Jump to content
Supermosjonist

Benke alene

Recommended Posts

Jeg liker ikke å trene benkpress med stang alene fordi jeg har en tendens til å presse meg litt for langt. Er hantler et bra alternativ? Hva gjør dere når dere ønsker tyne ut det siste og er usikker på om stanga går opp eller ikke?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fortsetter under...

Bygg opp med vektskiver/bumpers på begge sidene som anternative ''sikringer''. Litt risky men  fungerer om du trener alene. Ellers spør du bare om hjelp til spotting...                                 Edit: floorpress?

Edited by Snordskog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det er lov å håpe at sentere over hele landet kjøper inn en slik eller 2 når de blir lansert - usikker på når det skjer eller om det allerede har skjedd :

Tren benkpress alene uten å dø

Bortsett fra dette apparatet stemmer jeg for å be noen om å spotte som nevnt over. Man kan føle det litt vemmelig å spørre ukjente folk om det, men om man setter seg selv i en annens posisjon som kommer til deg og spør - det synes ihvertfall jeg bare er hyggelig, faktisk litt morsomt ^_^

Jeg trener ofte tidlig på morgenen da pensjonistene er i overtall - når jeg går til benkpressen tar det ikke mange minuttene før gamlegutta samler seg rundt for å hjelpe til - av gammel vane ^_^

Share this post


Link to post
Share on other sites

Og ja, du kan fint trene med hantler også, men du vil ikke ha like mye stabilitet i øvelsen som det du vil ha med stang. Teste 1RM uten spotter ville jeg aldri gjort, men normal trening med 2-5 reps på 60-80% er ikke noe problem :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Annonse

Trening til failure er ikke gunstig uansett. Typisk nybegynnerfeil. Foreslår at du gir deg med 1 rep i tanken, kjør heller et ekstra sett.

Mye som kan gå galt ved et 3set's 5RM og, behøver ikke dreie seg om 1RM ^_^

Uansett er det behagelig å ha tryggheten der, om man skulle feile på siste rep på siste sett. Selv løfter jeg tyngre og med høyere selvtillit om jeg vet at sikkerheten er der. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg liker ikke å trene benkpress med stang alene fordi jeg har en tendens til å presse meg litt for langt. Er hantler et bra alternativ? Hva gjør dere når dere ønsker tyne ut det siste og er usikker på om stanga går opp eller ikke?


Gå heller over til hantler når du kjenner grensen nærmer seg. Mange fordeler med hantler, bla annet jevn vektbalanse, da du tvinger begge sider til å presse like mange kg, i motsetning til benkpress hvor den sterke siden har en tendens til å ta over og overbelaste.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Selv har jeg utelukkende trent benkpress i knebøyrack det siste året. Jeg har til dags dato aldri failet på en repetisjon, men jeg føler meg mye tryggere når jeg vet at det er umulig å bli knust av stanga.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Annonse

På treningssenteret mitt er det knebøyrack med sånne justerbare rails som man kan legge stanga ned på. Jeg kjører helst benkpress i det racket. Antar at det er samme greia som ove_68 snakker om.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hvis jeg trener lavere reps med høyest mulig vekt ber jeg alltid en eller annen fremmed om en spot

(aldri møtt noen som sier nei)

Men, av hensyn til andre på senteret spør jeg kun om spot til ett av settene.

Jeg trener "reversed pyramid", så jeg trenger kun spot på det settet jeg løfter tyngst (3-6reps) da jeg liker å prøve å perse med reps og går veldig nærme failure.

Er du på en høyere rep range trenger man ikke spot.

Hvis vekten er lav nok til at du klarer 8-10 reps så klarer du også og dytte stanga ned til livet ved evt failure (uten å rulle stanga)

 

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Senest for et par dager siden hadde jeg personlig premiere for å ikke få stanga opp igjen. Da var jeg sjeleglad for at jeg ikke hadde på låser. La bare stanga forsiktig ned på brystet, støttet den med den ene hånda og dytta av vektskivene med den andre. Gikk overraskende smertefritt. Hadde nok vært litt verre for brystet om det var snakk om 150kg, men det er lenge til for min del. 

Det rare var et rep'en før gikk helt fint så jeg så ikke for meg nevneverdig trøbbel med å få opp den siste, men det var som om all kraft forsvant 10cm fra brystet. 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fra 85% og oppover av 1 rpm bruk spotter eller safety pins

0 til under 85% av 1 rpm Lær deg "roll of shame" koster ca 1 kalori når du har teknikken inne (løfte og dytte ned mot livet)

Edited by Akse

Share this post


Link to post
Share on other sites

Som noen andre skriver kan du ta floorpress, eller holde deg i området du vet du ikke når failure. 

Også mulig å ta benk først, for så og skvise ut resten på hantelpress, evt i maskin

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...