Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Bygg opp med vektskiver/bumpers på begge sidene som anternative ''sikringer''. Litt risky men  fungerer om du trener alene. Ellers spør du bare om hjelp til spotting...                                 Edit: floorpress?

Endret av Snordskog
Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er lov å håpe at sentere over hele landet kjøper inn en slik eller 2 når de blir lansert - usikker på når det skjer eller om det allerede har skjedd :

Tren benkpress alene uten å dø

Bortsett fra dette apparatet stemmer jeg for å be noen om å spotte som nevnt over. Man kan føle det litt vemmelig å spørre ukjente folk om det, men om man setter seg selv i en annens posisjon som kommer til deg og spør - det synes ihvertfall jeg bare er hyggelig, faktisk litt morsomt ^_^

Jeg trener ofte tidlig på morgenen da pensjonistene er i overtall - når jeg går til benkpressen tar det ikke mange minuttene før gamlegutta samler seg rundt for å hjelpe til - av gammel vane ^_^

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

Trening til failure er ikke gunstig uansett. Typisk nybegynnerfeil. Foreslår at du gir deg med 1 rep i tanken, kjør heller et ekstra sett.

Mye som kan gå galt ved et 3set's 5RM og, behøver ikke dreie seg om 1RM ^_^

Uansett er det behagelig å ha tryggheten der, om man skulle feile på siste rep på siste sett. Selv løfter jeg tyngre og med høyere selvtillit om jeg vet at sikkerheten er der. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg liker ikke å trene benkpress med stang alene fordi jeg har en tendens til å presse meg litt for langt. Er hantler et bra alternativ? Hva gjør dere når dere ønsker tyne ut det siste og er usikker på om stanga går opp eller ikke?


Gå heller over til hantler når du kjenner grensen nærmer seg. Mange fordeler med hantler, bla annet jevn vektbalanse, da du tvinger begge sider til å presse like mange kg, i motsetning til benkpress hvor den sterke siden har en tendens til å ta over og overbelaste.

 

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

Hvis jeg trener lavere reps med høyest mulig vekt ber jeg alltid en eller annen fremmed om en spot

(aldri møtt noen som sier nei)

Men, av hensyn til andre på senteret spør jeg kun om spot til ett av settene.

Jeg trener "reversed pyramid", så jeg trenger kun spot på det settet jeg løfter tyngst (3-6reps) da jeg liker å prøve å perse med reps og går veldig nærme failure.

Er du på en høyere rep range trenger man ikke spot.

Hvis vekten er lav nok til at du klarer 8-10 reps så klarer du også og dytte stanga ned til livet ved evt failure (uten å rulle stanga)

 

 

 

 

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Senest for et par dager siden hadde jeg personlig premiere for å ikke få stanga opp igjen. Da var jeg sjeleglad for at jeg ikke hadde på låser. La bare stanga forsiktig ned på brystet, støttet den med den ene hånda og dytta av vektskivene med den andre. Gikk overraskende smertefritt. Hadde nok vært litt verre for brystet om det var snakk om 150kg, men det er lenge til for min del. 

Det rare var et rep'en før gikk helt fint så jeg så ikke for meg nevneverdig trøbbel med å få opp den siste, men det var som om all kraft forsvant 10cm fra brystet. 

 

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...