Gå til innhold

Stiv og stram nakke/hals/svelg? Antagelig som følge av studier, stress og stillesittende arbeid.


SamGold

Anbefalte innlegg

Heisann,

 

Jeg er nå i full gang med eksamensperioden og ikke for første gang. Økt stressnivå og kanskje noe stivere kroppen gjennom er ikke noe nytt, men det som er nytt i år er at jeg blir veldig stiv og stram rundt halsen. Nesten slik jeg kan få problemer med å svelge. Som om muskulaturen knyter seg. I hvert fall antar jeg at det er det som skjer. Altså i regionen rundt halsen og egentlig ikke nakke.

Noen som vet hva man kan gjøre med slikt? Har instinktiv prøvd å massere halsen og strekke meg, men vet ikke om det hjelper så mye.

Prøver ellers å reise meg relativt ofte, ikke sitte for fremoverbøyd og trener 4-6 dager per uke.

 

På forhånd takk! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Høres ut som det samme jeg sliter med. Har hatt dette i større og mindre grad gjennom størsteparten av livet (slitt mye med angst siden barndommen). Det eneste som har hjulpet for meg er å tøye mye på brystet, bevege hodet litt nå og da så jeg sørger for at jeg ikke sitter og spenner musklene, og å droppe øvelser der nakkemusklaturen lett spenner seg (for meg er dette særlig skulderpress, fremoverbøyd roing, og hip thrust). Å massere selv har om noe bare gjort det verre for meg, selv om jeg fortsatt gjør det av refleks fordi det kjennes bedre ut der og da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann. For å svelge må hyoideum kunne beveges fritt til en viss grad. Ved forward head posture og lignende, kan dette stramme inn muskulaturen som drar hydoideum nedover og dermed lage problemer med svelget.

Ved å rette opp i holdningen, og antakeligvis styrke muskulaturen som flekterer nakken, vil disse musklene bli mer funksjonelle og mindre rigide.

Tenker spesielt på musklene omohyoid og sternohyoid.

screen_shot_2012-08-25_at_112739_am13459

Endret av Kjetil1234
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Noen ytterligere tips, @Kjetil1234? :)

Saken er at jeg elsker å sitte bøyd fremover, da jeg typisk jobber med regneoppgaver og ellers arbeid av kvantitativ art. Ved kun lesing er det enklere å sitte oppreist (f.eks bokstol er gull verdt). 

Men de siste dagene har jeg nesten nektet meg selv å sitte fremoverlent, med unntak av svært korte strekk. Og det ser ut til å helpe. Men jeg sliter litt fortsatt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har gått bedre de siste dagene, trolig på grunn av at jeg sitter minst mulig fremoverlent og går hyppige lufteturer og hvor jeg prøver å rette opp holdningen mest mulig.

Men når jeg strekker halsen bakover kjennes det stramt ut. Kan være at det alltid har vært slik, men at jeg har blitt mer bevisst på det nå. Skulle gjerne blitt 100% avslappet igjen. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nåler f.eks, men vanskelig område å behandle. Men vanligvis er muskulaturen stram og svak - release vil i slike tilfeller ofte gjøre ting verre. Vanskelig å si noe mer konkret uten undersøkelse.

Prøv med litt stretching, men du merker fort om det bare blir verre.

Endret av Kjetil1234
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg kjenner meg litt igjen i det du beskriv, frå den tida for nokre år tilbake då eg var masterstudent og ganske sliten og stressa ellers. Hos meg satt spenninga derimot lenger ned i brystet, som førte til at nakke og øvre rygg blei vondt. Men det er jo av same sittestilling det kom frå  - eg likar nemleg også godt å sitte framoverlendt når eg driv med diverse (hobbyar) sit f.eks. med beina i kryss oppunder meg, i sånn "skredderstilling" - ikkje noko godt for rygg og skuldrene vil eg tru :D

Eg fekk også problem med pusten sidan mellomgulvet låste seg, og oppsøkte psykomotorisk fysioterapeut og kan varmt anbefale det. Der fekk eg hjelp til å sjå kroppen som ein heilhet og lært meg pusteteknikk og avslapping. Eg lærte også at framoverbøydd stilling er ein slags forsvarsmekanisme som kroppen brukar for å beskytte seg mot farer/stress (eksamen?).

Så for meg hjelpte det svært lite å tøye, det gorde det heile berre verre. Fysioterapeuten meinte også at i periodar med stress, så burde kroppen "få lov" til å vera anspent, sidan det er meir naturleg, men den burde då også kunne avspenne igjen, slik at spenningane ikkje blir kronisk.
For meg har styrketrening hjelpt, kanskje fordi eg då spennar musklane godt aktivt, for så å la dei slappe av igjen. Planken har eg også prøvd i periodar som har hjelpt litt. Men alt av tøying, "oppknekking" gjorde alt berre verre..

Av og til legg eg ei treningsmatte på golvet og la berre kroppen "strekke seg sjølv" dvs i og med at spenningane hos meg ligg på framsida, så lar eg armane f.eks. berre ligge ut til siden e.l., brukar kroppens eigenvekt til avslapping og forsiktig tøying slik at det kjennest godt. Det blir nesten som meditasjon, 5-10min er nok, kan sikkert vera fint å legge slikt inn i pausane når du sit og les mykje.

Massasje  er jo berre godt, så har du råd, så ville eg unne meg det nå i eksamensperioden ein gong i blant :) 

Kan forresten fortelle om ein muskel på framsida av halsen ("sternocleidomastoideus") som fysioterapeuten min grep tak i (litt av ein følelse når han som er stor og sterk legg sine to store hende rundt strupen for å klemme til liksom, bakfrå, då bygger ein tillit altså ;) ) - den kan du sjølv utforske litt - det er den muskelen som trer tydeleg fram når du vrir hodet til sidan - den kan vera stram den også.

 

Ok, langt nok innleg nå.

Ha riktig god eksamenlesing! :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er jo enda bedre at det har gitt seg litt :) - klart viss du er litt obs på korleis du sit mens du les, så får kroppen din litt pause from den framoverbøydde haldninga, og musklane blir mindre overanspent.

Ja eg har nå slite med det der så lenge sjølv med slikt at eg gjerne vil gje bort litt av mine erfaringar, om det kan hjelpe.

Og eg har alltid skrivekløe, ikkje så lett å berre skrive korte innlegg :roflmao:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Fuck! :wacko:

Beklager fransken, men dette er nå tilbake for fullt. Ikke direkte vondt, men veldig ubehagelig og reduserer livskvaliteten betydelig. Har knapt begynt å lese og sliter skikkelig. Føler meg ikke SÅ stresset og har ikke lest SÅ mye. Og når jeg leser sitter jeg ganske oppreist.

Trener fortsatt 4-5 dager per uke, så det er ikke for lite trening vil jeg tro. Har hatt kaloriunderskudd med tre-fire PSMF dager per uke siden januar. Mulig det kan være et stressmoment for kroppen.

Nesten så jeg vurderer en tur til legen just in case.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Jeg har vært gjennom noe lignende (måtte gjøre noe da jeg fikk skikkelig svelgeproblemer).

Det er nok muskulært det jeg hadde hvor stress trigget dette. I starten var det nakke og sternocleidomastoid som var stivt. Den sistnevnte kan bli stiv/stram fordi den må gjøre noe den ikke er lagd for, og må jobbe ekstra for å stabilisere hodet når man sitter mye fremoverlent (forward head posture). Jeg følte ikke det hjalp noe særlig å massere eller trykke på triggerpunkter på denne. Det som hjalp best var å sitte mer rett: ut med brystet, skulderblad ned og bak, og lag dobbelhake.

I ettertid har svelgeproblemene blitt bedre og det har vært mer stram og stiv kjevemuskulatur som har vært problemet. Løsner bra med nålbehandling, men her er problemet mer at jeg strammer kjeven om natten. Det kan være mange årsaker (stress eller annen muskulatur som presser på nerver som trigger dette). Svelginga er fin den nå, og det jeg fokuserer på nå er å få behandlet all den stive muskulaturen rundt nakke, kjeve, og brystrygg (alt på min venstre side), i tillegg til å slappe av når jeg skal slappe av!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

OK, legemidler blir siste utvei her. Dessuten så prøver jeg å behandle årsaken enn å dempe symptomene. I starten tok jeg 5-htp for å få sove og slappe av. Men nå er det er mer holdning og muskler som bidrar til å gjøre det bedre. Har massert scalenes i det siste nå og det hjalp veldig på "klumpfølelsen" jeg har hatt av og til foran venstre side av halsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...