Gå til innhold

Oss forhenværende baseløft-hatere imellom


Anbefalte innlegg

Tittelen sier vel mye. Jeg brukte å være en baseløft-hater. Benkpress var greit, men knebøy og markløft var pyton. Det var bare slitsomt og ubehagelig, og dessuten fikk jeg vondt i ryggen. Jeg fikk noen timer med veiledning av PT, uten at det hjalp så veldig. Nei, da var det mye behageligere å gjøre isolasjonsøvelser...!

Etter å ha lest en del om fordelene med baseløft, bestemte jeg meg for å sette alle kluter til og lære meg det skikkelig. Jeg leste en del detaljerte guider (inkludert her på fitnessblåggen), og i ettertid ser jeg at det jeg lærte av PTene var temmelig overfladisk. Jeg leste om oppspenning av kroppen, riktig pust, beinstilling etc, og nå er jeg en baseløft-ELSKER. Jeg får ikke vondt i ryggen mere, og teknikken kjennes utrolig mye bedre ut. Nå er isolasjonsøvelser mere unntaket enn regelen.

Jeg skulle bære en del tunge kasser og møbler her om dagen. Uten å tenke over det, brukte jeg samme teknikk for å løfte det som når jeg løfter vekter. Da slo det meg... "hey, dette er jo markløft!". Det er jo moro når man faktisk får brukt både styrke og teknikk i hverdagen.

Baseløft. Amen. :-)

 

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg skulle bære en del tunge kasser og møbler her om dagen. Uten å tenke over det, brukte jeg samme teknikk for å løfte det som når jeg løfter vekter. Da slo det meg... "hey, dette er jo markløft!". Det er jo moro når man faktisk får brukt både styrke og teknikk i hverdagen.

Så enig ^_^

Å trene med skadeforebygging i fokus er en ting, men når man viderefører treningsteknikker til det hverdagslige liv har man tatt det hele til et nytt nivå. Selv merker jeg det samme som deg hele tiden, spesielt på jobb. Tunge ting blir løftet og flyttet på, på samme måte som når jeg utfører en øvelse på treningssenteret - hele tiden fokus på ikke å skade seg osv..^_^

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg jobber innen helsesektoren, og akkurat der jeg er nå er det en del løft av mennesker tidvis. Og jeg merker at jeg får mye igjen for å ha løftet litt vekter, mark og knebøy spesielt! Mine kollegaer minner meg på å ha knekk i knærne f.eks, og jeg kan smile for meg selv siden jeg vet det fra før :D

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hatt den samme opplevelsen selv!

Har også opplevd det med andre øvelser, spesielt utfall :p jeg HATER utfall, og gjør det egentlig enda, men det har virkelig gjort meg bevisst på hvordan jeg bruker musklaturen og kontakt. Ofte når jeg går i trapper tar jeg meg selv i å gå "dypere", fokusere på rumpa og (sikkert placebo) kjenne effekten av å gå i trappene :p Andre ting jeg også merker, ref det Perfeksjon over her sier, er at jeg er blitt flinkere til å tenke på "muskelkontakt" og holdning i hverdagen. Når jeg sitter ved pc, løfter på ting osv så tenker jeg over aktivering av musklaturen mellom skulderbladene, holde skuldrene nede og rotert litt bakover osv. Er faktisk virkelig inspirerende! =)

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 4 uker senere...

Annonse

Så godt å høre, da er det kanskje håp for meg også. Får til markløft og benkpress men knebøy er bare helt håpløst. Har ikke sjans til å gjennomføre øvelsen og når jeg tenker meg om så er det en bevegelse jeg har slitt med helt siden jeg gikk 6 mnd på krykker i tidlig ungdomstid etter en skade som innebar at høyre fot ble stivet av i ankel og kne og jeg kunne bare bevege hofteleddet. Det gjorde noe med bevegelsesbanen hvor jeg bøyer i hoften og derved fremover med overkroppen istedet for å knekke i knærne når jeg setter meg ned. Dette har medført stivhet i ledd og elendig balanse. Men det er absolutt et mål å lære knebøy, har så lyst til å få det til, må bare samle opp overskudd til å gripe fatt i problemet...

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...