Jump to content
oleks

proteinshake

Recommended Posts

kjøpte meg nylig en kg med whey pulver fra PF, som desverre har en meget kvalmende smak. så jeg sjekket på myo.no sine sider og fant 2 stk jeg vurderer:

http://www.myo.no/alle-produkter-kategori-2/proteiner/nutrox-protein-drink-1.html

http://www.myo.no/alle-produkter-kategori-2/proteiner/3x-whey-protein.html#

hva er anbefalt for en som skal bygge muskler og hva er forskjellen på de 2 ? :) 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fortsetter under...

Nutrox:

Ultrafiltrert undenatured myseprotein (80%dm), Ultrafiltrert undenatured melkeprotein isolat (91% dm),
Melkeprotein isolat (80% kasein, 20% whey), Lavfett kakao, di- tripeptider fra myse (inkl. glutamin-

peptid og BCAAs), Aroma, Emulgator: Lecithin, Fortykningsmiddel: Xanhan gum.

Sport / Tri-Whey:

Ultrafiltrert undenatured myseprotein (80%dm), Ultrafiltrert undenatured melkeprotein isolat (91% dm),
Melkeprotein isolat (80% kasein, 20% whey), di- tripeptider fra myse (inkl. glutaminpeptid og BCAAs),
Lav fett kakao, Emulgator: Lecithin, Fortykningsmiddel: Xanhan gum, Søtstoff: Aspartam*

Fordelingen mellom Protein / Karbo / Fett er også identisk (76 / 5,5 / 4,5).

 

Kjøp den du tror kommer til å smake best, virker ikke til å være noen forskjell på dem utifra produktbeskrivelsen på hjemmesidene utover logo og pris :) 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Evt. send en e-post og sjekk om de sender ut smaksprøver på pulveret. Greit å ha smakt før du investerer i en tønne.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Annonse

Du bør vurdere en bøtte som er merket med "isolat" om du først skal kjøpe - tror myo selger dette ja.

-Her blir råvaren renset til den når et nivå på minst 90% protein (resten fukt). For å få til dette under produksjon sørger man for ikke å overgå 75grader og dermav bevarer aminosyreprofilen.

-Prosessen tar lengre tid, blir litt dyrere, men produktet blir renere og får en høyere % proteininnhold = de tapte kronene grunnet dyrere produkt blir spart inn igjen.

Men @oleks - er ikke du på bulk da? ^_^...da har du meget sannsynligvis ikke behov for å bruke penger på slikt , om du ikke er en av de som nekter å spise mat som inneholder proteiner ^_^

Share this post


Link to post
Share on other sites

Du bør vurdere en bøtte som er merket med "isolat" om du først skal kjøpe - tror myo selger dette ja.

 

Ser ikke behov for isolat-produkter til dobbelt pris hvis man rett og slett trenger litt kcal fort og ekstra protein i kosten 

Til TS; personlig synes jeg stort sett alt fra Opimum Nutrition smaker nydelig, selges f.eks hos Proteinfabrikken B)

Litt høyere karbo sammenliknet med de to produktene du linket til, men helt innafor (f.eks 78,9 P / 2,5 F / 7,8 K for Cookies&Cream)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Litt usikker på hvordan forskjellen mellom 75-80 g protein pr. 100 g og ~90 g protein pr. 100 g blir så stor som den du antyder? ^_^

 

Uansett, hvorvidt isolat eller konsentrat er "best" kommer vel egentlig an på hva du er ute etter.

Isolat har et redusert laktosenivå, slik at folk som er allergiske/følsomme mot laktose kan ta det inn, samt at det har lavere fett- og karbohydratnivå.

Men, hvis man ikke er laktoseintolerant, og ikke har et diettregime som er på grammet strengt med fett, så har konsentrat enkelte andre ting som er hyggelig, som f.eks høyere nivåer CLA, IGF-1, TGF-1, og TGF2.

Hvis man kun skal gå kvalitet > kvantitet, er vel ingen av de to alternativene bra nok. Hvis jeg ikke husker feil er det noe mikro-filtrerte greier til blodpris som er "top of the line"?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg er helt enig med deg @okveine

Dette er på detaljnivå. Jeg skal ha den beste kvaliteten, jeg skal yte maksimalt generelt uansett hva jeg driver med og jeg er på gram-nivå. Jeg mener at om det står mellom en hundrelapp eller 2, vil jeg selv betale bittelitt ekstra for å få en bedre og renere kvalitet, og jeg oppfordrer andre til å gjøre det samme - slik er nå jeg ^_^

Om jeg skulle ha laget kosttilskudd selv ville jeg ha fremstilt det fra råvarer som var spesielt godt egnet til kosttilskudd - ikke råvarer som er egnet til sauser ol. hvor det ikke er like nøye om profilen er skadet eller ikke. Jeg ville da valgt råvarer til 100kr pr. kg fremfor råvarer til halve prisen.

Proteintallet på bøtta er regnet ut ifra det beste resultatet fra råvaren før det ble blandet ut - jeg ville ha trukket fra 10g pr. 100g i forhold til det som står på etiketten når det kommer til konsentratet. Jeg personlig vil ikke stolt på en slik etikett.

Isolat derimot - her skimrer det av bedre kvalitet, hvilket gjør produktet mer troverdig etter min mening - man betaler som regel en pris for kvalitet og troverdighet. I tillegg er det et fokus på ikke å ødelegge profilen.

Men man velger hva man går for selv naturligvis. Selv bruker jeg aldri tilskudd, jeg trenger det ikke, jeg kontrollerer det gjennom kostholdet.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Jester

Jeg er helt enig med deg @okveine

Dette er på detaljnivå. Jeg skal ha den beste kvaliteten, jeg skal yte maksimalt generelt uansett hva jeg driver med og jeg er på gram-nivå.

Men man velger hva man går for selv naturligvis. Selv bruker jeg aldri tilskudd, jeg trenger det ikke, jeg kontrollerer det gjennom kostholdet.

Slik jeg ser det så synes jeg det er rart å anbefale det dyreste alternativet til andre når du selv finner tilskudd overflødig. Videre er det ingen vits for en nybegynner eller for de aller, aller fleste å være på "gram nivå", ei heller når det gjelder proteinpulveret. Det er et tilskudd, og om det står og faller på 80 eller 90g protein pr 100g pulver så betyr det at det er betydelig større problemer hva kost og trening gjelder en valg av pulver. 

Pris og smak er avgjørende, som trådstarter dessverre har erfart (dvs. stort sett alt annet en sjokolade smaker høgg)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Konsentrat eller isolat gjør samme nytten for en som skal ha seg en shake om dagen.  isolat er naturligvis et renere tilskudd.

Proteintilskuddene på det norske markedet er generelt svært høy uavhengig om det er isolat eller konsentrat.

Edit: hadde bommet litt på en påstand.

Edited by FrkHoel

Share this post


Link to post
Share on other sites

Annonse

Slik jeg ser det så synes jeg det er rart å anbefale det dyreste alternativet til andre når du selv finner tilskudd overflødig.

Hmmm...^_^

Jeg kan tipse treningspartneren min om å kjøpe seg en tab-xtra når hun sier hun er sugen på brus. Selv drikker jeg ikke brus.

Jeg kan tipse nevøen min om å velge Barcelona-kampen fremfor tysk 2. divisjon - fordi jeg vet de spiller godt. Selv kan jeg ikke fordra fotball.

Jeg anser overhodet ikke dette som merkelig oppførsel ^_^

Jeg har erfaring med proteintilskudd selv om jeg nå har fått kontroll på kostholdet slik at jeg slipper å bruke det selv. Tipset mitt var vennlig ment, jeg ville valgt det dyre. ^_^

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hmmm...^_^

Jeg kan tipse treningspartneren min om å kjøpe seg en tab-xtra når hun sier hun er sugen på brus. Selv drikker jeg ikke brus.

Jeg kan tipse nevøen min om å velge Barcelona-kampen fremfor tysk 2. divisjon - fordi jeg vet de spiller godt. Selv kan jeg ikke fordra fotball.

Jeg anser overhodet ikke dette som merkelig oppførsel ^_^

Jeg har erfaring med proteintilskudd selv om jeg nå har fått kontroll på kostholdet slik at jeg slipper å bruke det selv. Tipset mitt var vennlig ment, jeg ville valgt det dyre. ^_^

Overdrivelser med litt spydighet attåt er sjeldent gode argumenter. En bedre analogi enn den uthevede teksten ovenfor ville vært å velge å betale for en dyrere billett på San Siro stadion der du ser like bra eller dårligere som en plass for en billigere billett. Man står selvfølgelig fritt til å velge, men hvorfor oppfordre til å betale mer enn nødvendig når resultatet er det samme eller verre?

Proteinkvalitet blir først og fremst en relevant faktor når proteininntaket er utilstrekkelig (ref. Lyle McDonald: http://www.bodyrecomposition.com/nutrition/what-are-good-sources-of-protein-protein-quality.html/). Dét i seg selv er et argument mot den påståtte overlegenheten til isolat framfor konsentrat. Skal du argumentere for isolat framfor konsentrat så bør du ha regna ut hva den praktiske prisforskjellen er med noen eksempler framfor å påstå at det ikke blir noen prisforskjell. Den lille forskjellen i sammensetning har sannsynligvis minimal påvirkning på ytelse, men til en dyrere pris for isolat.

Som @okveine er inne på så kan konsentrat være et bedre valg enn isolat pga. høyere innhold av b-lactalbumin - en konsentrert form for leucine. Noen får magetrøbbel av konsentrat, og dét er den eneste grunnen til å velge isolat IMHO. Hvis billigere er bedre er det ingen grunn til å gå for et dyrere alternativ, bare fordi "man vil ha det beste". Det er bortkasta penger.

I tillegg blir det feil å overføre din personlige nitidighet med kosthold der inntak av næringsstoffer kontrolleres på gram-nivå til en annen person som sannsynligvis er nybegynner og godt kan ha et mer avslappet forhold til inntak av mat.

Trådstarter: Kjøp et billig proteinpulver basert på myse-/melkekonsentrat som du liker smaken på. Tåler ikke magen din pulveret så prøv et annet eller bytt til isolat. Ikke bry deg om reklameteksten med masse fancy begrep. "Designprotein" og "time release formula"  og "anabolic as foak" høres flott ut, men det er reklame mer enn noe annet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

I følge Ori Hofmekler, en anerkjent ekspert innen sportsernæring, er whey-isolat ikke en god løsning. Ved isolasjon må protein separeres fra fett, og dermed absorberes det ikke på vanlig måte i kroppen og medfører en overdrevent surhet i fordøyelsen. I tillegg blir immunoglobinene borte sammen med fettet, som i seg selv er bundet med cystein og glutamin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Du bør vurdere en bøtte som er merket med "isolat" om du først skal kjøpe - tror myo selger dette ja.

-Her blir råvaren renset til den når et nivå på minst 90% protein (resten fukt). For å få til dette under produksjon sørger man for ikke å overgå 75grader og dermav bevarer aminosyreprofilen.

-Prosessen tar lengre tid, blir litt dyrere, men produktet blir renere og får en høyere % proteininnhold = de tapte kronene grunnet dyrere produkt blir spart inn igjen.

Men @oleks - er ikke du på bulk da? ^_^...da har du meget sannsynligvis ikke behov for å bruke penger på slikt , om du ikke er en av de som nekter å spise mat som inneholder proteiner ^_^

jeg er på bulk ja, men jeg sliter med å få i meg nok proteiner, kcal og riktig mengde fett ennå så jeg bruker protein-shake for å komme nærmere målet mitt :p

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Jester

Hmmm...^_^

Jeg kan tipse treningspartneren min om å kjøpe seg en tab-xtra når hun sier hun er sugen på brus. Selv drikker jeg ikke brus.

Jeg kan tipse nevøen min om å velge Barcelona-kampen fremfor tysk 2. divisjon - fordi jeg vet de spiller godt. Selv kan jeg ikke fordra fotball.

Jeg anser overhodet ikke dette som merkelig oppførsel ^_^

Jeg har erfaring med proteintilskudd selv om jeg nå har fått kontroll på kostholdet slik at jeg slipper å bruke det selv. Tipset mitt var vennlig ment, jeg ville valgt det dyre. ^_^

I kostholdsbransjen er ikke pris likt kvalitet. Kreatin for eksempel, det billige monohydratet fungerer utmerket, selv om det finnes mye dyrere som på ingen måte kan vise til bedre effekt eller at det er verdt pengene. 

Om man videre ser på hvor liten del av det totale kostholdet en shake utgjør vil det derfor fortsatt være snakk om å finne noe man har råd til som smaker ok. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

I følge Ori Hofmekler, en anerkjent ekspert innen sportsernæring, er whey-isolat ikke en god løsning. Ved isolasjon må protein separeres fra fett, og dermed absorberes det ikke på vanlig måte i kroppen og medfører en overdrevent surhet i fordøyelsen. I tillegg blir immunoglobinene borte sammen med fettet, som i seg selv er bundet med cystein og glutamin.

Overdreven surhet i fordøyelsen,sikter du da til pH i magesekken? Trodde den var ganske så sur allerede jeg? Hvorfor skulle protein+fett fordøyes annerledes enn protein+protein eller protein+karbohydrater?
Har du noen kilder til de påstandene der jeg kan lese meg opp på?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...