Jump to content
Aicha87

Teknikken i knebøy?

Recommended Posts

Fortsetter under...

Første du kan gjøre er og ta vekk pussypaden :) Pute på stanga gjør det bare vanskeligere, man venner seg til stanga etter et par økter. Litt framoverlening men ikke så mye, men veldig rett i ryggen da. Hvis du filmer rett fra sida så skal stang banen være så rett opp og ned som mulig. Et par tips er og presse knærne mere ut, ha vekta på helene og lære seg oppspenn med skikkelig magepust. Og kanskje snu deg med ryggen mot veggen så mannfolka ikke svimer av når de går bak deg.(Bad joke I know

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ville jobbet md stangbanen. Hvis du ser på stangen din fra sida vil du se at den går litt på skrått nedover. Jobb med å holde den rett, som om stangen beveger seg i lodd. Rett ned og opp :) Kan det være at du flytter vekta fra hæl til midtfot i løpet av løftet? Prøv å holde vektpunktet likt hele tida. 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tusen takk for svar fra begge! Da må jeg jobbe med stangbanen, skal prøve å filme meg neste gang og for å se hva som skjer, evt om d er pga at vekten ikke er på hælene. 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

For meg ser det ut for at du nærmest tar en lavstangbøy med høy stangplassering.

Hvis du tar av deg joggeskoene, fjerner pussypaden og får stanga i lav posisjon (hvis du får det til), så tror jeg at stangbanen blir som den skal være.

Om du derimot ønsker å fortsette med høy stangplassering så må du trene på å få vekten på hælene. Det jeg gjorde selv var å øve masse med bare stanga, og å fokusere på at jeg skulle sette meg ned heller enn å bøye i knærne.

Uansett er det en god ide å fjerne de tingen som gjør deg ustabil (joggesko og pussypad).

Share this post


Link to post
Share on other sites

En liten detalj som kan hjelpe deg å få trykket på rett del av foten - midten/baksiden - og som da automatisk hjelper stangbanen å bli mer vertikalt sentrert over midtre del av fot gjennom hele løftet er å kjøre med tærne pekende oppover, altså toes-in-the-air. Dette krever litt mer fokus på balanse de første øktene.

Det gjør ikke noe at ryggen/overkroppen luter fremover - dette har med hvor du plasserer stangen å gjøre, high eller lowbar, men dette får du ingen følelse med før du fjerne puten.

Selv trives jeg best med low-bar, stangen plassert lengre ned. Løfter tyngre - men man får en følelse av å måtte gå dypere for å få godkjent dybde - og føles mindre belastende på knærne.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Annonse

For meg ser det ut for at du nærmest tar en lavstangbøy med høy stangplassering.

Hvis du tar av deg joggeskoene, fjerner pussypaden og får stanga i lav posisjon (hvis du får det til), så tror jeg at stangbanen blir som den skal være.

Om du derimot ønsker å fortsette med høy stangplassering så må du trene på å få vekten på hælene. Det jeg gjorde selv var å øve masse med bare stanga, og å fokusere på at jeg skulle sette meg ned heller enn å bøye i knærne.

Uansett er det en god ide å fjerne de tingen som gjør deg ustabil (joggesko og pussypad).

 

hmm thats interesting! Da må jeg prøve lowbar, har aldri prøve d før. Da trenger jeg jo ikke padden heller. Skal prøve d neste gang, i tilegg til å ta av skoene. Blir interessant å se om d blir bedre. Tusen takk for tips! 

Share this post


Link to post
Share on other sites

En liten detalj som kan hjelpe deg å få trykket på rett del av foten - midten/baksiden - og som da automatisk hjelper stangbanen å bli mer vertikalt sentrert over midtre del av fot gjennom hele løftet er å kjøre med tærne pekende oppover, altså toes-in-the-air. Dette krever litt mer fokus på balanse de første øktene.

Det gjør ikke noe at ryggen/overkroppen luter fremover - dette har med hvor du plasserer stangen å gjøre, high eller lowbar, men dette får du ingen følelse med før du fjerne puten.

Selv trives jeg best med low-bar, stangen plassert lengre ned. Løfter tyngre - men man får en følelse av å måtte gå dypere for å få godkjent dybde - og føles mindre belastende på knærne.

Toes-in-the-air hørtes ikke dumt ut. Skal prøve å kjøre lowbar til å begynne med, men om det ikke går bra prøver jeg heller ditt forslag. 

Tusen takk! Utrolig godt å få tips, ser lyset igjen 😀

Share this post


Link to post
Share on other sites

Toes in the air fungerer både ved high og low. 

Oppvarming med 10 reps knebøy mot vegg uten vekter er også  suverent - sikrer og overfører rett teknikk når du tar frem stanga. Veggen sikrer teknikken. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg brukte å ta av skoene og kjøre low bar med toes in the air for å øve på teknikk med kun stangen så det er et tips som jeg hadde bra erfaring med for det kan se ut som du kommer litt frempå, men mulig det er pga skoene.

Blir også lettere uten pussy pad, og med lavere stangplassering så burde du ikke få noe vondt bare spenn opp før du tar et grep om stangen og plasserer så bør det gå heelt fint. Utenom det ser det jo veldig bra ut da! 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...