "godkjent".

For å komme dypere, så må du stå bredere. De fleste hofter er bygget slik med lårbeinet at du kommer dypere om du står litt bredere enn hoftebredde.

Du knekker også veldig sammen i ryggen, slik at du ender opp med en good morning (Det er ikke noe galt i det, @Brokkoli er f.eks. godt kjent med fenomenet!), men det er noe du burde jobbe for å motvirke. Med en rettere rygg vil du også komme dypere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig å bedømme dybden fra den vinkelen, den er i beste fall på kanten til "godkjent".

For å komme dypere, så må du stå bredere. De fleste hofter er bygget slik med lårbeinet at du kommer dypere om du står litt bredere enn hoftebredde.

Du knekker også veldig sammen i ryggen, slik at du ender opp med en good morning (Det er ikke noe galt i det, @Brokkoli er f.eks. godt kjent med fenomenet!), men det er noe du burde jobbe for å motvirke. Med en rettere rygg vil du også komme dypere.

Shut it, bitch - jeg er faktisk ikke så squat morning lenger. Kalvbeint er det nye på kråkefronten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig å bedømme dybden fra den vinkelen, den er i beste fall på kanten til "godkjent".

For å komme dypere, så må du stå bredere. De fleste hofter er bygget slik med lårbeinet at du kommer dypere om du står litt bredere enn hoftebredde.

Du knekker også veldig sammen i ryggen, slik at du ender opp med en good morning (Det er ikke noe galt i det, @Brokkoli er f.eks. godt kjent med fenomenet!), men det er noe du burde jobbe for å motvirke. Med en rettere rygg vil du også komme dypere.

Takk for tilbakemelding. Jeg skal prøve meg på å stå litt bredere og se om ikke det hjelper.

Jeg har ganske lange lårbein, så med lavstangbøy er jeg nødt til å ha en relativt horisontal rygg for å holde meg i mekanisk balanse. Alternativet er å gå over til høystangbøy for å få en mer vertikal rygg, men det har jeg ikke mye lyst til...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tilbakemelding. Jeg skal prøve meg på å stå litt bredere og se om ikke det hjelper.

Jeg har ganske lange lårbein, så med lavstangbøy er jeg nødt til å ha en relativt horisontal rygg for å holde meg i mekanisk balanse. Alternativet er å gå over til høystangbøy for å få en mer vertikal rygg, men det har jeg ikke mye lyst til...

Forsøk å filme en gang fra siden også, så kan det være enklere å bedømme. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjentar egentlig bare det som har blitt sagt, stå bredere :) Jeg er som deg, har lange bein, og hvis jeg står smalt, ser det ut som jeg skal stupe enten forover eller kantre bakover.

Varm opp ankler, hofter, bakside lår (for meg hjelper det og med et par sett lette beinspark),squat to stand's, for så å tøye å gjøre muskulaturen litt mer mobil :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som de andre sier: Stå litt bredere. Kanskje vel så viktig er å skyve knærne godt ut til siden slik at hofta får plass mellom lårbeina dine. Det kan bety at du må peke tærne litt mer ut til siden også slik at lårbeinet ditt går parallellt med tærne i bunnen av bøyen. Peker knærne mer rett fram så "henger" hofta seg fast i lårbeina, og går du dypere da så er det korsryggen som må krumme. Prøv deg litt fram med lette vekter.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg fått prøvd meg med bredere beinstilling. Omtrent 10cm kan jeg tenke meg, og noen grader mer ut med tærne. Har aldri stått så bredt før på kneøy...Jeg mener selv at jeg kommer litt dypere, og det er ikke noen squat morning jeg gjør, selv om det ikke er noe vakkert syn heller da :p

Ser det bedre ut dette? Og hva bør jeg jobbe videre med?

Jeg bytter treningssenter til nyttår og regner med å ta en solid deload på bøyen da, for så å jobbe meg opp til samme vekt igjen i løpet av 6-7uker.

Tilbakemeldinger mottas med takk (y)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser ut som du kommer dypt nok, men det virker som om overkroppen kollapser litt på vei opp. Hadde jeg vært deg ville jeg kjørt noen øvelser som styrker kjernemuskulaturen og brystryggen. Frontbøy kan være et alternativ for å jobbe med at du slipper øvre rygg på vei opp. Ellers vil beinhev, rygghev, reverse hypers, situps etc gi deg sterkere kjerne som vil stabilisere hele overkroppen når du bøyer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser ut som du kommer dypt nok, men det virker som om overkroppen kollapser litt på vei opp. Hadde jeg vært deg ville jeg kjørt noen øvelser som styrker kjernemuskulaturen og brystryggen. Frontbøy kan være et alternativ for å jobbe med at du slipper øvre rygg på vei opp. Ellers vil beinhev, rygghev, reverse hypers, situps etc gi deg sterkere kjerne som vil stabilisere hele overkroppen når du bøyer.

Omfattende oppgave du gir meg der, men jeg skal jobbe med det (y)

Ellers var nok det settet litt i tyngste laget. Det ser noe bedre ut når jeg reduserer vektene med 10%

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det er teknikkutfordringer så tenker jeg alltid teknikkendringer framfor assistanseøvelser. Ikke at det ene utelukker det andre, men fokuset bør IMHO være på selve hovedløftet. Gjør det som utgjør mest forskjell først, det kan være noen små grep samt en liten deload slik at det blir lettere å jobbe inn ny teknikk med håndterbare vekter. Å endre teknikk rundt 5RM-vekter er vanskelig.

1. Brystet opp! Når du får opp brystet før du bøyer så setter du ryggraden i riktig posisjon. Du mister spennet i korsryggen når du nærmer deg bunnen. Med god utgangsposisjon så blir det mye lettere å holde lett ekstensjon i korsryggen, spesielt om du samtidig er bevisst på å skvise kjernemuskulatur som hardt du kan gjennom hele løftet. Allerede på avløftet kan du tenke "bryst opp". Har du gjort avløft og du brystryggen luter litt over så er det vanskeligere å komme i god posisjon. Tenk at det er hofta som gjør at du når god dybde, ikke at overkroppen mister spennet og du kollapser litt når du nærmer deg bunnen.

2. Stoooort pust og skvis kjernen alt du orker! Også på vei opp! Det er lett å glemme når du er mest opptatt av i det hele tatt å komme deg opp fra bunnen. Kjøp deg et løftebelte, det kommer godt med på vektene du løfter nå (y)


Anbefalt lesing:

http://startingstrength.com/site/article/the_most_important_thing_you_will_ever_learn_about_lifting_weights

 

Anbefalt video:
https://www.youtube.com/watch?v=aXfOdvd-sJ0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...