Jump to content
psychgeek

Godkjent knebøy?

Recommended Posts

Fortsetter under...

Protip: last opp videoen et sted, og få den innbygd her. Hvis du får lite svar, er det antagelig fordi folk ikke gidder å laste ned en videofil (inkludert meg).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Litt ugunstig vinkel, og safety-racket står i vegen. Ut i fra det eg ser: For mykje svai i ryggen, og blikket er nesten festa i taket, noko som setter eit enormt press på nakken. Djubden må jobbast ein del med.

Ta gjerne av skoa. Dempa sko, gjer deg meir ustabil. Få blikket meir nøytralt. Beskriv gjerne korleis det føles når du tar knebøy, og film gjerne fra andre vinkla. (Få nokon til å filma)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nå aner jeg ikke hva slags fotbredde du har, men det ser ut som du står veldig smalt, du gjør dermed ikke plass i hofta til å sette deg dypt nok. Du legger samtidig som Natalie sier et ganske stort trykk på nakken når du ser i taket. I første omgang så vil jeg anbefale deg å trene på å sette deg på huk, stå bredt nok til at du kommer ned uten problemer. Film deg selv når du gjør dette. Da vil du se at du kommer langt under godkjent dybde. Legg stanga på ryggen, start å jobb ned på samme måte.

For å motvirke svaien du har i ryggen nå, aktiver magen din.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Annonse

Jeg råder deg hvert fall til å ta en ny video, gjerne stående på en benk evt spør noen på studioet om de kan filme deg. Jeg sier ikke at det som er foreslått her er feil, men som påpekt er det vanskelig å se noe særlig mer enn at du ser i taket og gjør knebøy...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja, beklager dårlig vinkel. Takk for svar, folkens!

Litt ugunstig vinkel, og safety-racket står i vegen. Ut i fra det eg ser: For mykje svai i ryggen, og blikket er nesten festa i taket, noko som setter eit enormt press på nakken. Djubden må jobbast ein del med.

Ta gjerne av skoa. Dempa sko, gjer deg meir ustabil. Få blikket meir nøytralt. Beskriv gjerne korleis det føles når du tar knebøy, og film gjerne fra andre vinkla. (Få nokon til å filma)

Jeg vet jeg svaier mye, men synes det er veldig vanskelig å la være. Står med bredt mellomrom med tærne vendt ut og prøver å presse knærne ut. Jeg har veldig svai i ryggen naturlig. Synes også det er mest behagelig å se opp, men hvis det er dårlig for nakken skal jeg slutte med det. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nå aner jeg ikke hva slags fotbredde du har, men det ser ut som du står veldig smalt, du gjør dermed ikke plass i hofta til å sette deg dypt nok. Du legger samtidig som Natalie sier et ganske stort trykk på nakken når du ser i taket. I første omgang så vil jeg anbefale deg å trene på å sette deg på huk, stå bredt nok til at du kommer ned uten problemer. Film deg selv når du gjør dette. Da vil du se at du kommer langt under godkjent dybde. Legg stanga på ryggen, start å jobb ned på samme måte.

For å motvirke svaien du har i ryggen nå, aktiver magen din.

Forsøkt å øve med å sette meg på huk, men det skjer noe med en gang jeg bruker stang...men skal definitivt slutte å se i taket. Står bredt med beina allerede. Jaja, da har jeg fått bekreftet at jeg gjør noe galt. Da får jeg øve mer :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • Dropp vektene og ta frem en stol hjemme i stua.
  • Sett deg på kanten av stolen og plasser beina slik at legg og lårbeinet holder 90 grade. Når du nå reiser deg skal stolen ende opp 30-40cm bak deg
  • Nå skal du sette deg ned igjen med føttene i knebøyposisjon - skulderbredde eller bredere med tærne pekende lett utover
  • Korrekt løft vil måtte føre baken bakover til og begynne med og logisk overkroppen frem slik at du ikke faller
  • Det samme skal du gjøre på trening, med stang - Stanga skal ligge sentrert over foten hele veien slik at vekten ikke tipper deg hverken fremover eller bakover.
  • Hodet/nakken skal være nøytral - ikke slik man har den om man sitter på første rad på kino

 

  • Supertips^_^: La tærne peke oppover/i været under hele utførelsen. Krever litt ekstra fokus på balanse til å begynne med men det sikrer deg rett tyngdepunkt gjennom hele løftet.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...