Jump to content
Ingsii

Knebøy + hopphøyde

Recommended Posts

Jeg har et spørsmål innenfor dette med muskelstyrke, på PT-studiet jeg går. Sliter veldig med å finne riktig svar på dette, og vi får heller ikke noen fasit. Noen som kan hjelpe meg? :-) 

 

    En utøver klarer å hoppe vertikalt 40 cm. I en tidlig treningsfase løfter han sin egen kroppsvekt i knebøy. Etter en stund klarer han å løfte 2 x sin egen kroppsvekt og hopphøyden øker til 60 cm. 2 år etter løfter han 3 x sin egen kroppsvekt, men hopphøyden er uendret. Hvorfor? 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fortsetter under...

Det var et interessant spørsmål så jeg legger mest igjen svar for å bli oppdatert når noen med reell kunnskap svarer, men min ukvalifiserte gjetning går ut på at det har med diminishing returns å gjøre. Jo mer styrke man oppnår til bruk i knebøy lar seg ikke overføre til de elastiske muskelfibrene som bidrar til spenst. *gjemmer seg i et hjørne og venter på et ekte svar*

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det var et interessant spørsmål så jeg legger mest igjen svar for å bli oppdatert når noen med reell kunnskap svarer, men min ukvalifiserte gjetning går ut på at det har med diminishing returns å gjøre. Jo mer styrke man oppnår til bruk i knebøy lar seg ikke overføre til de elastiske muskelfibrene som bidrar til spenst. *gjemmer seg i et hjørne og venter på et ekte svar*

Jeg tenker om det også kan ha noe med økt kroppsvekt å gjøre? Altså, at personen gjennom treningsperioden øker i kroppsvekt samtidig som han/hun øker 1RM i knebøy, men at økningen i kroppsvekt gjør at man ikke klarer å hoppe høyere? Haha, mulig det er helt feil, men var det første jeg kom på :) Eller kan det feks. ha noe med muskelfibertyper og gjøre? At man etter en tid med økt 1RM i en styrkeøvelse for maksimalstyrke ikke lenger kan få flere type II-fibrer, som har positiv påvirkning på den eksplosive styrken? Hmmm 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nå skal jeg også tenke høyt uten å slå opp i boka mi :p

Men ved trening for å øke 1RM i knebøy så vil du jo trene for maksimal styrke, mens spensttrening vil jo være å trene for eksplosiv styrke. Ved trening av maksimal styrke vil du jo også trene opp nervesystemet til å fyre av flere aksjonspotensial med raskere frekvens i starten av treningen, som vil gi økt eksplosiv styrke. Mens du etterhvert ikke øker noe særlig her videre, men muskelstyrken din vil øke.

Så om du ikke trener spensthopp, så vil du jo ikke bli bedre på spensthopp, men at du får noe effekt i starten av treningen på grunn av adaptasjon i SNS.

Høy tenking fra mitt hode altså! :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kan det være fordi styrketrening konverterer type IIx muskelfibre til type IIa?

Men latskap stimulerer jo til IIx, så hvorfor er da ikke sofaslitere forbanna gode på spenst?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Annonse

Nå skal jeg også tenke høyt uten å slå opp i boka mi :p

Men ved trening for å øke 1RM i knebøy så vil du jo trene for maksimal styrke, mens spensttrening vil jo være å trene for eksplosiv styrke. Ved trening av maksimal styrke vil du jo også trene opp nervesystemet til å fyre av flere aksjonspotensial med raskere frekvens i starten av treningen, som vil gi økt eksplosiv styrke. Mens du etterhvert ikke øker noe særlig her videre, men muskelstyrken din vil øke.

Så om du ikke trener spensthopp, så vil du jo ikke bli bedre på spensthopp, men at du får noe effekt i starten av treningen på grunn av adaptasjon i SNS.

Høy tenking fra mitt hode altså! :D

Der sier du noe! Kan også påpeke at dette spørsmålet står under temaet "Hva bestemmer muskelstyrken vår?", altså faktorer som er avgjørende for muskelstyrken i feks. muskler og skjelett (muskeltverrsnitt, fibertypesammensetning, muskellengde, konsentrasjon av kontraktile proteiner etc.), og i nervesystemet (rekruttering av motoriske enheter, samspill mellom muskelgrupper etc.), som du peker på :) 

Så hvis jeg har forstått essensen i det du mener riktig: I begynnelsen vil tilpasninger i nervesystemet stå for en stor andel av økningen i maksimalstyrke, og dette vil også virke positivt på den eksplosive styrken, som videre er viktig for spensten. Senere i treningsperioden vil ikke nervesystemets rolle være like stor, da hypertrofi og økt muskelstyrke er hovedårsaken til økning i 1RM. Derfor vil ikke ferdighetene i spensthopp øke noe senere, siden det ikke trenes spesifikt på dette. Er det riktig? 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Der sier du noe! Kan også påpeke at dette spørsmålet står under temaet "Hva bestemmer muskelstyrken vår?", altså faktorer som er avgjørende for muskelstyrken i feks. muskler og skjelett (muskeltverrsnitt, fibertypesammensetning, muskellengde, konsentrasjon av kontraktile proteiner etc.), og i nervesystemet (rekruttering av motoriske enheter, samspill mellom muskelgrupper etc.), som du peker på :) 

Så hvis jeg har forstått essensen i det du mener riktig: I begynnelsen vil tilpasninger i nervesystemet stå for en stor andel av økningen i maksimalstyrke, og dette vil også virke positivt på den eksplosive styrken, som videre er viktig for spensten. Senere i treningsperioden vil ikke nervesystemets rolle være like stor, da hypertrofi og økt muskelstyrke er hovedårsaken til økning i 1RM. Derfor vil ikke ferdighetene i spensthopp øke noe senere, siden det ikke trenes spesifikt på dette. Er det riktig? 

Yes :) Det er ihvertfall min tankegang bak det. (Burde ikke være så langt bak mål håper jeg) :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Yes :) Det er ihvertfall min tankegang bak det. (Burde ikke være så langt bak mål håper jeg) :)

Jeg regner med det er det som menes, siden spørsmålet sto under temaet som omhandler dette :) Tusen takk for hjelpen!! 

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

Jeg vil også gjette ukvalifisert.

"His glutes ain't firing like they used to"

I sitt søken etter høyere vekt på stanga har andre muskler tatt over i løftebanen som kroppens forsvar mot skader.

Personen har blitt mye sterkere i "Musculus erector spinae og lår" 

Men styrken i «gluteus maximus» har ikke økt nevneverdig i mangel på direkte stimuli som han fikk ved lavere vekter og annerledes løftebane.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Men latskap stimulerer jo til IIx, så hvorfor er da ikke sofaslitere forbanna gode på spenst?

Fordi de er svakere generelt. Små muskler, lite effektivt nervesystem.

Men hvis styrken øker uten at hopphøyde gjør det, så er det tydeligvis andre ting som er begrensende faktor for hopphøyde. Som kraftutvikling (RFD)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...