Jump to content
PanloChaco

Beste styrkeprogram til Crossfit

Recommended Posts

Er 16 år, veier 72 kg og lurer på om noen har forslag til styrkeprogram til Crossfit. I Juni begynte jeg å trene Crossfit, har egentlig aldri vært så veldig aktiv, har prøvd meg på en del idretter men det var først i sommer da jeg fant Crossfit at jeg fant noe jeg likte. Jeg har til nå oppnådd ganske tunge løft med tanke på at jeg bare har trent i 6 måneder først bare klarte 40kg Markløft da jeg testet 1RM tilbake i Juni. Her er maxene mine for tiden:

Squat: 160kg

Deadlift: 190kg

Benkpress: 110kg

Clean & Jerk: 120kg

Snatch: 100kg (på en god dag, haha)

Noen som vet hva det beste styrkeprogrammet for en crossfitter er?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fortsetter under...

Jeg er ikke videre bevandret i crossfitverdenen, men jeg har fått med meg at de aler beste i sporten trener mye tradisjonell styrketrening. Du må trene de kvalitetene du vil bli god på. Er det en spesifikk WOD du ønsker å forbedre? Personlig ville jeg trent en god del eksplosiv styrke, samt noe kondisjon. Er du generelt utholden og sterk i vektrommet vil alt dette bli overførbart til andre idretter/sportet, som f.eks crossfit. Du er foresten svært sterk til å være så ung, du har vel ikke vurdert styrkeløft istedenfor xfit? Tror du kunne gjort det bra der hvis du hadde fått god oppfølging:) 

Share this post


Link to post
Share on other sites

På gymmet jeg trener på erdet en styrkeløftklubb som jeg trente  mye med i september, sikkert der jeg har økt styrken i markløft så ekstremt (150kg økning siden Juli). Crossfit er det jeg helst vil holde på med, men vet ikke om et styrkeløftprogram kunne over tid hjelpe meg så mye i crossfit, prøver å holde meg under 80kg. Programet mitt er noesom dette:

Mandag: Knebøy (Muskel utholdenhet), Olympisk vektløfting, Kondisjon

Tirsdag: Benkpress/Skulderpress (Muskel Utholdenhet), Turnøvelser, Roing

Onsdag: Markløft (Styrke), Sprinting

Torsdag: Benkpress/Skulderpress (Styrke), Kondisjon, Olympisk Vektløfting

Fredag: Knebøy (Styrke og Muskelutholdenhet), Turnøvelser

Lørdag og Søndag: Mobilitet, kondisjon.

Hvordan får jeg inn mer styrketrening? ^_^

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

En ting er sikkert, og det er at skal man bli noe god i crossfit, så kan man ikke bare dra på wods, man må trene styrke ved siden av. Da er det øvelser man blir sterk av. Jeg ville prioritert knebøy, push-press, clean/snatch og mye core. Og evt litt assistanse-øvelser på områder du lacker. Også kommer gymnastikk og alt som følger ved siden av. :) 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ett enkelt program ved siden av, eks 531. 
Kjøre olympiske løft som oppvarming til øktene feks, jobbe hovedsaklig med teknikk på disse øvelsene. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...